Huis van het Zuiden een kunstzinnige presentatie van de drie zuidelijke provincies tijdens Antwerpen, culturele hoofdstad van Europa 1993 Jack van Aspert In het Verenigde Europa ook wel het Europa der Regio's genoemd, neemt het belang van regio- en grens- overstijgende samenwerking steeds verder toe. Voor de provincie Zeeland is dit geen vreemde zaak want op cultureel vlak wordt al jarenlang en sinds enige jaren ook in uitgebreider Euregio-verband samengewerkt met de provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. Gezien dit feit besloot het provinciaal bestuur van Zeeland het gezichtsveld tevens naar het oosten uitte breiden. In 1991 werd samen met de provinciebesturen van Limburg en Noord-Brabant een intentieverklaring tot meer samenwerking ondertekend. Een van de terreinen waarop dit samen werkingsverband gestalte dient te krijgen is cultuur. Medio 1993 zal aan dit culturele samenwerkingsverband meer handen en voeten worden gegeven. De drie provincies wilden het echter niet alleen bij woorden laten maar via een concrete activiteit deze samenwerking naar buiten presenteren. De groot schalige manifestatie Antwerpen, culturele hoofdstad van Europa 1993, leek daartoe een uitstekende mogelijkheid. Een ambtelijk werkgroepje, bijgestaan door vertegenwoordigers uit het culturele leven uit de drie provincies, maakte een opzet en togen daarmee naar Eric Antonis, de intendant van Antwerpen 1993. Hij stond vanaf het begin positief tegenover de gezamenlijke Zuid-Nederlandse presentatie en was bereid daaraan zijn medewerking te verlenen. Hiermede was het idee van het "Huis van het Zuiden" geboren. Hoewel het hier nog steeds een werktitel betreft, wordt in dit artikel nog geen andere naam gebezigd. Simpelweg omdat er nog geen andere en geen betere naam gevonden is. Het "Huis van het Zuiden" Het idee achter het "Huis van het Zuiden" is om gedurende een aantal dagen in een aangepaste accommo datie in Antwerpen een podium te creëren voor Zuid-Nederlandse Dies Ie Due, foto: Ed Reebergen theatermakers, musici, componisten en beeldende kunstenaars. Daarbij is niet gekozen voor het brengen van een soort "best of-programma maar om de gehele presentatie rond een centraal thema op te zetten. Uitgangspunt blijft natuurlijk wel artistieke kwaliteit. De rode draad is de stelling dat kunstenaars bewust en onbewust een spiegel zijn van wat er onderhuids leeft binnen een cultuur. De vormgeving van de kunstenaar is altijd concreet en dat concrete gegeven ademt het eigene van de (regionale) cultuur. De artistiek verantwoordelijken voor het "Huis van het Zuiden" menen dat kunstenaars die expliciet kiezen voor het wonen en werken in een bepaalde regio, dit in hun produkt bewust of onbewust terug laten komen en dat de vorm of een thema mede wordt bepaald door de (regionale) omgeving. Het is het artistieke niveau van de produktie echter dat bepalend is of iets wel of niet provinciaals is. Kunstprodukten, ontstaan in een regio, getuigen wel van een eigenaardigheid. De gekozen thematiek sluit aan bij de vraag die Eric Antonis bij het opzetten van Antwerpen 1993 zich heeft gesteld. Hij vraagt zich namelijk af, of het in het eengemaakte 50

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 12