De Bollewerckpoort in Hulst
de Bollewerckpoort binnen niet ai te
lange tijd instorten.
Macro-fotografie
De opgravingen laten veel zien, maar
lang niet alles. Veel is nog onduidelijk,
temeer daar er tot nu toe geen enkele
afbeelding van de poort bekend was.
Daar is nu verandering in gekomen.
Met behulp van macro-fotografie heb ik
enkele oude kaarten zodanig kunnen
vergroten dat het bouwwerk nu duidelijk
te onderscheiden is. De kaart-
fragmenten moeten overigens wel
kritisch worden bekeken, daar de
tekenaars zich hier een zekere vrijheid
veroorloofden bij de weergave van de
werkelijkheid.
Op grond van de tekeningen en de
bevindingen bij de opgravingen kom ik
tot de volgende conclusies. De torens
van de Bollewerckpoort zijn ver
moedelijk bekroond geweest met twee
ronde spitse daken, bedekt met de bij
de opgravingen in grote getale
gevonden platte rode tichelen. Deze
platte dakpannen kunnen bouw
technisch niet hebben gezeten op de
ronde torenbekroningen zoals die te
zien zijn op de kaart van Busschere.
De kaart van Alexander Mair lijkt mij
wat dat betreft dus het meest plausibel.
Aan de achterzijde van de twee torens
ontbreekt elk stuk muurwerk. Dit duidt
er op dat hiervoor hout is gebruikt.
Het fronton is vermoedelijk van een
zadeldak voorzien geweest, waaronder
zich een weergang bevond.
Computermodel
De Hulster architect Lockefeer heeft op
grond van een duizendtal coördinaten
met behulp van een computer een
driedimensionaal model van de
Bollewerckpoort op papier gemaakt.
In verband hiermee is het raadzaam de
stadsrekeningen uit Hulst uit 1506 en
volgende jaren nog eens nauwkeurig
te bestuderen. Gegevens zoals
maataanduidingen en dergelijke kunnen
dan aan het reeds bestaande
computermodel worden toegevoegd
waardoor we wellicht een vollediger
beeld te zien krijgen.
Ook een grondig onderzoek van de
archieven van steden als Antwerpen
en Mechelen lijkt heel zinvol, omdat de
bouwmeesters hier ook grote projecten
hebben gerealiseerd. Wellicht kan een
deel van hun administratie die
betrekking heeft op Hulst nog ontdekt
worden.
Mocht het ooit zover komen dat we de
Bollewerckpoort volgens het
oorspronkelijke plan kunnen
herbouwen, dan zou het schitterend
zijn om onder de huidige vestingwal
rioolbuizen te steken. Op die manier
zou er dan een verbinding tussen het
water uit de vestinggracht en de oude
haveningang worden gerealiseerd,
waardoor de Bollewerckpoort weer
echt een land- en waterpoort zou zijn.
De Dopelport door Alexander Mair, tijdens het beleg van 1596.
Foto: E. Stockman.
231