"De Schoone Waardin" in gesprek met W.T. van Gelder Dan de laatste: de relatie tot je omgevingook daar is natuurlijk een vervreemdend effect aan de gang, omdat de Westerse mens z'n milieu en z'n omgeving verwaarloost. Kijk maar naar de hele milieuproblematiek. Ik denk dat je die vier relaties zo goed mogelijk moet ontwikkelen en inhoud moet geven. Laten we eens de openlucht-recreatie nemen, wat iedereen beschouwt als een soort "franje' -beleid. Recreëren. Het woord zegt het al: herscheppen. Als mens weer meer mens worden. Dat beschouw ik als een heel wezenlijk onderdeel van het menselijk gedrag. Het is ook een taak van de overheid om daar ruimte en mogelijkheden voor iedereen voor te creeren. Dat is hetzelfde met cultuur: een overheid houdt zich niet bezig met kunst en cultuur om de kunst en cultuur zelve, maar omdat de cultuurontwikkeling een uitdaging voor de mens is om zichzelf te ontwikkelen en daardoor in een maatschappij beter met elkaar te kunnen funktioneren. V.: U wijst dus in wezen ieder mens terug op zichzelf. Op z'n eigen verantwoordelijkheid over hoe hij in het leven staat. En als overheid - want ook daarvoor zit u hier - wilt u alleen maar die instrumenten aanreiken. A.: Ja, dat in de eerste plaats. De persoonlijke verantwoordelijkheid staat voorop. De overheid is voorwaarden-scheppend. De overheid moet een terughoudende overheid zijn. Dat is wat anders dan een terugtredende overheid trouwens. Een terughoudende overheid funkioneert in een maatschappij met erkenning en waardering voor de initiatieven die individuen met elkaar nemen. Voor de persoonlijke beleving kan ik alleen maar zeggen: realiseer die vier relaties waarmee de mens leeft en zorg dat die vier relaties alle vier aan bod komen. V.: U heeft ook gevraagd om iets te draaien van Shostakovich, het deel "allegro molto" uit het achtste strijk kwartet, uitgevoerd door 't Borodin- kwartet. Wat betekent die muziek voor u? A.: Als ik bezig ben met een heleboel zaken en ik ga naar muziek luisteren dan heb ik behoefte aan wat mensen wel eens als "moeilijke" muziek willen aanduiden. Als ik naar "makkelijke" muziek ga luisteren - merkwaardige begrippen overigens - dan betrap ik mezelf erop, dat ik na een paar minuten al aan iets anders zit te denken. Dat ik wegzweef. Juist de structurerende muziek van een Shostakovich, b.v. na een moeilijke vergadering, vind ik verrukkelijk om naar te luisteren. Er is nog een klein puntje bij deze muziek: toen ik afscheid nam als gedeputeerde van de provincie Noord-Holland kreeg ik alle concerten van Shostakovich door het Borodin- kwartet cadeau van Margreet de Boer, die nu Commissaris van de Koningin in Drenthe is geworden. Muziek is een van die kunstuitingen, waar je makkelijk vanuit je dagelijkse werk in over kunt gaan. Lezen ligt voor mij veel moeilijker, omdat je nota's en rapporten meestal heel snel leest en als je dan thuis een mooi boek gaat lezen, heb je een heel ander tempo nodig om dat goed in je op te nemen en te kunnen waarderen. Die overgang is voor mij vaak moeilijk te maken. Daarom kan ik me wel in de vakanties uitleven, wat boeken lezen betreft. Ik lees dan makkelijk vijftien boeken uit, met als favorieten Berger en Pirsig. Zeeland Cultuurland V.: Tot slot de cultuur. Zeeland Cultuurmaand. Is dat iets, wat heel specifiek voor Zeeland is of kennen andere provincies iets dergelijks ook? A.: Andere provincies kennen ook wel iets dergelijks, maar ik vind toch het sterk benadrukken van de cultuur iets bijzonders voor Zeeland. Die samen werking met België (het Festival van Vlaanderen) en hier het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen als onderdeel van Zeeland Cultuurmaand, is iets unieks. Neem alleen al het slotconcert van de Zeeland Cultuurmaand vorig jaar met de Missa Flamenca van Paco Pena in de kerk in Veere. Ik vind dat een hele waardevolle bijdrage aan het culturele leven hier in Zeeland. En wat zie je dan vervolgens? Dan gaat het programma naar Amsterdam en dan staan er grote stukken in NRC- Handelsblad. Wees blij, dat we dat in Zeeland kunnen hebben. Daarin hebben we een voortrekkersrol. En ook daarbij denk ik: we moeten dat meer uitdragen. Het moet ook buiten Zeeland duidelijker worden, dat hier van alles gebeurt. Het Festival Nieuwe Muziek heb ik al een paar keer genoemd. Dat is zo bijzonder, zo bepalend ook voor de beeldvorming van Zeeland. Dat kan het nog in veel sterkere mate zijn. Er zijn meedere zaken die van nationale betekenis zijn, mits we het goed aanpakken. Ik denk dan aan de Roosevelt Awards. Mits we er ook de financiële middelen voor creëren. En daar zit wel eens iets merkwaardigs in. Ik heb al eerder iets gezegd over die restauratie van de wandtapijten, die ik echt een heel bijzonder Zeeuws bezit vind. Daar zou je eigenlijk een film van moeten maken. De twee-, driehonderdduizend gulden die dat kost, terwijl we miljoenen hebben uitgegeven om deze schitterende wandtapijten te restaureren, is dan plotseling teveel. Dat kan ik niet helemaal begrijpen. 1994 Mondriaan-jaar Dan het Mondriaan-jaar in 1994. De gedeputeerde voor cultuur, mevrouw Greet de Vries-Hommes, heeft mij gevraagd of ik me daarvoor wil inzetten. De episode, dat Mondriaan in Zeeland is geweest is bijzonder belangrijk. In die periode, mede omdat Mondriaan met de theosofie in aanraking is gekomen, waar heel nadrukkelijk de tegenstelling mannelijk-vrouwelijk, materie-geest uit voortkwam, is hij op een gegeven moment die uitsplitsing "horizontaal verticaal" in zijn werk gaan maken. Die periode is in Domburg begonnen. Wij proberen nu in Zeeland iets te brengen wat voor diegenen, die naar de grote Mondriaan-tentoonstelling in Den Haag gaan, aanleiding kan zijn te zeggen: ik wil nu ook naar dat landschap waar Mondriaan in qewerkt heeft. In Domburg willen we proberen een presentatie te geven van Domburg in de omgeving, want er is altijd die relatie kunstenaar versus omgeving. Zowel in de figuratieve zin, zoals kerktoren en vuurtoren, als in de abstracte vorm. Het tweede thema is: de mensen. De relatie tot de ander. Mondriaan temidden van de Domburg-groep, met Jan en Charlie Toorop, Jacoba van Heemskerk, Mies Hille-Drabbe e.a. Die wisselwerking moet er uit komen. Vooral de filosofische debatten, die ze daar met elkaar hebben gehad, zijn van enorm belang geweest voor het werk van Mondriaan. U ziet wel, er gebeuren in Zeeland echt heel veel leuke dingen! 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 11