Literaire activiteiten in Zeeland: SLAZ jubileert Gilst had op een van de eerste vergaderingen min of meer toevallig de naam SLAZ gesuggereerd. Er was al een SLAA in Amsterdam, en in haar kielzog was een hele serie andere gevolgd, alle met hun eigen variant in de laatste letter. Later bleek zelfs dat kort na de oprichting van de Zeeuwse SLAZ, ook Zwolle een SLAZ had gekregen. Maar van geen enkele auteur die in Zeeland zou optreden is bekend dat hij abusievelijk naar Zwolle is gereisd, noch omgekeerd. En de toestand is maar gelaten zoals die was. De eerste keer dat SLAZ naar buiten trad was in 1987, om precies te zijn 17 maart. Toen sprak Ton Anbeek (hoogleraar moderne letterkunde te Leiden) over "de Nederlandse roman na 1945". Een goed bezette zaal (150 personen), een leerzame avond, een goede sfeer. De trend was gezet. Ook in andere opzichten: er was een aardig vouwblad gemaakt, de spreker werd kort ingeleid, na de pauze was er de mogelijkheid tot het stellen van vragen, Boekhandel Fanoy gaf gelegenheid werk van de spreker te kopen, de bibliotheek had op enkele tafels boeken uitgestald, de toegang was gratis. Een paar weken later (8 april) kwam zijn collega prof. Herman Pley. Hij sprak over het literaire leven in een Middeleeuwse stad. De zaal was wederom afgeladen. De inzet en de geestdrift hadden de sprekers overgedragen op de bezoekers en de organisatoren. De derde bijeenkomst volgde dra. Op zaterdag 16 mei organiseerde SLAZ samen met Stichting LURV (i.o.) een dag voor het kinderboek. Karei Eykman, Midas Dekkers, Wim Hofman en vele andere schrijvers en illustratoren uit de wereld van de jeugd-en kinderboeken waren aanwezig, om voor te lezen, om te vertellen over hun werk. De aula en de kantine van de Zeeuwse bibliotheek waren de gehele zaterdag overvol. Het was duidelijk: dit moest zich niet beperken tot enkele keren. Er moest gewerkt worden aan wat heette een structureel aanbod. Maandelijks zou SLAZ de organisatie op zich moeten nemen van een literaire avondlezing. Aldus werd besloten. Aanvankelijk - zo blijkt uit de programma-gegevens van die jaren - concentreerde SLAZ zich op lezingen over literatuur, op literair-historische onderwerpen. Uit die beginperiode dateert zelfs een tweetal filmavonden. Zo werd op 10 nov. 1987 een avond verzorgd onder de titel "Willem Frederik Hermans op celluloid". Er werden twee korte films vertoond naar verhalen van Hermans: "De elektriseermachine van Wimshurst" en "De blinde fotograaf". De inmiddels overleden Hermans kenner Huug Kaleis was naar Middelburg gekomen om tussen de films een toelichting te geven op het werk van Hermans. Het werd een uitermate curieus commentaar op een recent verschenen roman en niet op de films. SLAZ had ook kans gezien de zelden vertoonde film naar Hermans' roman "De donkere kamer van Damokles" vrij te krijgen voor een voorstelling en op een vrijdag 13 november werd inderdaad voor een talrijk publiek de legendarische rolprent "Als twee druppels water" van Fons Rademakers vertoond. Vele avonden werden georgani seerd over thema's en over het werk van andere schrijvers. Zo sprak Barber van de Pol over Zuidamerikaanse schrijvers (Borges, Cortazar, Marquez) en Frans van Dooren over Dante. Ernst van Altena met Jean-Pierre Rondas presenteerden gezamenlijk (zij het enigszins eenzijdig) de middeleeuwse troubadours en Kester Freriks Martin Ros spraken "vanuit de afgrond" over de dichter Hölderlin. Peter van Zonneveld gaf een exposé van zijn literair reizen. Wie aangenaam terugdenkt aan een andere avond, mag die hier zelf noemen. Uit vele sprekers kan gekozen worden: Enno Endt over Gorter, prof. van Halsema over de dichter Leopold, prof. Janssen uit Leuven over Koning Arthur. Maar ook avonden over taal stoornissen en jeugdliteratuur bleven een vast onderdeel in het programma. Later verschoof de belangstelling duidelijk in de richting van schrijvers avonden, hoewel een avond over middeleeuwse of historische literatuur een traditioneel element bleef. Velen kwamen, bleven een nacht logeren en gingen. Een greep: Adriaan van Dis, Karei van het Reve, Kees van Kooten, Adriaan Morriën, Hermine de Graaf, Heila S. Haasse, A.F.Th, van der Heijden, Gerrit Kouwenaar, Cees Nooteboom, Eric de Kuyper, Jan Wolkers, Maarten 't Hart, Doeschka Meijsing. Wie een goede herinnering heeft aan een andere schrijver, moge die koesteren. Heel indringend was de avond rond het werk van Margriet de Moor. Deze nu alom geroemde en bekroonde winnares van de AKO-literatuur-prijs was reeds na haar tweede boek te gast bij SLAZ. Voor de pauze gaf ze op een innemende manier een idee van haar manier van schrijven: een ontdekkings tocht in de menselijke geest, een zoektocht naar menselijke relaties en gevoelens. Na de pauze werden haar boeken in een boeiend interview waarin de muzikaliteit van haar werk naar vorm en inhoud centraal stond voor een aandachtige zaal "open gelegd". Het heeft de SLAZ-organisatie (in alle bescheidenheid) goed gedaan dat zij met de vroege presentatie van Margriet de Moor een lans heeft gebroken voor een authentiek schrijversschap. De vorm van het interview zou een constant element worden in de SLAZ- avonden. Hoewel "vragen uit de zaal" aanleiding kunnen geven tot een levendige discussie en hoewel voor sommige schrijvers het contact met het publiek belangrijk is, blijkt het interview (waarin het publiek kan participeren en waarin ruimte is voor een veelzeggend fragment) de avond meer structuur te geven. Maar sommige schrijvers wilden dat absoluut niet. Jan Wolkers bijvoorbeeld - voor hem en Maarten 't Hart was de stemmige Koorkerk gereserveerd - wiide niets weten van een interview: de mensen in de zaal moesten maar een vraag roepen. Hij was een uitzondering. De vorm van het interview bleek het deel van de avond na de pauze meer inhoud en soms ook spanning te geven. In sommige gevallen werd een interviewer van buiten gehaald. De jonge dichter Rogi Wieg bijvoorbeeld ondervroeg Adriaan Morriën. De laatste onderbrak de vragensteller geregeld: "Dit vinden de mensen toch niet interessant. Zal ik niet wat voorlezen" om ten slotte bij een bepaalde vraag in een langdurig hilarisch gelach los te barsten waardoor de pauze vervroegd moest worden. Doorgaans worden de gesprekken gevoerd door twee SLAZ-mensen, namelijk Lo van Driel en Jan van Gilst. Soms in vereniging: Eric de Kuyper en Adriaan van Dis werden avondvullend "ontleed"; soms afzonderlijk. Zo sprak Jan van Gilst met 187

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 35