IJsland island beeldende kunst zonder grenzen Haraldur Jónsson, zonder titel/untitled 1992, tekening/drawing, 41,8 x 29,8 cm. cirkels en schuin daaronder nog zo n rij. De cirkels zijn steeds door een lijn met elkaar verbonden en je denkt 'dat is niets'. Totdat plotsklaps het besef doordringt dat we met een eerder vertoond staaltje gezichtsbedrog te maken hebben: zeven buizen die je perspectivisch van twee kanten kunt bekijken. Om tenslotte toch vast te stellen dat op sommige plaatsen in de tekening lijn en cirkel zo samenkomen dat er van een herkenbaar object sprake is; terwijl op andere plekken lijn en cirkel niets meer zijn dan zichzelf. Voorzover uit het beschikbare materiaal valt af te lezen is dit de kern van Jónsson's thematiek. Daniel Thorkell Magnusson betrekt meer dan Jónsson emotionele aspecten in zijn wandsculpturen. Twee lijstjes met in elk een gehaakt cirkelvormig kleedje flankeren een horizontaal hangende balk met afgeronde kopse einden. Die zijn okerkleurig geschilderd en voorzien van een inkeping. Het zou een stuk van een meubel kunnen zijn. Of misschien wel een juk. De titel 'The Scream' verwijst naar het beroemde schilderij van de nog beroemdere schilder Munch. Waar die in expressieve figuratie de wanhoop van het opgesloten zijn tussen ongevoelige kleinburgers verbeeldde, vertaalt Magnusson dat gegeven eigentijds. Zou het IJsland van nu dan toch in essentie niet veel verschillen van het Noorwegen, Duitsland of Frankrijk van toen? Of van het Zeeland? Oordeelt u zelf op welke wijze kunst uit IJsland deze en andere thema's uitwerkt. September cultuurmaand is zo voorbij... 156

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 48