Culturele agenda gebeurtenissen een plek krijgen in een superieur geënsceneerde chaos. Een bijzondere voorstelling die door de kritici jubelend werd ontvangen en die in 1990 werd geselekteerd voor het Vlaams-Nederlands Theaterfestival te Rotterdam. Donderdag 2 april - Podium 't Beest Goes - 20.30 uur Trins Snijders met "ACH BEDENKEN SIE...", een liederenprogramma's, getoonzet in de twintiger jaren De jaren twintig van deze eeuw, de jaren van dromen en angsten tussen twee rampzalige wereldoorlogen in. Waarin het literaire kabaret, naast het politieke, als verschijnsel in Duitsland een hoge vlucht nam. Waarin dichters als Morgenstern, Tucholsky en Klabund hun inspiratie vonden voor hun bewogen verzen, die door komponisten als Hollander, Tiessen en Eisler op muziek werden gezet. De jaren waarin Brecht en Weill als het ideale tandem de tijd bekommentarieerden. Die jaren twintig en die dichters en komponisten staan centraal in "Ach, bedenken sie...", een sober, maar integer en door de ziel snijdend liederenprogramma van De Gebroeders Flint. Foto: Gerda van der Veen. zangeres/aktrice Trins Snijders, begeleid door pianist Peter Beijersbergen van Henegouwen en saxofonist Hans Meydam. Het gedeelte na de pauze staat geheel in het teken van de Brecht/Weill-opera "Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny". Trins Snijders maakte haar debuut als aktrice bij het Rotterdams Toneel en was vanaf 1961 veertien jaar verbonden aan de Haagse Comedie. Vanaf 1975 bekwaamde zij zich in de zangkunst en volgde lessen bij Hans Gimbrère, Felix de Nobei en Elizabeth Cooymans. Zij trad o.a. op met Reinbert de Leeuw, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Residentie Orkest. In het seizoen 1990-1991 was Trins Snijders nog te bewonderen in de rol van Moeder Courage bij toneelgroep De Appel. Donderdag 2 april - Vestzaktheater Vlissingen - 20.30 uur HET NIEUW VLAAMS SYMFONIE ORKEST o.l.v. Patrick Peire Het Nieuw Vlaams Symfonie Orkest uit Brugge is al jaren vaste gast in de Zeeuwse muziekprogrammering en brengt onder leiding van vaste dirigent Peire steeds een gevarieerd programma ten gehore met werken van komponisten uit verschillende stijlperioden. Uitgevoerd worden ditmaal de Pulcinella Suite van Igor Stravinsky, de Orkestsuite nr. 2 in B gr.t. van Johann Sebastian Bach en Pelléas et Mélisande van Jean Sibelius. Vrijdag 3 april - Concertzaal Middelburg - 20.00 uur TURKS FRUIT toneelsolo door Sjoerd Pleijsier naar het boek van Jan Wolkers regie: Zdzislaw Wardejn "Turks Fruit" van Jan Wolkers was voor een bepaalde generatie Nederlanders in de jaren zeventig zoiets als een bijbel. In het boek, over de liefdesgeschiedenis van een beeldhouwer en een mooie vrouw, worden jaloezie en eenzaamheid met veel zelfspot en humor beschreven. Op het toneel zien we een man die de grootste liefdesrelatie van zijn leven in zijn herinnering oproept om deze weer te kunnen beleven. We zien een man die een publieke bekentenis aflegt en zichzelf geheel bloot geeft, een man in een gesloten situatie, alsof hij in een kooi in de dierentuin zit. Akteur Sjoerd Pleijsier toont ons een personage dat de geschiedenis van Wolkers gebruikt om zijn eigen verhaal te kunnen vertellen. De samenwerking tussen Pleijsier en Wardejn dateert nog van de toneelschool in Maastricht. Vorig seizoen speelde Sjoerd Pleijsier nog samen met Huub Stapel in het door Wardejn geregisseerde "Emigranten" van Mrozeck. Toen Zdzislaw Wardejn onlangs in Polen Wolkers' roman voor de radio had voorgelezen, vormden de vele reakties van het Poolse publiek mede aanleiding om "Turks Fruit" te bewerken en op toneel een nieuwe vorm te geven. Vrijdag 3 april - Stadsschouwburg Middelburg - 20.30 uur HET BEGEREN ONDER DE OLMEN van Eugene O'Neill door Het Zuidelijk Toneel met o.a. Gerard Thoolen en Hilde van Mieghem regie: Ivo van Hove 39

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 45