Galerie Peter Terhorst en de draagbare horizon van de taal Paul van der Velde Wat voert de hoofdredacteur van het Zeeuws Tijdschrift op een warme zondagmiddag in mei naar Goes? Een buitengewoon congres van de Zeeuwse Milieufederatie? Een old timer show op de markt met zulke diva's als een open Lancia Flaminia, een door Pinninfarina ontworpen model waarvan er maar vijf zijn gebouwd, een Alvis 1952 met de eerste automatische versnellingsbak of een oerhollandse Spijker? Of wilde ik de op non-actief gezette burgemeester van Goes overhalen terug een abonnement op het Zeeuws Tijdschrift te nemen? Niets van dit alles. Een uitnodiging van galerie Van den Berge om de opening van de tentoonstelling crystal drops' van Peter Terhorst bij te wonen. De galerie is sinds een jaar boven de Gemeentelijke Archiefdienst aan de Wijngaardstraat gevestigd en wordt gedreven door Tom Van den Berge en zijn echtgenote. Enig idealisme kan hen niet ontzegd worden want eerdere pogingen in de provincie om gelijkaardige galerieën te exploiteren, zijn bij gebrek aan een kooplustig publiek gestrand. Misschien komt het omdat het woord galerie nog steeds met in de woordenlijst van de Nederlandse taal is opgenomen. Onbewust van deze omissie stelde Tom me voor aan de kunstenaar om wie het draaide, Peter Terhorst. Sinds drie jaar is hij samen met zijn vrouw, de beeldend kunstenares Eveline van Duyl, en hun drie kinderen woonachtig in Yerseke. In de catalogus Rijksaankopen 1988 schreef Riet de Leeuw over hem:' Peter Terhorst (1952) kreeg zijn opleiding aan de afdeling Monumentaal van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hieruit vloeiden een paar grote opdrachten voor muurschilderingen voort waarin hij abstract-organische kleurvormen combineerde met het strakke kader van de aanwezige architectuurelementen. Volgens dezelfde opbouw kwamen in die tijd zijn schilderijen tot stand, totdat monochrome kaders uit begonnen te groeien tot reliëfs. Een vanzelfsprekende volgende stap hield in dat deze hangende constructies werden omgevormd tot kleinschalige architectuurmodellen. Deze modellen variëren van open staketsels, bezaaid met felgekleurde losse verftoetsen, tot donkere, gesloten villa's, waarvan slechts het inwendige tekenen van leven vertoont. Door het samenvoegen van contrasterende principes wil Terhorst in deze werken zijn ideeën over het gelijktijdig bestaan van orde en chaos, van labyrinth en structuur tot uitdrukking brengen. De gebouwtjes verwijzen niet alleen naar de geschiedenis van de architectuur; zij staan tegelijkertijd model voor een proces van denken en herinneren. De afgelopen jaren heeft Terhorst zich vooral geconcentreerd op het werken op papier.'' (p. 210) Nico Out schreef dat het werk van Terhorst hem met vragen belaagde, die wellicht nooit te beantwoorden zijn. Het beste is misschien het werk van Terhorst te beantwoorden. Het is een permanente worsteling met de draagbare horizon van de taal, die zijn orde alleen maar aan volgorde ontleent. Deze ordening uit herordening doorbreekt Terhorst. Zo schiep hij in het drieluik 'History' een geschiedenis zonder voetnoten en laat hij in het doek 'Impala', een verknipte versie van Janson's History of Art op de van de kudde geïsoleerde viervoeter los. Andere titels van zijn werken laat ik zonder commentaar voorbij paraderen: Metafoor, Ornament, Logos, Goodbye to all that longing for reality, Instant beauty en Souvenir. Het antwoord op het werk Crystal drops laat geen ruimte voor woorden behalve die van Paul Celan zelf, wiens gedicht, 'Mit wechselndem Schlüssel', Terhorst driedimensionaal uit elkaar liet vallen. Mit wechselndem Schlüssel Mit wechselndem Schlüssel scliesst du das Haus auf, darin der Schnee des Verschwiegenen treibt. Je nach dem Blut, das dir quillt aus Aug Oder Mund Oder Ohr, wechselt dein Sclüssel Wechselt dein Schlüssel, wechselt das Wort, das treiben dart mit den Flocken. Je nach dem Wind, der dich fortstosst, ballt urn das Wort sich der Schnee. Tentoonstellingen en opdrachten 1982 Wandschildering schoolplein Van Wassenaarschool in Amsterdam. 1983 Wandschildering sportcomplex Bijlmermeer. 1985 Galerie Paladijn, Amsterdam. 1985 Herenlogement, Den Haag. Presentatie Rijksaankopen. 1986 Galerie Paladijn, Amsterdam. 1987 Galerie Akinci, Amsterdam. Installatie Harde Koppen met Eveline van Duyl, Amsterdam. 1989 Rijksmuseum Twente, Enschede. Presentatie Rijksaankopen. Galerie Akinci. Amsterdam. 1991 Installatie in de Gevangentoren, Vlissingen. Galerie Van den Berge, Goes. Balans 17, Middelburg. 1992 KunstRai 1992, Amsterdam. Galerie Van den Berge, Goes. The Living Art Museum, Reykjavik. Het IJslandproject. Aankopen Rijksdienst Beeldende Kunst (1985, 1986, 1988). Provincie Zeeland (1991 Literatuur L. Akinci, 'Peter Terhorst, follies en villa's', in: Bulletin Paladijn 1985. E. Wingen, 'Terhorst prikkelt de fantasie', in De Telegraaf van 7 maart 1985. R. de Leeuw, 'Peter Terhorst', in: Rijksaankopen 1988 (Den Haag 1989). N Out, Gedachte, spel of beleving', in Provinciale Zeeuwse Courant 28 juni 1991 Peter Terhorst exposeert in galerie Van den Berg in Goes van 10 juni tot 15 juli. 110

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 32