De appel op weg naar milieuvriendelijker teelt daarmee vrijwel onbespoten te telen appelras? Zijn ze bereid om dergelijke appelbomen of appels te kopen en onder welke voorwaarden? Fruittelers Voor het onderzoek onder producenten zijn 1099 fruittelers schriftelijk benaderd. Van de 468 geretourneerde vragenlijsten (respons: 43%) waren er 426 afkomstig van appeltelende fruit telers. Deze zijn gebruikt voor de analyse. We vroegen hen naar de appel soorten die ze nu telen. Elstar is met 93% de meest geteelde appel, op de voet gevolgd door Jonagold (88%). De top vijf wordt gecompleteerd door Cox Orange Pippin (66%), Golden Delicious (47%) en Boskoop (44%). Andere rassen als James Grieve, Alkmene en Gloster worden door minder dan 10% van de fruittelers uit ons onderzoek genoemd als een van hun vier belangrijkste rassen. Opmerkelijk genoeg levert de vraag welke rassen men van plan is aan te planten bij de volgende aanplant exact hetzelfde rijtje op van Elstar tot Boskoop. En als we ook nog constateren dat de meeste fruittelers dezelfde soorten zullen planten als ze al hebben staan op hun bedrijf, dan mogen we concluderen dat er een grote mate van continuïteit zit in het aanplantprogramma van fruittelers. Des te opmerkelijker is het om te constateren dat de meestgenoemde reden voor de keuze van een nieuw aan te planten ras juist niet de aanplantstrategie is (dus of een bepaald ras past in het huidige teeltprogramma). Die reden komt met 42% pas op de vierde plaats. De belangrijkste reden is de door 78% van de fruittelers genoemde inschatting van de marktmogelijkheden van een bepaald ras. Voor de fruittelers is de consumentenbehoefte duidelijk de belangrijkste reden voor het aanplanten van resistente appelsoorten. De kwali teiten van het aan te planten ras wordt door 59% genoemd, prijsoverwegingen door 48%. In het rijtje van genoemde aanplant- motieven ontbreekt een expliciet 'milieumotief'. Dit terwijl we wel een explosieve stijging constateerden in het gebruik van biologische bestrijdings- methoden, hetgeen op zijn minst een toenemende milieubewustheid bij de fruittelers suggereert. De belangrijkste reden voor deze milieubewustheid is echter waar schijnlijk gelegen in het door fruittelers algemeen gedragen idee dat de consument milieubewuster is geworden en daarom de voorkeur zal geven aan appels die op milieuvriendelijker wijze geteeld zijn. Het milieumotief ligt daarmee in het verlengde van het marktmotief. Vanuit die gedachte is het ook te begrijpen dat niet minder dan twee derde van de fruittelers zo snel mogelijk wil overgaan op resistente appelsoorten. Als deze beschikbaar komen, dan willen deze fruittelers er ook meteen grote aantallen van aanplanten. Consument Uit een via de PTT verkregen aselecte steekproef van 1422 telefoonabonnees zijn 1076 personen geïnterviewd voor het consumentenonderzoek. Een erg hoge respons (76%) hetgeen aangeeft dat het onderwerp onbespoten fruit de meeste mensen erg aanspreekt. De consumenten is een aantal vragen en stellingen voorgelegd over gezondheid en milieu in verband met het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Vrijwel iedereen (96%) is het eens met de stelling dat appels gezond zijn. Men vindt de appel gewoon een gezond produkt. Toch kan het beter, want ook drie kwart van de Nederlanders vindt onbespoten appels gezonder dan bespoten appels. Het gebruik van bestrijdings middelen bij de appelteelt is schadelijk voor het milieu, daar is 90% het wel mee eens. Eenderde deel van de Nederlanders acht het spuiten van appels noodzakelijk. De helft denkt dat spuiten niet noodzakelijk is. Ondanks het algemene imago van de appel als gezond produkt, is er volgens de Nederlanders dus nog wel degelijk iets te verbeteren. Zeker als we zien dat drie kwart van de respondenten het gebruik van bestrijdingsmiddelen bij de teelt van appels enigszins tot zeer verontrustend vindt. Op basis van deze gegevens kunnen we vrij zeker concluderen dat er een geweldige markt moet zijn voor onbespoten appels. Belangrijke vraag is wel onder welke voorwaarden de consument overgaat tot aankoop van een dergelijk produkt. Zoals bekend kunnen consumenten op dit moment al onbespoten appels kopen. Maar ze doen het niet. Slechts 2% van de consumenten koopt de appels regel matig in de reformzaak. We hebben derhalve onze respon denten de vraag voorgelegd wat zij vinden van de huidige onbespoten appels. En dan blijkt dat deze een zeer matig imago bezitten vooral wat betreft uiterlijk. Van de Nederlanders vindt 39% dat een onbespoten appel er altijd onaantrekkelijk uitziet. Het is daarom niet onbelangrijk om te weten welke appel de consument zou kiezen als de onbespoten appel er even goed uitziet als de bespoten appel. En onder die voorwaarde blijkt er een massale voorkeur te zijn voor de onbespoten appel. Een goed uitziende onbespoten appel geniet bij 93% van de Nederlanders de voorkeur boven een goed uitziende maar bespoten appel. Van degenen die de voorkeur geven aan onbespoten appels wil 94% daar zelfs iets meer voor betalen. Het grote publiek verwacht een kwalitatief goede onbespoten appel aan te treffen in de gangbare handels kanalen als de supermarkt, de groentewinkel en de markt. Uit het onderzoek blijkt dat 32% van de consumenten hun appels meestal kopen bij de supermarkt, 43% doet dat bij de groenteman en 15% koopt appels meestal op de markt. Een toch niet onbelangrijk aandeel van 6% koopt de appels direct bij de fruitteler. Handel In het handelscircuit zijn de super marktketens onbetwist de marktleiders. Veel hangt af van hun bereidheid de appels in hun winkels op de schappen te leggen. Maar hun beleid ten aanzien van de introductie van een vrijwel onbespoten appel aan het grote publiek zal niet alleen een grote invloed hebben op de te genereren vraag, maar ook op de bereidheid van de fruittelers om deze appels te leveren. Voor dit marktonderzoek zijn 21 inkopers van grootwinkelbedrijven telefonisch geïnterviewd. 173

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 21