Bouwen aan kunst in Zeeland. Utopie of werkelijkheid? Vleeshal. Installatie Dorry Sack (1990). Foto: L. de Meesier. Daar kunnen kunstenaars dan verblij ven wanneer ze een tentoonstelling maken of voorbereiden. Ook de kunst uitleen zal in het centrum terecht komen. Schoenmakers is erg enthousiast over de artistieke kwaliteit van het ontwerp. "Aldo van Eyck is natuurlijk een architect van wereldfaam en wat hij hier neer gaat zetten is een kunst werk op zich." Ik denk dat Schoenmakers daarin gelijk heeft. Van Eyck bouwt sober, laat de ruimtes voor zich spreken. Hij maakt inventief gebruik van de niveau's op de bouwplek en geeft het centrum van alle kanten een markante aanblik. De muren zijn wit of lichtgrijs en bedekt met gepot- dekselde houten platen, het dak is van titaanzink. In tegenstelling tot een eerder gevestigde indruk - of was het een kwaadaardig gerucht - is het gebouw geen Appelmuseum geworden. Daar zou het trouwens te klein voor zijn. De na-oorlogse meester is wel nadrukkelijk present op twee buiten muren die de binnenplaats van het omgeven. Appel gaat ze beschilderen; gezien de lengte ervan - ca. 124 meter - een titanenklus. Een aansprekend gebouw alleen is niet genoeg om goede tentoonstellingen te houden. En je schept er ook geen kunstklimaat mee. Dat zijn kritiekpunten. Zo zegt beeldend kunstenaar Frits van Til: "Het idee van een museum voor moderne kunst bestaat al jaren. Het wordt als alibi gebruikt om niet te veel te hoeven doen aan praktisch beleid. Met alleen een gebouw ben je er niet". Van Til verwijst naar kunstenaarsinitiatieven als Dam 43: een florerende expositieplek in een gemeentelijk pand. Verder steun ontbrak, het pand is afgesloten en herbergt nu een sauna. Als ik Schoenmaker met deze geluiden confronteer is hij vol berouw: "Ik ben de eerste die zegt dat de overheid in Zeeland op dat moment heeft gefaald. Alleen men krijgt nu een herkansing. En ik ben ervan overtuigd dat als je eenmaal door zo'n centrum de nationale aandacht op je stad richt dat dat dan ten voordele is van beeldende kunst en beeldende kunstenaars in de regio." Is daar dan ook geld voor? "Natuurlijk, anders zou je in zijn totaliteit niet opschieten Dan volgt een snel pleidooi over de stedebouwkundige 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 19