IJsland island beeldende kunst zonder grenzen
Hrafnkell Sigurdsson 'Picture' 1992, cibachrome, 64 x 50 cm.
was/is terug te vinden. Daarvoor neemt
de poëzie van het beeld een te grote
plaats in. Kijken we bijvoorbeeld naar
een werk van Fridfinnsson, getiteld
Fragment of remembrance'. Zes
metalen draden vormen haaks op
elkaar vastgemaakt een raster. Het
hangt tegen de wand. Gezien de
uitlopende stukken draad aan de
buitenkant is het raster een deel van
een groter geheel. In het verlengde van
de twaalf draadeinden zijn op enige
afstand kleine glanzende vormpjes
geplaatst; ze doen denken aan
sterretjes of blaadjes. Fridfinnsson
verwijst naar mijn idee zo onder
andere naar momenten, ervaringen die
de moeite waard zijn en uiteindelijk in
een denkraam worden opgeborgen
waarin ze nooit helemaal passen.
Ze bestaan eigenlijk alleen op zich; de
herinnering doet de ervaring zowel
tekort als verbleken. Hoewel de
kunstenaar zelf zich in eerste instantie
alleen met de beeldelementen bezig
houdt, bestaat de meerwaarde van het
werk uit de (emotionele en esthetische)
ervaring die het bij de toeschouwer
teweeg brengt. Een ander aspect dat in
het werk van Fridfinnsson zichtbaar
wordt, is de relatie tussen natuur en
cultuur: het altijd verrassende,
veelvormige van de natuur tegenover
de beperkingen van wat mensen
maken en denken.
Hrafnkell Sigurdsson werkt ook met de
tegenstelling natuur-cultuur, toegespitst
op de rol van de kunstenaar. Hij
maakte foto's van het IJslandse
landschap, die hij vervolgens versneed
met zijn gestileerde monogram (HS)
als mal. Binnen de lijnen van het
monogram-patroon zag je dan stukken
landschap, erbuiten een andere
154