Waterland Cultuurland op de Rand Willy de Houck diverse ensembles. In 1985 formeerde ze haar eigen kwintet, waarmee ze zowel in binnen- als buitenland veel succes oogstte. Zo trad zij met haar groep op tijdens het Northsea Jazzfestival van 1986, de Jazzmarathon Groningen en het Zomerfestijn Gent van 1988 en het Jazzfest Berlin van 1989. In 1991 trok ze met haar programma 'Tales of a voice' door het hele land. In dit programma zocht Greetje Bijma een balans tussen enerzijds het grenzeloos kunstig imiteren en anderzijds het vormgeven en uitwerken van eigen diepgang. In de circustent in het dorpscentrum treedt Theatro 4 op, een zeskoppig theatergezelschap uit de Estse hoofdstad Tallinn. Zij brengen met 'Innokenti's Birthday' een absurd stuk in de beste dadaïstische traditie. Het is een jong gezelschap dat blaakt van het spelplezier en waarbij je als toeschou wer zeker niet onbewogen blijft. De tent zal ook het domein zijn van Jablkon. Deze Tsjechische muziekgroep begon tien jaar geleden als een kwartet met het spelen van Tsjechische volksmuziek. Zij strooiden hier een snuifje klassieke pop- en jazzmuziek overheen en kwamen zo tot een simpele hartveroverende manier van musiceren. In de loop van de jaren hebben zij hun instrumen tarium constant uitgebreid; de gitaren kregen gezelschap van andere snaarinstrumenten, de trom werd aangevuld met allerlei vreemde percussie-instrumenten. Een optreden van Jablkon is een soort muziektheater vol met humor, originaliteit, vakmanschap en creativiteit. In het acteren blinken vooral Podolsky en Nemec uit. De eerste is de dirigent, die met zwierige armbewegingen en een levendige mimiek de instrumentale passages onderstreept. Ondertussen bespeelt hij de meest vreemde percussie instrumenten, variërend van waterschalen en stukken hout tot allerlei voorwerpen uit de keuken en uit de loodgieterij. Nemec is een beer van een vent die dikwijls onbeholpen meedeint met de op zijn lijf geschreven ritmes. Op andere momenten ontroert hij door poëtische tussenkomsten, Greetje Bijma, foto: Anke Wieringa. 140 Op zaterdag 5 september vindt in het Nederlandse grensdorpje Waterland kerkje het eendagsfestival Waterland Cultuurland plaats. Het festival kreeg als ondertitel 'Cultuur op de Rand'. Dit verwijst enerzijds naar het gekozen uitgangspunt, namelijk dat de geïnvi teerde kunstenaars zich niet tot één specifieke kunstuiting beperken, anderzijds naar de locatie op de landsgrens. In de avond treden op drie verschillende locaties zes gezelschap pen op: twee uit Nederland, twee uit België, een uit Estland en een uit Tsjechoslowakije. In de Nederlandse Hervormde Kerk treedt de befaamde stemkunstenares Greetje Bijma op. Zij kreeg als eerste vrouw de Boy Edgar-prijs, de belangrijkste jazz-onderscheiding in Nederland. Als acrobatisch stemkunstenares heeft zij van haar stem een meeslepend instrument gemaakt en als autodidact heeft zij zich ontwikkeld tot een stemkunstenares met een geheel eigen signatuur. De in het Friese Stiens geboren artieste is haar carrière begonnen in 1982 als zangeres bij de 'Noodband' van jazzcomponist en musicus Alan Laurillard. Ze improviseerde met verschillende muzikanten als Han Bennink en Ernst Reyseger, werkte mee aan diverse theaterprojecten, gaf soloconcerten en maakte deel uit van

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 32