<4ft- Waterland Cultuurland op de Rand 2) Weird Asshole Crazy Knock Out (W.A.C.K.O.), foto: Mojo Theater. zowel instrumentaal als vocaal. Het geheel is een absurd en tegelijk toegankelijk muzikaal avontuur, waarbij je bijna zou vergeten hoe feilloos hun techniek en timing is. In het Dorpshuis zal als eerste Walter Joris acte de présence geven. Deze in 1957 in Antwerpen geboren kunstenaar begon in 1969 met plastisch werk. Tien jaar later had zich dat ontwikkeld tot hetgeen hijzelf meta- humorisme noemt. Hij beweegt zich voortdurend op het grensvlak tussen literatuur en beeldtaal. Zijn eerste werk, 'Wat is meta- humorisme?', was een menging van filosofische cartoons, tekeningen en tekst. Er spreekt een fascinatie uit voor nieuwe hiërogliefen, pictogrammen en beeldtekens. Zijn volgende boek, 'De meest interessante aspecten van de interessantologie', is proza en bestaat uit een lijst van ideeën voor visuele werken. Hierna volgt een stripverhaal. Zelf zegt Walter Joris er het volgende van: "Alles wat ik doe houdt verband met humor, die ik gebruik als een creatieve manier van denken. Ik vind dat kunst humor zou moeten exploreren om daarin een verfrissende bron van vernieuwing te vinden. Humor is zo universeel, dat zij elk menselijk handelen kan begeleiden, van het uitscheppen van beerputten tot het berekenen van elementaire deeltjes en kan daarbij zowel literair als visueel zijn. Ik zie dus geen verschil tussen mijn literaire werk en meer visuele activiteiten. Daarbij doe ik ook nog theater, dat ook bij uitstek een menging is van die twee. Denkelijk zal de aftakeling van het leesboek ten goede komen aan andere vormen van literatuur. Bijvoorbeeld de poëzie, waarvan de inhoud zich beter kan aanpassen aan nieuwe uitingen, zoals de videoclip, de performance of het kunstenaarsboek." Na Walter Joris is het jonge Nederlandse duo W.A.C.K.O (Weird Asshole Crazy Knock Out) aan de beurt. Dit duo, bestaande uit Chiel van Berkel en Manou Kersting, werd gevormd op een Antwerpse theater opleiding. Hun ideeën voor een theaterproduktie werden telkens door 'kenners' als niet geschikt voor het theater geacht. De titel van hun programma luidt dan ook: Everything we always wanted to do on stage but never were allowed to. Ze brengen een aaneenschakeling van sketches, zowel muzikaal als theatraal. In snel tempo verplaatst men zich van circus naar staatsopera, van popcon cert naar cabaret, van straattoneel naar actiefilm. Door de subtiele overgang van echt naar parodie kan zelfs de gevoelige kijker, die van zijn stoel rolt van het lachen, zich toch een sensatie van vervreemding niet ontkennen. Maar het overheersende gevoel dat de toeschouwer na afloop heeft is: dit proeft naar meer. Als laatste zal Wurre-Wurre optreden met het programma 'Don't Wurre'. Dit bekende Vlaamse theaterduo geniet een zodanige bekendheid (wie herinnert zich niet hun synchroomspel met het hondje) en is zoveel geroemd en geprezen, in binnen- en buitenland, dat alles wat ik opschrijf alleen maar een herhaling hiervan zou zijn. Wat voor hen geldt en ook voor de andere kunstenaars is dat men ze gewoon moet zien!! Het festival begint om 20.00 uur met het optreden van Greetje Bijma en eindigt met het optreden van Wurre- Wurre, dat om 0.15 uur begint. Als toegangsprijs geldt een passe-partout van twintig gulden. Voor meer informatie kunt u terecht bij: Stichting Watertand Cultuurland, telefoon 01170-54070. 141

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 33