Ongenoegen Angry Old Man In de laatste dagen van de zomer verscheen er op de De Dam, vlak bij het beeld van koningin Emma een hoogwerker, die met een beangstigende routine en een oorverdovend gegier een drietal bomen te lijf ging. Dertig, veertig jaar, hebben ze daar staan groeien, hebben vele vogels nestruimte geboden en de aanliggende huizen beschaduwd. Drie tot vier dagen waren er nodig om ze met wortel en tak uit te roeien. Een soort bulldozer trok de stronken uit de grond en een paar stratemakers vulde keurig het plaveisel aan, zodat nu niemand meer kan zien, dat er ooit bomen hebben gestaan. Ik heb in de buurt geïnformeerd of iemand van dit vandalisme vooraf op de hoogte was gesteld, maar dat bleek niet het geval. 'Dat maken ze uit bij de plantsoenendienst' was het schouder ophalend antwoord van de een. 'Ze hadden blijkbaar nog een paar parkeerplaatsen nodig' suggereerde de ander. 'Er was misschien wat extra ruimte nodig voor het ringrijden' bedacht nummer drie. In het voorjaar reed een zware verhuiswagen een eindje verderop een boom uit dezelfde rij in puin en die werd keurig vervangen. Hij staat er als jongkie nu een beetje verlegen bij tussen z'n grote collega's, maar belooft tenminste wat voor de toekomst. En hij bewijst, dat er een plan achter dit bomenrooien zit. Waarom mogen we dit plan niet kennen? Waarom geeft men de omwonenden niet de kans zich te laten horen voor het te laat is? Waarom worden zij beschouwd als hufters, die maar moeten slikken wat de over hen gestelde overheden bedisselen? Ik dacht, dat we die tijd zo langzamerhand hadden gehad, maar telkens merk ik weer dat dit een van de grote misverstanden in de democratie is. Ik geef toe dat die paar bomen niet van stad- of wereldschokkende betekenis zijn. Ze zijn echter wel typerend voor een bepaalde mentaliteit, die zich bij tijd en wijle van elke bestuurder meester maakt. "Ik heb je stem binnen, je kunt me voorlopig niets meer maken en nu kunnen ik en m'n vriendjes rustig onze gang gaan In het hierboven genoemde geval betreft het een detail van iets dat ze wel hebben gedaan. Het gaat echter ook op voor de dingen die ze niet doen, ook niet na jaren lang praten. Hebt u wel eens geprobeerd over het trottoir langs de Dam in Middelburg te lopen? De 'natuurlijke' stoepen, met of zonder hek, vormen een obstakel, zeker, maar zij horen bij het beschermd stadsgezicht. Niet bij het stadsgezicht hoort het daar voor aangelegde veel te smalle trottoir, dat met recht een struikelblok genoemd kan worden. Geen steen ligt er gelijk en elkaar passeren kun je ook niet, want of de een of de ander struikelt tegen de geparkeerde auto's aan. Omdat men bovendien in het seizoen een aantal restaurateurs vergunning heeft gegeven het trottoir als terras te benutten, moet je als voetganger of als moeder met kinderwagen wel de rijweg op en dat kan levensgevaarlijk zijn, want die rijweg is veel te smal en voor automobilisten, vrachtwagen- en buschauffeurs kennelijk een uitdaging om te proberen of hun vehikel werkelijk de 150 haalt. Verder heeft de gemeente de weinige beschikbare ruimte voor een deel nog misbruikt om er parkeermeters te plaatsen, ten einde aan haar gerief te komen. Na kantoortijd wordt het wat rustiger, maar niet veiliger, want dan wordt er druk in hondepoep gedeald. En, natuurlijk, nooit een agent met een bonboekje, noch voor de poep, noch voor de snelheidscontrole. De poep ruimen we dus zelf maar op, samen met de uitgekotste brei van mayonaise met patat, want een gemeentereiniger is ook een verschijning, die alleen in de literatuur voorkomt, 's Morgens vroeg schijnt er wel eens een gesignaleerd te worden, maar dan ligt de ketchupderrie altijd net onder een geparkeerde auto. Een dag of wat geleden had ik een Amerikaan over de vloer, die ik trots het mooie Zeeuwse landschap wilde laten zien. Volgens hem hadden wij iets, dat ze in Amerika helemaal niet kenden: al dat prachtige groen, die bosschages, zelfs langs de wegen. Wij waren er in geslaagd het landschap als geheel met groen te stofferen. Bij hem thuis zetten ze wat groen in de tuinen, maar langs de wegen en in de weilanden Zo'n enkele boom, of een klein kluitje bomen, midden in een weiland, dat kwam bij hen niet voor. Dat wij bomen gebruikten als erf- afscheiding, als schaduwplekken, of als windsingels, nee, dat kende hij niet. In Amerika kon je honderd kilometer snelweg onder je wielen wegduwen zonder een boom te zien. En in zijn land hadden ze dan nog ruimte! Hoe je in een klein land als Nederland zo met ruimte kon omspringen, daar kon hij niet bij. Trots reed ik met hem door de Nederstraat de Veerse Weg op. Meteen waren alle illusies weg. Voor mij vond ik een stoplicht, dat de verkeersstroom regelde; het plaveisel was verwijderd, de klinkers lagen aan de kant en een asfaltmachine was bezig een nieuw wegdek te trekken. Deze opknapbeurt werd tevens aangegrepen om langs de weg een fietspad aan te leggen. Om dit nobele doel te bereiken waren er aan weerskanten van de weg struiken gerooid en bomen gekapt en niet zo'n klein beetje ook. Ik kon m'n gast dus alleen maar rijen stronkstompen tonen en bossen uitgegraven struiken. Ik had het kunnen weten, want in de krant heeft gestaan, dat de Veerse Weg zou worden gereconstrueerd. Wat dat betekende, drong nu pas tot mij door. Ook die aardige, landelijke weg wordt geslachtofferd op het hoogaltaar van de moderne heilige koe: de recreatie. In de zomer gaat er vrij veel verkeer langs, maar niet overmatig veel. De weg wordt dus nu gereed gemaakt voor de overmaat, die naar men hoopt zal komen. Voorzichtige stemmen, die vragen of het zo langzamerhand niet genoeg is, worden genegeerd. Voor de recreatie is genoeg altijd te weinig. Arm Zeeland! 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 28