IJsland island beeldende kunst zonder grenzen
Haraldur Jónsson, zonder titel/untitled 1992, tekening/drawing, 41,8 x 29,8 cm.
cirkels en schuin daaronder nog zo n
rij. De cirkels zijn steeds door een lijn
met elkaar verbonden en je denkt 'dat
is niets'. Totdat plotsklaps het besef
doordringt dat we met een eerder
vertoond staaltje gezichtsbedrog te
maken hebben: zeven buizen die je
perspectivisch van twee kanten kunt
bekijken. Om tenslotte toch vast te
stellen dat op sommige plaatsen in de
tekening lijn en cirkel zo samenkomen
dat er van een herkenbaar object
sprake is; terwijl op andere plekken lijn
en cirkel niets meer zijn dan zichzelf.
Voorzover uit het beschikbare
materiaal valt af te lezen is dit de kern
van Jónsson's thematiek. Daniel
Thorkell Magnusson betrekt meer dan
Jónsson emotionele aspecten in zijn
wandsculpturen. Twee lijstjes met in
elk een gehaakt cirkelvormig kleedje
flankeren een horizontaal hangende
balk met afgeronde kopse einden. Die
zijn okerkleurig geschilderd en
voorzien van een inkeping. Het zou
een stuk van een meubel kunnen zijn.
Of misschien wel een juk. De titel 'The
Scream' verwijst naar het beroemde
schilderij van de nog beroemdere
schilder Munch. Waar die in
expressieve figuratie de wanhoop van
het opgesloten zijn tussen ongevoelige
kleinburgers verbeeldde, vertaalt
Magnusson dat gegeven eigentijds.
Zou het IJsland van nu dan toch in
essentie niet veel verschillen van het
Noorwegen, Duitsland of Frankrijk van
toen? Of van het Zeeland? Oordeelt u
zelf op welke wijze kunst uit IJsland
deze en andere thema's uitwerkt.
September cultuurmaand is zo
voorbij...
156