Waterland Cultuurland op de Rand
Willy de Houck
diverse ensembles.
In 1985 formeerde ze haar eigen
kwintet, waarmee ze zowel in binnen-
als buitenland veel succes oogstte.
Zo trad zij met haar groep op tijdens
het Northsea Jazzfestival van 1986, de
Jazzmarathon Groningen en het
Zomerfestijn Gent van 1988 en het
Jazzfest Berlin van 1989. In 1991 trok
ze met haar programma 'Tales of a
voice' door het hele land. In dit
programma zocht Greetje Bijma een
balans tussen enerzijds het grenzeloos
kunstig imiteren en anderzijds het
vormgeven en uitwerken van eigen
diepgang.
In de circustent in het dorpscentrum
treedt Theatro 4 op, een zeskoppig
theatergezelschap uit de Estse
hoofdstad Tallinn. Zij brengen met
'Innokenti's Birthday' een absurd stuk
in de beste dadaïstische traditie. Het is
een jong gezelschap dat blaakt van het
spelplezier en waarbij je als toeschou
wer zeker niet onbewogen blijft.
De tent zal ook het domein zijn van
Jablkon. Deze Tsjechische
muziekgroep begon tien jaar geleden
als een kwartet met het spelen van
Tsjechische volksmuziek. Zij strooiden
hier een snuifje klassieke pop- en
jazzmuziek overheen en kwamen zo
tot een simpele hartveroverende
manier van musiceren. In de loop van
de jaren hebben zij hun instrumen
tarium constant uitgebreid; de gitaren
kregen gezelschap van andere
snaarinstrumenten, de trom werd
aangevuld met allerlei vreemde
percussie-instrumenten.
Een optreden van Jablkon is een soort
muziektheater vol met humor,
originaliteit, vakmanschap en
creativiteit. In het acteren blinken
vooral Podolsky en Nemec uit. De
eerste is de dirigent, die met zwierige
armbewegingen en een levendige
mimiek de instrumentale passages
onderstreept. Ondertussen bespeelt hij
de meest vreemde percussie
instrumenten, variërend van
waterschalen en stukken hout tot
allerlei voorwerpen uit de keuken en uit
de loodgieterij. Nemec is een beer van
een vent die dikwijls onbeholpen
meedeint met de op zijn lijf geschreven
ritmes. Op andere momenten ontroert
hij door poëtische tussenkomsten,
Greetje Bijma, foto: Anke Wieringa.
140
Op zaterdag 5 september vindt in het
Nederlandse grensdorpje Waterland
kerkje het eendagsfestival Waterland
Cultuurland plaats. Het festival kreeg
als ondertitel 'Cultuur op de Rand'. Dit
verwijst enerzijds naar het gekozen
uitgangspunt, namelijk dat de geïnvi
teerde kunstenaars zich niet tot één
specifieke kunstuiting beperken,
anderzijds naar de locatie op de
landsgrens. In de avond treden op drie
verschillende locaties zes gezelschap
pen op: twee uit Nederland, twee uit
België, een uit Estland en een uit
Tsjechoslowakije.
In de Nederlandse Hervormde Kerk
treedt de befaamde stemkunstenares
Greetje Bijma op. Zij kreeg als eerste
vrouw de Boy Edgar-prijs, de
belangrijkste jazz-onderscheiding in
Nederland. Als acrobatisch
stemkunstenares heeft zij van haar
stem een meeslepend instrument
gemaakt en als autodidact heeft zij zich
ontwikkeld tot een stemkunstenares
met een geheel eigen signatuur.
De in het Friese Stiens geboren
artieste is haar carrière begonnen in
1982 als zangeres bij de 'Noodband'
van jazzcomponist en musicus Alan
Laurillard. Ze improviseerde met
verschillende muzikanten als Han
Bennink en Ernst Reyseger, werkte
mee aan diverse theaterprojecten, gaf
soloconcerten en maakte deel uit van