't Beest in Goes "Alles draait om behoud plaats in het clubcircuit' H. Leeman "Zeeuwse popmuziek in 't Beest: een optreden van The Miles Browning Band" Foto: Annetta van den Boomgaard Culturele prijs Goes "De programmeur die geen risico's durft te nemen, niet bezig is om doorlopend de nieuwe ontwikkelingen te volgen, verspeelt zijn toekomst. Een goede popprogrammering staat of valt met een lange-termijn visie op de ontwikkeling van de popmuziek, en de plaats die jouw centrum daarin heeft. Je kunt domweg niet volstaan met om de twee weken een willekeurig bandje neer te zetten, jaar in jaar uit, en maar afwachten wie er op af komen." De Goesenaar Ton van de Repe is als functionaris bij 't Beest verant woordelijk voor de concertprogram mering van dit centrum. Per jaar zet hij zo'n veertig tot zestig bands neer, hoofdzakelijk vertegenwoordigers van de meer progressieve regionen van de popmuziek, 't Beest staat bij vriend en vijand bekend vanwege de consequente programmering van trash, punk, crunch en metal waarmee liefhebbers tot in West-Brabant en Vlaanderen worden bediend. Als zodanig neemt 't Beest een belangrijke positie in het vaderlandse clubcircuit in, tussen zalen als Paradiso, de Effenaar, Vera, en Het Paard. Naast Brogum is 't Beest bovendien één van de twee Zeeuwse zalen die in aanmerking komen voor de landelijke subsidieregeling voor Nederlandse bands van de Stichting Popmuziek Nederland. Per jaar bezoeken zo'n 4.000 concertgangers het centrum aan de Beestenmarkt. Onlangs kreeg 't Beest de Culturele Prijs van de gemeente Goes, op voordracht van de plaatselijke culturele raad. "Het is voor 't eerst dat die prijs aan een instelling wordt uitgereikt. Wij zien het vooral als een blijk van waardering voor de inzet van al die vrijwilligers die samen met de twee beroepskrachten 't Beest draaiende houden," meent Van de Repe. 't Beest heeft die prijs gekregen vanwege z'n grote belang als cultureel centrum. Naast popmuziek hebben we twee andere pijlers, theater en film. Hoewel die aktiviteiten minder bezoekers trekken dan de concerten, ligt het wezen van t Beest juist in de combinatie van die verschillende dingen." Verbouwing Ben je niet bang dat popmuziek minder aandacht zal krijgen in de toekomst van 't Beest? Heeft theater en film niet meer (politiek) prestige? "Je merkt inderdaad wel nog steeds dat de bestuurders en beleidsmakers eigenlijk niet weten wat ze nou met die popmuziek aanmoeten. Hoewel de stemming ten opzichte van 't Beest positief is, weet de gemeente niet echt hoe ze de popprogrammering moet plaatsen in het geheel. De onbekend heid met de hele popcultuur is zo groot... daar komt natuurlijk nog bij dat onze programmering wel heel ver af staat van wat de gemiddelde burger bij popmuziek denkt. Die ziet Prince, Madonna of Michael Jackson en kan zich bij onze programmering niets voorstellen. Dat zal dus wel altijd een probleem voor ons blijven." De verbouwingsplannen die jullie nu hebben ontvouwd zouden een testcase kunnen zijn voor de goede wil van de gemeente. "Voor ons staat vast dat de zaalcapaciteit moet worden vergroot en onze faciliteiten voor popconcerten verbeterd moeten worden. Anders zullen we de aansluiting met het clubcircuit niet kunnen behouden. Daarom staat dat uitdrukkelijk in ons plan. Bij een verbouwing van 't Beest moeten ze dus niet alleen aan een theaterzaal denken omdat Goes nou toevallig een probleem heeft met een theateraccommodatie." Clubcircuit Hoe denk je over de toekomst van het clubcircuit? Je hoort wel eens verhalen dat de klad erin zit omdat de popmuziek teveel versplinterd zou zijn, of dat de live-popmuziek het aflegt tegen MTV. "Het gaat niet slecht met het clubcircuit, de gemiddelde bezoekersaantallen nemen toe. Wel is er geen harde kern bezoekers meer. De taak van de programmeur wordt moeilijker, elke keer weer moet je het publiek bespelen, de programmeur 60

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 22