Filmfestival Zeeland R. Roepman Black Cinema Het Filmfestival Zeeland 1992 organiseert dit jaar een speciaal programma getiteld BLACK CINEMA met veelal recente films van zwarte filmmakers. De aandacht gaat uit naar films en filmmakers die in Nederland nog geen bekendheid genieten. Twee Amerikaanse filmmakers zullen met meerdere films vertegenwoordigd zijn Charles Burnett en Julie Dash. levenswijze. In het bijzonder gaat de aandacht uit naar jonge onafhankelijke en vrouwelijke filmmakers. De zwarte onafhankelijke film bestaat al sinds de stomme film: in de jaren twintig gaven Oscar Michaux, George Johnson, Rev. L.O. Taylor in hun films als blijk van hun gevoel voor hun eigen ras en eigen Afro-Amerikaanse geschiedenis. Deze speelfilms en documentaires kwamen tot stand Onafhankelijk opererende filmmakers als Meivin van Peebles, Bill Gunn en Gordon Parks sr. traden op de voorgrond. De huidige generatie filmmakers zet nu deze traditie voort, ondanks het feit dat de omstandigheden weinig veranderd zijn. Hollywood heeft alleen haar deuren geopend voor filmmakers die commerciële films maken en die aan hun verwachtingen voldoen wat de ■■in lïj FBI agents Frank "Cooch" Coutelle (Sam Shepard. r) and Ray Levoi (Vat Kilmer. I) go over evidence collected during a murder investigation in "THUNDERHEART," a TriStar Pictures release. Het Nederlandse publiek heeft de afgelopen maanden kennis kunnen nemen van een aantal commercieel succesvolle zwarte films: Spike Lee (Jungle Fever), John Singleton (Boyz 'N the Hood) en Mario van Peebles (New Jack City) zijn geen onbekenden meer. Deze filmmakers richten zich in hun films op het leven van de zwarte man in de getto's van de grote Amerikaanse steden. Het Filmfestival Zeeland wil dit beeld van de zwarte cultuur aanvullen en films tonen van die filmmakers die een andere visie hebben op de zwarte cultuur en onder buitengewoon moeilijke omstandigheden, geringe financiële middelen, inadequate technische ondersteuning, vijandigheid van blanke producers en distributeurs, kritische ambivalentie van de zwarte toeschouwer. Veel filmmakers uit de beginperiode van de film braken hun carrière vroegtijdig af, met uitzondering van Oscar Michaux. Deze filmmakers werden in de jaren zeventig herondekt onder invloed van een groeiend zwart bewustzijn in politieke en culturele zin. Tegelijkertijd vond er een opbloei plaats van de zwarte film. thematiek van een zwarte film moet zijn. Toch zijn er filmmakers die de conventies van de commerciële filmindustrie aanvechten en die hun films op alternatieve wijze produceren en distribueren. Twee van deze filmmakers zijn Charles Burnett en Julie Dash en zij zullen een centrale rol in het programma innemen. Ze zijn gekozen vanwege hun grote uitstraling cp de nieuwe generatie filmmakers. Charles Burnett is geen onbekende: hij werd door Hubert Bals in Nederland 147

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 39