Grepen uit de geschiedenis van de kunst in Zeeland (II) Laurens J. Bol voort dat de tijdgenoot in een der Madonna's van Gossaert de markiezin van Veere meende te herkennen. Staande voor de mythologische werken van Gossaert en zijn "Historiën vol naeckte beelden en alderley Poëteryen 't welck voor syn tijd in onse landen soo niet in gebruick en was"18 vraagt men zich af: deed hij somtijds voor zijn rijke opdrachtgevers met humanistische allures als Erasmus, die bij nijpende geldzorgen "opge poetste brieven vol mythologie (en Gossaert, Mansportret (Karei van Bourc Gemaldegalerie. bescheiden bedelarij)" schreef?19 Het mythologisch schilderij Neptunus en Amphitrite (afb. 6), thans in het Museum te Berlijn, een groot werk van 188 bij 124 cm., gesigneerd Joannes Malbodius Pingebat 1516, draagt het devies A PLUS SERA phe borgne. Dit werk zal dus op Suytborg in Zeeland gehangen hebben. Het is voor ons historisch besef een fascinerende gedachte. Gossaerts voorstelling van Danae, zittend in een nis, draagt het jaartal 1527 en is dus tdië?), 54 x 39 cm.; Berlijn, De zestiende eeuw I Jan Gossaert, genaamd Mabuse Toen Philips van Bourgondië in 1517 Bisschop van Utrecht werd is Mabuse hem naar het Sticht gevolgd. Van Mander vermeldt16 dat Jan van Scorel daar bij hem is komen wonen "om wat te leeren: doch gheduerde niet langhe". Na Philips' dood in 1524 keerde Mabuse naar Middelburg terug. Hij kwam wederom in relatie met Bourgondiërs, eerst met Maximiliaan, Heer, later markies van Veere en Vlissingen, admiraal van de zee, daarna met Adolf van Bourgondië, eveneens Heer van Veere en Vlissingen en admiraal van de zee. De laatste had de geleerde vriend van Erasmus, Jacobus Battus tot gouverneur gehad. Adolf maakte zijn stamslot Sandenburg bij Veere tot een brandpunt van Humanisme17. Aan Gossaerts relatie met Sandenburg herinnert het portret van Anna van Bergen, gemalin van Adolf van Bourgondië (afgebeeld bij Friedlander (pl. LIV) en waarschijnlijk de Madonna in het Metropolitain Museum in New York (afb. 5), waarvoor Adolfs gemalin poseerde, zoals Van Mander vermeldt. Van deze Madonna bestaan een groot aantal herhalingen. Als Humanistenvriend zoekt Mabuse het gedocumenteerde te verbinden met het sierlijke, zoals Erasmus en zijn geestverwanten deden die zich beijverden fraaie Latijnse brieven te schrijven, waarin een veelheid van citaten de belezenheid moest demon streren. Kennis der antieke beschaving werd het schibbolet dat tot deze inter nationale gemeenschap de toegang opende en een distinctief tegenover de grote massa der on-geletterden en on-geleerden. Het Humanisme verbrak het eenheidsbesef der Middeleeuwen; de Humanisten schreven en schilder den voor een kleine kring van ingewijden, voor de "kenners". Het godsdienstig schilderij - althans het paneel met een religieus gegeven - werd nog wel gemaakt, maar de ver lichte hoveling Mabuse schildert geen aureolen meer. Zover schrijdt de secularisatie van de religieuze kunst 86

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 8