IJsland island beeldende kunst zonder grenzen 5 - Daniel Thorkell Magnüsson 'The Scream(dedication) 1992, hout! wood, verf/color, metaalframes/metal frames, katoenbirduurwerk!cotton knitwork, 163 x 20 x 7 cm. Foto by Spessi. landschapsfragmenten. Het beeld riep associaties op met een doolhof: een heldere struktuur die tevens verwarde. Sigurdsson eigende zich als het ware het landschap toe, maar laat zien dat het zich uiteindelijk nooit helemaal laat kennen. In de Watertoren zet hij dat idee voort met de toren zelf als gegeven. Hij spant transparante vellen in de ruimte. Ze zijn bedrukt met aan zijn monogram ontleende patronen. Tekst Ragna Sigurdardóttir combineert beeld en tekst. Zij maakt zowel boeken als tentoonstellingen. In een recent boek toonde zij foto's van schaars gemeubileerde (hotel)kamers met keurig opgemaakte bedden. Ondanks die gelijkvormigheid verschillen de kamers sterk qua sfeer. Dat inspireerde Sigurdardóttir tot het schrijven van associatieve teksten. De toeschouwer wordt uitgenodigd de werkelijkheid van plek en verhaal verder te construeren. Het grijsbetonnen interieur van de Watertoren deed haar denken aan in aanbouw zijnde huizen in Reijkjavik. Door in de toren foto's van IJslandse huizen op te hangen en daarbij teksten te presenteren, legt zij verband tussen het gebouw in Oost-Souburg en plekken elders ter wereld, met de mensen die daar wonen. De toren is tijdelijk het centrum van Sigurdardóttirs wereld. Het werk van Haraldur Jónsson oogt steeds anders. Hij onderzoekt met name het verband tussen waarnemen en verbeelden. Het beeld is een realiteit, maar vooral zichzelf. Je ziet een tekening met zeven elkaar rakende, met de hand getrokken 155

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 47