De Bollewerckpoort in Hulst de Bollewerckpoort binnen niet ai te lange tijd instorten. Macro-fotografie De opgravingen laten veel zien, maar lang niet alles. Veel is nog onduidelijk, temeer daar er tot nu toe geen enkele afbeelding van de poort bekend was. Daar is nu verandering in gekomen. Met behulp van macro-fotografie heb ik enkele oude kaarten zodanig kunnen vergroten dat het bouwwerk nu duidelijk te onderscheiden is. De kaart- fragmenten moeten overigens wel kritisch worden bekeken, daar de tekenaars zich hier een zekere vrijheid veroorloofden bij de weergave van de werkelijkheid. Op grond van de tekeningen en de bevindingen bij de opgravingen kom ik tot de volgende conclusies. De torens van de Bollewerckpoort zijn ver moedelijk bekroond geweest met twee ronde spitse daken, bedekt met de bij de opgravingen in grote getale gevonden platte rode tichelen. Deze platte dakpannen kunnen bouw technisch niet hebben gezeten op de ronde torenbekroningen zoals die te zien zijn op de kaart van Busschere. De kaart van Alexander Mair lijkt mij wat dat betreft dus het meest plausibel. Aan de achterzijde van de twee torens ontbreekt elk stuk muurwerk. Dit duidt er op dat hiervoor hout is gebruikt. Het fronton is vermoedelijk van een zadeldak voorzien geweest, waaronder zich een weergang bevond. Computermodel De Hulster architect Lockefeer heeft op grond van een duizendtal coördinaten met behulp van een computer een driedimensionaal model van de Bollewerckpoort op papier gemaakt. In verband hiermee is het raadzaam de stadsrekeningen uit Hulst uit 1506 en volgende jaren nog eens nauwkeurig te bestuderen. Gegevens zoals maataanduidingen en dergelijke kunnen dan aan het reeds bestaande computermodel worden toegevoegd waardoor we wellicht een vollediger beeld te zien krijgen. Ook een grondig onderzoek van de archieven van steden als Antwerpen en Mechelen lijkt heel zinvol, omdat de bouwmeesters hier ook grote projecten hebben gerealiseerd. Wellicht kan een deel van hun administratie die betrekking heeft op Hulst nog ontdekt worden. Mocht het ooit zover komen dat we de Bollewerckpoort volgens het oorspronkelijke plan kunnen herbouwen, dan zou het schitterend zijn om onder de huidige vestingwal rioolbuizen te steken. Op die manier zou er dan een verbinding tussen het water uit de vestinggracht en de oude haveningang worden gerealiseerd, waardoor de Bollewerckpoort weer echt een land- en waterpoort zou zijn. De Dopelport door Alexander Mair, tijdens het beleg van 1596. Foto: E. Stockman. 231

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 33