Bouwen aan kunst in Zeeland. Utopie of werkelijkheid?
Vleeshal. Installatie Dorry Sack (1990). Foto: L. de Meesier.
Daar kunnen kunstenaars dan verblij
ven wanneer ze een tentoonstelling
maken of voorbereiden. Ook de kunst
uitleen zal in het centrum terecht
komen.
Schoenmakers is erg enthousiast
over de artistieke kwaliteit van het
ontwerp. "Aldo van Eyck is natuurlijk
een architect van wereldfaam en wat
hij hier neer gaat zetten is een kunst
werk op zich." Ik denk dat
Schoenmakers daarin gelijk heeft.
Van Eyck bouwt sober, laat de ruimtes
voor zich spreken. Hij maakt inventief
gebruik van de niveau's op de bouwplek
en geeft het centrum van alle kanten
een markante aanblik. De muren zijn
wit of lichtgrijs en bedekt met gepot-
dekselde houten platen, het dak is van
titaanzink. In tegenstelling tot een
eerder gevestigde indruk - of was het
een kwaadaardig gerucht - is het
gebouw geen Appelmuseum geworden.
Daar zou het trouwens te klein voor
zijn. De na-oorlogse meester is wel
nadrukkelijk present op twee buiten
muren die de binnenplaats van het
omgeven. Appel gaat ze beschilderen;
gezien de lengte ervan - ca. 124 meter
- een titanenklus.
Een aansprekend gebouw alleen is
niet genoeg om goede tentoonstellingen
te houden. En je schept er ook geen
kunstklimaat mee. Dat zijn kritiekpunten.
Zo zegt beeldend kunstenaar Frits van
Til: "Het idee van een museum voor
moderne kunst bestaat al jaren.
Het wordt als alibi gebruikt om niet te
veel te hoeven doen aan praktisch
beleid. Met alleen een gebouw ben je
er niet". Van Til verwijst naar
kunstenaarsinitiatieven als Dam 43:
een florerende expositieplek in een
gemeentelijk pand. Verder steun
ontbrak, het pand is afgesloten en
herbergt nu een sauna. Als ik
Schoenmaker met deze geluiden
confronteer is hij vol berouw: "Ik ben
de eerste die zegt dat de overheid in
Zeeland op dat moment heeft gefaald.
Alleen men krijgt nu een herkansing.
En ik ben ervan overtuigd dat als je
eenmaal door zo'n centrum de nationale
aandacht op je stad richt dat dat dan
ten voordele is van beeldende kunst en
beeldende kunstenaars in de regio."
Is daar dan ook geld voor? "Natuurlijk,
anders zou je in zijn totaliteit niet
opschieten Dan volgt een snel
pleidooi over de stedebouwkundige
13