IJsland island beeldende kunst zonder grenzen
5
-
Daniel Thorkell Magnüsson 'The Scream(dedication) 1992, hout! wood, verf/color, metaalframes/metal frames,
katoenbirduurwerk!cotton knitwork, 163 x 20 x 7 cm. Foto by Spessi.
landschapsfragmenten. Het beeld riep
associaties op met een doolhof: een
heldere struktuur die tevens verwarde.
Sigurdsson eigende zich als het ware
het landschap toe, maar laat zien dat
het zich uiteindelijk nooit helemaal laat
kennen. In de Watertoren zet hij dat
idee voort met de toren zelf als
gegeven. Hij spant transparante vellen
in de ruimte. Ze zijn bedrukt met aan
zijn monogram ontleende patronen.
Tekst
Ragna Sigurdardóttir combineert beeld
en tekst. Zij maakt zowel boeken als
tentoonstellingen. In een recent boek
toonde zij foto's van schaars
gemeubileerde (hotel)kamers met
keurig opgemaakte bedden. Ondanks
die gelijkvormigheid verschillen de
kamers sterk qua sfeer. Dat inspireerde
Sigurdardóttir tot het schrijven van
associatieve teksten. De toeschouwer
wordt uitgenodigd de werkelijkheid van
plek en verhaal verder te construeren.
Het grijsbetonnen interieur van de
Watertoren deed haar denken aan in
aanbouw zijnde huizen in Reijkjavik.
Door in de toren foto's van IJslandse
huizen op te hangen en daarbij teksten
te presenteren, legt zij verband tussen
het gebouw in Oost-Souburg en
plekken elders ter wereld, met de
mensen die daar wonen. De toren is
tijdelijk het centrum van Sigurdardóttirs
wereld.
Het werk van Haraldur Jónsson oogt
steeds anders. Hij onderzoekt met
name het verband tussen waarnemen
en verbeelden. Het beeld is een
realiteit, maar vooral zichzelf. Je ziet
een tekening met zeven elkaar
rakende, met de hand getrokken
155