Redactioneel JAARGANG 42, NUMMER 5,1992 "Geen baas zijn over je ontvankelijk heid denk ik bij Kruiningen, bij Kruiningen alweer." Deze eerste regels van het gedicht 'Van de Herhaling' uit de bundel Late zwemmer, die op het eind van deze maand verschijnt, zijn indicatief voor het diep doorleefde Zeelandgevoel van de dichter Ed Leeflang. Hij was 12 jaar leraar Nederlands aan het Professor Zeemancollege in Zierikzee en woont sinds 1974 in zijn geboortestad Amsterdam. Zijn bijdrage in de serie Zeelandgevoel, 'Bij Zijpe en elders', is een voortdurende verschuiving van herinnering naar nieuwe indrukken en vice versa. In De Schoone Waardin stelt Gerdi Preger de dichter aan ons voor. Zij probeert de drijfveren van Leeflangs poëzie te doorgronden. B.A.J. van der Wouw weegt in zijn artikel over milieuvriendelijker teelt van appels, de kansen van onbespoten resistente rassen op de fruitmarkt, wanneer ze het moeten opnemen tegen glimmende paradepaardjes als de Jonagold en Elstar. In zijn derde bijdrage over de geschiedenis van de kunst in Zeeland staat L.J. Bol, voormalig directeur van het Stedelijk Museum van Dordrecht, vooral stil bij het werk van Marinus van Reymerswael, een leerling van Quinten Massys. Bol neemt het op voor Van Reymerswael, die veelal gezien wordt als een imitator van zijn leermeester en legt de nadruk op de verschillen in beiders werk. Van het weke in Massys werk is in dat van de stugge Zeeuw geen spoor terug te vinden. Toch is Van Reymerswael heel ontvankelijk wat tot uitdrukking komt in een verhevigd realisme en een hoekige en nerveuze lijnvoering, zoals bijvoorbeeld in zijn 'Pachters der accijnzen', op bladzijde 176. Nog onlangs was de voorgenomen herdenking van de lancering van de eerste V-2 raket, 50 jaar geleden, aanleiding tot een uitbarsting van internationale verontwaardiging. Immers de V-2 raket wekt bij degenen die de Tweede Wereldoorlog nog meegemaakt hebben bepaald geen vrolijke beelden op. Vooral in Zeeuwsch-Vlaanderen dat op de lanceerbaan richting Antwerpen lag, is de herinnering aan dit gevreesde stille wapen nog bijzonder scherp. Laatst zag ik een amateurfilm over de verwoesting, die een V-2 eind 1944 in het dorpje St. Jansteen aanrichtte. Conservering van dergelijk uniek filmmateriaal zou door het Zeeuws Filmarchief met kracht ter hand moeten worden genomen. Tot nu toe is er geen sprake van verontwaardiging over de plannen die een stichting enige tijd geleden lanceerde, te komen tot de oprichting van een Atlantikwall Museum bij Koudekerke. Dat is ook niet verwonderlijk omdat volgens de initiatiefnemers juist de nadruk zal komen te liggen op de afschuwelijke kanten van het oorlogsbedrijf. De journalist A. van den Houten probeert in zijn artikel over het plan voor een Atlantikwall Museum vastte stellen of het museum, dat vijf miljoen gulden zal gaan kosten, een haalbare zaak is. A. van Waarde, kunstsocioloog en tot zijn VUT-tering beleidsmedewerker regionaal kunstbeleid bij het Ministerie van WVC, geeft in zijn bijdrage een terugblik op de activiteiten, die de in 1986 opgerichte Stichting Literaire Activiteiten Zeeland (SLAZ), in de afgelopen jaren heeft ontplooid. De SLAZ kan terugkijken op meer dan 50 literaire bijeenkomsten in de Zeeuwse Bibliotheek, waar dichters en schrijvers als Kees van Kooten, Adriaan van Dis, Margriet de Moor, A.F.Th, van der Heijden, Marita Matthijsen en Nelleke van Noordervliet acte de présence gaven. De SLAZ zou mijns inziens haar naam echt verdienen wanneer ze haar optredens niet alleen in Middelburg maar ook in andere plaatsen in Zeeland zou organiseren of in samenwerking met gelijkaardige organisaties in Goes en Terneuzen te komen tot een SLAZ, die de gehele provincie bestrijkt. De voordelen van een grote SLAZ lijken mij voor de hand te liggen. In de rubriek Galerie geeft Ineke Sinke, coördinator van de op 1 januari 1992 opgerichte Stichting Kunstuitleen Zeeland (SKZ), een beeld van de ontwikkeling van de kunstuitleen in Zeeland. De SKZ is een samenwer kingsverband tussen de provincie en de steden Vlissingen, Middelburg, Goes en Terneuzen. De decentrali sering van de kunstuitleen werd noodzakelijk geacht om de meer dan 1600 abonnees op lokaal niveau te kunnen bedienen. De SKZ is tevens uitgever van de bekende Slibreeks en treedt op als organisator van bijzondere projecten zoals de open- atelierroute en de uitgave van een grafiekmap met werk van Zeeuwse kunstenaars in samenwerking met het Zeeuws Steunpunt voor Kunstzinnige Vorming. Op de omslag van dit tijdschrift prijkt de eerste vrucht van het samenwerkingsproject van de SKZ en het Zeeuws Tijdschrift, dat de stimulering van de verkoop van werk van Zeeuwse kunstenaars beoogt. Paul van der Velde 161

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 3