Filmfestival Zeeland
R. Roepman
Black Cinema
Het Filmfestival Zeeland 1992
organiseert dit jaar een speciaal
programma getiteld BLACK CINEMA
met veelal recente films van zwarte
filmmakers. De aandacht gaat uit naar
films en filmmakers die in Nederland
nog geen bekendheid genieten. Twee
Amerikaanse filmmakers zullen met
meerdere films vertegenwoordigd zijn
Charles Burnett en Julie Dash.
levenswijze. In het bijzonder gaat de
aandacht uit naar jonge onafhankelijke
en vrouwelijke filmmakers.
De zwarte onafhankelijke film bestaat
al sinds de stomme film: in de jaren
twintig gaven Oscar Michaux, George
Johnson, Rev. L.O. Taylor in hun films
als blijk van hun gevoel voor hun eigen
ras en eigen Afro-Amerikaanse
geschiedenis. Deze speelfilms en
documentaires kwamen tot stand
Onafhankelijk opererende filmmakers
als Meivin van Peebles, Bill Gunn en
Gordon Parks sr. traden op de
voorgrond. De huidige generatie
filmmakers zet nu deze traditie voort,
ondanks het feit dat de
omstandigheden weinig veranderd zijn.
Hollywood heeft alleen haar deuren
geopend voor filmmakers die
commerciële films maken en die aan
hun verwachtingen voldoen wat de
■■in
lïj
FBI agents Frank "Cooch" Coutelle (Sam Shepard. r) and Ray Levoi (Vat Kilmer. I) go over evidence collected during a murder investigation in
"THUNDERHEART," a TriStar Pictures release.
Het Nederlandse publiek heeft de
afgelopen maanden kennis kunnen
nemen van een aantal commercieel
succesvolle zwarte films: Spike Lee
(Jungle Fever), John Singleton (Boyz
'N the Hood) en Mario van Peebles
(New Jack City) zijn geen onbekenden
meer. Deze filmmakers richten zich in
hun films op het leven van de zwarte
man in de getto's van de grote
Amerikaanse steden. Het Filmfestival
Zeeland wil dit beeld van de zwarte
cultuur aanvullen en films tonen van
die filmmakers die een andere visie
hebben op de zwarte cultuur en
onder buitengewoon moeilijke
omstandigheden, geringe financiële
middelen, inadequate technische
ondersteuning, vijandigheid van blanke
producers en distributeurs, kritische
ambivalentie van de zwarte
toeschouwer. Veel filmmakers uit de
beginperiode van de film braken hun
carrière vroegtijdig af, met uitzondering
van Oscar Michaux. Deze filmmakers
werden in de jaren zeventig herondekt
onder invloed van een groeiend zwart
bewustzijn in politieke en culturele zin.
Tegelijkertijd vond er een opbloei
plaats van de zwarte film.
thematiek van een zwarte film moet
zijn.
Toch zijn er filmmakers die de
conventies van de commerciële
filmindustrie aanvechten en die hun
films op alternatieve wijze produceren
en distribueren. Twee van deze
filmmakers zijn Charles Burnett en
Julie Dash en zij zullen een centrale rol
in het programma innemen. Ze zijn
gekozen vanwege hun grote uitstraling
cp de nieuwe generatie filmmakers.
Charles Burnett is geen onbekende: hij
werd door Hubert Bals in Nederland
147