IJsland island beeldende kunst zonder grenzen Hrafnkell Sigurdsson 'Picture' 1992, cibachrome, 64 x 50 cm. was/is terug te vinden. Daarvoor neemt de poëzie van het beeld een te grote plaats in. Kijken we bijvoorbeeld naar een werk van Fridfinnsson, getiteld Fragment of remembrance'. Zes metalen draden vormen haaks op elkaar vastgemaakt een raster. Het hangt tegen de wand. Gezien de uitlopende stukken draad aan de buitenkant is het raster een deel van een groter geheel. In het verlengde van de twaalf draadeinden zijn op enige afstand kleine glanzende vormpjes geplaatst; ze doen denken aan sterretjes of blaadjes. Fridfinnsson verwijst naar mijn idee zo onder andere naar momenten, ervaringen die de moeite waard zijn en uiteindelijk in een denkraam worden opgeborgen waarin ze nooit helemaal passen. Ze bestaan eigenlijk alleen op zich; de herinnering doet de ervaring zowel tekort als verbleken. Hoewel de kunstenaar zelf zich in eerste instantie alleen met de beeldelementen bezig houdt, bestaat de meerwaarde van het werk uit de (emotionele en esthetische) ervaring die het bij de toeschouwer teweeg brengt. Een ander aspect dat in het werk van Fridfinnsson zichtbaar wordt, is de relatie tussen natuur en cultuur: het altijd verrassende, veelvormige van de natuur tegenover de beperkingen van wat mensen maken en denken. Hrafnkell Sigurdsson werkt ook met de tegenstelling natuur-cultuur, toegespitst op de rol van de kunstenaar. Hij maakte foto's van het IJslandse landschap, die hij vervolgens versneed met zijn gestileerde monogram (HS) als mal. Binnen de lijnen van het monogram-patroon zag je dan stukken landschap, erbuiten een andere 154

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 46