De Schoone Waardin
Ik denk ook dat er een flinke dosis
nieuwsgierigheid meespeelt naar hoe
die ander dat dan ervaart en hoe die
kans ziet om datgene wat hij beleeft in
vorm weer te geven.
Ja, het is inderdaad het probleem van:
hoe visualiseer je datgene wat voor jou
het avontuur is. Dat is voor elke kunste
naar weer anders. Zo'n Boudewijn
Wolthuis b.v., die in Bellamy 19 heeft
geëxposeerd, wiens werk ik bij toeval
tegenkom via een boekje dat me wordt
aangereikt op de Kunstrai en ik denk
ineens van.„dit is niet Europees, deze
kunst...en ik lees dan verder en ik zie
dat die jongen ergens achteraf in
Groningen werkt in een oude
melkfabriek...nou, dan word ik zo
geprikkeld in m'n nieuwsgierigheid, dat
ik het zelf wil zien. Maar als ik daar
naar toe reis en ik ontmoet die jongen,
dan word ik alleen maar bevestigd in
wat ik het eerste ervaren heb, namelijk
dat hier iets aan de hand is, wat voor
mij dat "avontuur" is. En.„ja...dan moet
ik zoiets aan anderen laten zien en dan
haal ik dat naar Vlissingen.
Leon, jij hebt ook iets met vormgeving,
dus architectuur moet jou ook wel iets
zeggen. Hoe zie jij Zeeland wat dat
betreft. Is het een provincie waar wel
het een en ander mogelijk is of zou het
wat jou betreft best anders mogen?
Ik wandel soms met plezier door
Middelburg heen. Dat is een echte
eenheid. Ik denk, dat dat goed
aangepakt is. Maar het is niet direct
een stad, waar ik van de ene verbazing
in de andere val. Vlissingen is op dit
moment bezig met een groot renovatie
plan. Er zijn projecten bij, waar ik
enthousiast over ben - zoals een
gedeelte van het Scheldeplein (de
ronding vind ik minder spannend, maar
die strakke elementen daarachter
spreken me heel erg aan), de over
kapping van de Jacobsstraat vind ik
erg goed. Bij de overkapping van de
Lange Zelke heb ik het gevoel, dat er
een soort stalen worst tussen de
woningen in geperst wordt. Waar ik me
wel zorgen over maak zijn de ideeën
over de hele Boulevard. We hebben
een project gedaan, toentertijd....Kunst
en architectuur vanuit het "constructi
visme".„dat is een bepaalde stroming
geweest. Toen zijn hier architecten
geweest uit heel Europa...kunstenaars
en architecten en die hebben een visie
gegeven op hoe zij bouwen en dat ook
zien. Daar was ook een architect uit
Duitsland bij, die hier de moeite
genomen heeft om twee weken door
Zeeland heen te lopen en die Boulevard
eens te bekijken. En vanuit een heel
natuurlijke structuur, namelijk de
golfslag, die de zee nalaat, wanneer
die zich terugtrekt, een oplossing te
kiezen voor de Boulevard. Zodat het
land op een natuurlijke wijze als het
ware overgaat in de zee en waarbij de
mensen dat inderdaad ook optimaal
beleven.
Nou, wat zie je nu? Dat er gigan
tische muren gebouwd worden ....een
soort "sun-sight-city" noem ik het altijd
maar ....met daarachter een heerlijke
slagschaduw. Nou...en als je dan
voldoende geld hebt, dan kun je
daarvan genieten.
Maar aan de andere kant lijkt de
stad wel een soort krachtpatser, die
allerlei versterkende middelen gebruikt
om z'n spieren op te blazen, terwijl dat
helemaal niet nodig is.
Het is een stad die volledig uit z'n
proporties aan het groeien is op die
plaatsen.
Tot slot, Leon, vertel nog even, wat dat
unieke A-3-formaat-project inhoudt,
dat nu al een paar seizoenen loopt.
Het A-3-projekt houdt in, dat we elke
kunstenaar, die exposeert in Bellamy
19 uitnodigen om op een A-3 formaat
een grafisch werk te maken in een
oplage van 50 stuks met daarnaast
nog acht aparte drukken voor musea
voor hedendaagse kunst. Het unieke
daarvan is, dat wij natuurlijk de selectie
van die kunstenaars doen - dat die
kunstenaars dat A-3-grafisch werk op
speciaal verzoek van ons doen en dat
het direct gekoppeld is aan zo'n
tentoonstelling.
Mensen konden zich daarop
abonneren, maar in vier of vijf dagen
was dat abonnementenbestand al
uitverkocht.
Het project loopt nu al twee jaar en
het is inkomensvormend voor kunste
naars. Dat wil zeggen, dat het een
gesloten cirkel is, waarbij het geld dat
de sponsor en de abonnee's bij elkaar
brengen rechtstreeks naar de
kunstenaar gaat. Dus wat mij betreft is
het een project, dat blijft door gaan.
95