"De Schoone Waardin" in gesprek met Daan Manneke Gerdi Preger Inleiding Het leuke van een zondagmorgen programma als "De Schoone Waardin" (Omroep Zeeland: 11.00 - 13.00 uur op Radio I) is wel, dat er zoveel verschillende soorten mensen als gast worden uitgenodigd. Dichters, beeldend kunstenaars, muziekkenners, ontwerpers, architecten, schrijvers, burgemeestersin het afgelopen jaar kwamen ze allemaal praten over wat hen bezig hield en lieten ze de luisteraars een stukje van hun ziel zien. Een hedendaagse componist - die zijn nu eenmaal niet zo dik gezaaid in Zeeland - lag evenwel wat minder voor de hand. Tot de naam Daan Manneke uit Breda viel. Kwam die niet oorspronkelijk als eenvoudige boerenzoon uit Kruiningen? Had hij geen nieuw werk geschreven voor het Zeeuws Orkest? Waren er inmiddels al niet verschillende c.d.'s van hem uitgekomen en waren hem niet al meerdere prijzen toegekend? Het kontakt was snel gelegd en Daan Manneke was onmiddellijk "in" voor een bezoek aan De Schoone Waardin in de studio in Oost-Souburg. Toevallig zou er binnenkort een nieuwe c.d. van de componist Manneke uitkomen en Omroep Zeeland kreeg de primeur door enkele stukken van dit werk te laten horen. Enige voorzichtigheid was wel geboden. Zou deze soort muziek niet te moeilijk zijn voor een gemeleerd zondagmorgen-publiek? Zou een gesprek daarover niet alleen iets zijn voor "ingewijden" en specifieke 20e eeuwse muziekliefhebbers? Het was een gok. Maar een hele goede, bleek achteraf. Want het gesprek met de componist en vooral de mens Daan Manneke was een inspirerende ontmoeting die uitsteeg boven "alleen maar" de muziek en - zoals later uit reacties van luisteraars bleek - een belevenis om mee te maken. Daan Manneke ontpopte zich als een gedreven mens, die zijn drijfveren en gedachten op een ongelofelijk heldere manier kon verwoorden en daarbij ook in staat bleek zijn enthousiasme op anderen over te dragen. Vandaar, dat ik dit interview heb uitgekozen voor het Zeeuws Tijdschrift. Voor al die mensen, die niet hebben kunnen luisteren en vooral om de inspirerende uitspraken van Daan Manneke vast te leggen en te bewaren. Daan Manneke. Een andere akker VRAAG: U had - als ik het goed begrijp - nu eigenlijk op de boerderij van uw vader moeten wonen en werken? ANTWOORD: Ja. Dat was ook de opzet en het heeft maar een haartje gescheeld, of het zou ook gebeurd zijn. Ware het niet dat er toch een soort brutaliteit of eigenzinnigheid of een buitengewone doelgerichtheid was geweest, waardoor ik iets anders heb gekozen. Dat was wel dramatisch. Op zich is dat niet "comfortabel" verlopen. V.: Hoezo dramatisch...uw ouders konden uw keuze niet zo goed begrijpen? A.: Dat lag niet goed, nee. Het is ook begrijpelijk, achteraf. Een boer, wiens zoon een totaal andere kant uitgaat, terwijl een mooi, florerend boerenbedrijf eigenlijk teloor gaat, dat is bitter. Ik heb de wens van mijn vader gevolgd, tot en met de middelbare Landbouwschool. Dat was een twee jaar durende opleiding in Goes. Die heb ik volledig afgewerkt. V.: U kunt nog uw eigen moestuintje inrichten, als u dat wilt... A.: Ik heb de papieren om een eigen akkerbouwbedrijf te organiseren. Dat slaat natuurlijk nergens meer op, maar principieel mag ik dat met die papieren nog doen. Daar is ook de breuk ontstaan. De definitieve breuk, want toen ik dat papier had, ben ik echt het huis uit gegaan. Letterlijk en figuurlijk. Met een grote afstand. En dat is tragisch. Dat is een aktieve daad, die je niet van tevoren verzint, die je ook niet wilt in feite, want niemand wil zo'n breuk aanbrengen. Maar het gebeurt wel en dat zijn toch wel de creatieve momenten in een leven, denk ik. Datje zoiets "blind" doet. Adriaan Kousemaker V.: Maar wat was dan die ontzettend sterke impuls, dat u ondanks alle tegenwerking, die u blijkbaar heeft gehad, toch koos voor de muziek? A.: Dat was de impuls van de muziek zelf, waarvan ik absoluut wist, dat ik dat moest gaan doen. Met weinig voor beelden overigens, want die waren er niet. Het enige voorbeeld, wat ik had, was mijn leraar Adriaan Kousemaker, die een heel aparte status had. Hij was organist in Goes en hij had ook een afkomst, die totaal niet in de richting van de muziek lag. Dat was wel een belangrijk voorbeeld, die Adriaan Kousemaker, waar ik heel veel aan te danken heb. Misschien wel het belangrijkste, want de dingen die zo pril zijn en die iemand als hij zo goed oppakt.... dat is levensbepalend. V.: Maar hoe bent u dan als kind in kontakt gekomen met de muziek? Er moet toch ook iets vanuit uw ouders zijn geweest, wat u geïnspireerd heeft? A.: Mijn moeder speelde uitstekend op het orgel. Ze was al van kinds af aan organiste van een hervormde kerk in Zeeuwsch-Vlaanderen geweest. Mijn vader kon heel goed zingen. Ik zie, dat 217

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 19