Culturele agenda
gebeurtenissen een plek krijgen in een
superieur geënsceneerde chaos. Een
bijzondere voorstelling die door de
kritici jubelend werd ontvangen en die
in 1990 werd geselekteerd voor het
Vlaams-Nederlands Theaterfestival te
Rotterdam.
Donderdag 2 april - Podium 't Beest
Goes - 20.30 uur
Trins Snijders
met "ACH BEDENKEN SIE...", een
liederenprogramma's, getoonzet in de
twintiger jaren
De jaren twintig van deze eeuw, de
jaren van dromen en angsten tussen
twee rampzalige wereldoorlogen in.
Waarin het literaire kabaret, naast het
politieke, als verschijnsel in Duitsland
een hoge vlucht nam. Waarin dichters
als Morgenstern, Tucholsky en
Klabund hun inspiratie vonden voor
hun bewogen verzen, die door
komponisten als Hollander, Tiessen en
Eisler op muziek werden gezet. De jaren
waarin Brecht en Weill als het ideale
tandem de tijd bekommentarieerden.
Die jaren twintig en die dichters en
komponisten staan centraal in "Ach,
bedenken sie...", een sober, maar
integer en door de ziel snijdend
liederenprogramma van
De Gebroeders Flint.
Foto: Gerda van der Veen.
zangeres/aktrice Trins Snijders,
begeleid door pianist Peter
Beijersbergen van Henegouwen en
saxofonist Hans Meydam. Het gedeelte
na de pauze staat geheel in het teken
van de Brecht/Weill-opera "Aufstieg
und Fall der Stadt Mahagonny".
Trins Snijders maakte haar debuut
als aktrice bij het Rotterdams Toneel
en was vanaf 1961 veertien jaar
verbonden aan de Haagse Comedie.
Vanaf 1975 bekwaamde zij zich in de
zangkunst en volgde lessen bij Hans
Gimbrère, Felix de Nobei en Elizabeth
Cooymans. Zij trad o.a. op met
Reinbert de Leeuw, het Rotterdams
Philharmonisch Orkest en het
Residentie Orkest. In het seizoen
1990-1991 was Trins Snijders nog te
bewonderen in de rol van Moeder
Courage bij toneelgroep De Appel.
Donderdag 2 april - Vestzaktheater
Vlissingen - 20.30 uur
HET NIEUW VLAAMS SYMFONIE
ORKEST
o.l.v. Patrick Peire
Het Nieuw Vlaams Symfonie Orkest uit
Brugge is al jaren vaste gast in de
Zeeuwse muziekprogrammering en
brengt onder leiding van vaste dirigent
Peire steeds een gevarieerd
programma ten gehore met werken
van komponisten uit verschillende
stijlperioden.
Uitgevoerd worden ditmaal de
Pulcinella Suite van Igor Stravinsky, de
Orkestsuite nr. 2 in B gr.t. van Johann
Sebastian Bach en Pelléas et
Mélisande van Jean Sibelius.
Vrijdag 3 april - Concertzaal
Middelburg - 20.00 uur
TURKS FRUIT
toneelsolo door Sjoerd Pleijsier
naar het boek van Jan Wolkers
regie: Zdzislaw Wardejn
"Turks Fruit" van Jan Wolkers was
voor een bepaalde generatie
Nederlanders in de jaren zeventig
zoiets als een bijbel. In het boek, over
de liefdesgeschiedenis van een
beeldhouwer en een mooie vrouw,
worden jaloezie en eenzaamheid met
veel zelfspot en humor beschreven.
Op het toneel zien we een man die de
grootste liefdesrelatie van zijn leven in
zijn herinnering oproept om deze weer
te kunnen beleven. We zien een man
die een publieke bekentenis aflegt en
zichzelf geheel bloot geeft, een man in
een gesloten situatie, alsof hij in een
kooi in de dierentuin zit. Akteur Sjoerd
Pleijsier toont ons een personage dat
de geschiedenis van Wolkers gebruikt
om zijn eigen verhaal te kunnen
vertellen.
De samenwerking tussen Pleijsier
en Wardejn dateert nog van de
toneelschool in Maastricht. Vorig
seizoen speelde Sjoerd Pleijsier nog
samen met Huub Stapel in het door
Wardejn geregisseerde "Emigranten"
van Mrozeck. Toen Zdzislaw Wardejn
onlangs in Polen Wolkers' roman voor
de radio had voorgelezen, vormden de
vele reakties van het Poolse publiek
mede aanleiding om "Turks Fruit" te
bewerken en op toneel een nieuwe
vorm te geven.
Vrijdag 3 april - Stadsschouwburg
Middelburg - 20.30 uur
HET BEGEREN ONDER DE OLMEN
van Eugene O'Neill door Het Zuidelijk
Toneel
met o.a. Gerard Thoolen en Hilde van
Mieghem
regie: Ivo van Hove
39