De Schoone Waardin den en een andere functie krijgen - dit is er dus een van - en je kan met zo'n toren dus heel bijzondere projecten doen. Mijn voorstel is eigenlijk om te komen tot een soort centrum voor watertorenarchitectuur, waar je op een hele spannende manier kennis kunt maken met alle watertorens die er in Nederland zijn via een computer systeem, twee of drie etages voor hedendaagse kunst en verder op het dak een soort VIP-room, die de mogelijkheden biedt om je te informeren over dat wat er bedrijfsmatig en bedrijfstechnisch bezig is op Walcheren. Een soort "poort van Vlissingen" waar je optimaal geïnfor meerd kunt worden. Ik neem aan, dat zoiets niet voor niks gaat. Het kost geld. Hoe denk je dat te kunnen financieren? Er is een plan ontwikkeld, ik denk zo rond de 1,2....1,3 miljoen gulden - maar dan praat je ook over het totale plan en dan komt er ook een liftschacht naast zodat die toren ook optimaal toegankelijk wordt voor iedereen, alsmede een heel trappenstelsel om het bestijgen van de toren te beleven. Er wordt een hele hoek uit gehaald aan de bovenzijde, waar een glazen construktie komt, zodat je vanaf de weg ook ziet dat er leven is in de toren, dat er activiteiten plaats vinden... Dat is dus het grote plan, maar ik ben wel zoveel realist om een aanloopplan te creëren en dan praat ik over een ton...1,3 ton om te komen tot een publieksvoorziening, die te gebruiken is. Over welke termijn praten we dan en is daar ook daadwerkelijk geld voor? Ik begin dit jaar aan het eerste traject, als het college van B. en W. van Vlissingen daarmee instemt. Ik ben een notitie aan het maken om het eerste kwart van die ton te investeren om daarmee een suppoostenhuisvesting, een toiletvoorziening een trappen stelsel en een goederenlift in ieder geval te realiseren. En verder verwacht ik, dat je dan toch gauw moet denken aan een plan van een jaar of vijf tot acht. Leon, als we even praten over jou persoonlijk en jouw kunstbeleving, dan heb ik het gevoel dat de "wereld van het onzichtbare", de wereld van het onderbewustzijn, dromen, fantasieën en dergelijke jou heel dierbaar is. Dat klopt, hoewel ik ten opzichte van "dromen" ook eigenlijk wel een realist ben, maar aan de andere kant vind ik daar wel het spannende van het leven in. Mijn leven heeft een bepaald avontuur nodig en daar zijn die zaken heel belangrijk voor. Ik heb het gevoel, dat ik als ik zelf werk maak, maar ook als ik bij kunste naars op atelierbezoek kom, contact heb met kunstenaars, dat ik iets kan proeven van die wereld waar zij mee bezig zijn, het avontuur waar zij mee bezig zijn en dat is vaak toch een andere wereld dan waar je dagelijks in functioneert. Dat geeft een bepaalde spanning en ik denk, dat dat mijn betrokkenheid en verbondenheid met kunst is en ik probeer ook door zelf kunst te ver zamelen iets van dat avontuur van anderen mee te nemen. Foto Watertoren, Riekwel op de rug gezien jdroom of werkelijkheid), fotograaf Lex de Meester. 94

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 16