't Beest in Goes
"Alles draait om behoud plaats in het clubcircuit'
H. Leeman
"Zeeuwse popmuziek in 't Beest: een optreden van The Miles Browning Band"
Foto: Annetta van den Boomgaard
Culturele prijs Goes
"De programmeur die geen risico's
durft te nemen, niet bezig is om
doorlopend de nieuwe ontwikkelingen
te volgen, verspeelt zijn toekomst. Een
goede popprogrammering staat of valt
met een lange-termijn visie op de
ontwikkeling van de popmuziek, en de
plaats die jouw centrum daarin heeft.
Je kunt domweg niet volstaan met om
de twee weken een willekeurig bandje
neer te zetten, jaar in jaar uit, en maar
afwachten wie er op af komen."
De Goesenaar Ton van de Repe is als
functionaris bij 't Beest verant
woordelijk voor de concertprogram
mering van dit centrum. Per jaar zet hij
zo'n veertig tot zestig bands neer,
hoofdzakelijk vertegenwoordigers van
de meer progressieve regionen van de
popmuziek, 't Beest staat bij vriend en
vijand bekend vanwege de
consequente programmering van trash,
punk, crunch en metal waarmee
liefhebbers tot in West-Brabant en
Vlaanderen worden bediend. Als
zodanig neemt 't Beest een belangrijke
positie in het vaderlandse clubcircuit in,
tussen zalen als Paradiso, de Effenaar,
Vera, en Het Paard. Naast Brogum is 't
Beest bovendien één van de twee
Zeeuwse zalen die in aanmerking
komen voor de landelijke
subsidieregeling voor Nederlandse
bands van de Stichting Popmuziek
Nederland. Per jaar bezoeken zo'n
4.000 concertgangers het centrum aan
de Beestenmarkt.
Onlangs kreeg 't Beest de Culturele
Prijs van de gemeente Goes, op
voordracht van de plaatselijke culturele
raad. "Het is voor 't eerst dat die prijs
aan een instelling wordt uitgereikt. Wij
zien het vooral als een blijk van
waardering voor de inzet van al die
vrijwilligers die samen met de twee
beroepskrachten 't Beest draaiende
houden," meent Van de Repe. 't Beest
heeft die prijs gekregen vanwege z'n
grote belang als cultureel centrum.
Naast popmuziek hebben we twee
andere pijlers, theater en film. Hoewel
die aktiviteiten minder bezoekers
trekken dan de concerten, ligt het
wezen van t Beest juist in de
combinatie van die verschillende
dingen."
Verbouwing
Ben je niet bang dat popmuziek
minder aandacht zal krijgen in de
toekomst van 't Beest? Heeft theater
en film niet meer (politiek) prestige?
"Je merkt inderdaad wel nog steeds
dat de bestuurders en beleidsmakers
eigenlijk niet weten wat ze nou met die
popmuziek aanmoeten. Hoewel de
stemming ten opzichte van 't Beest
positief is, weet de gemeente niet echt
hoe ze de popprogrammering moet
plaatsen in het geheel. De onbekend
heid met de hele popcultuur is zo
groot... daar komt natuurlijk nog bij dat
onze programmering wel heel ver af
staat van wat de gemiddelde burger bij
popmuziek denkt. Die ziet Prince,
Madonna of Michael Jackson en kan
zich bij onze programmering niets
voorstellen. Dat zal dus wel altijd een
probleem voor ons blijven."
De verbouwingsplannen die jullie nu
hebben ontvouwd zouden een
testcase kunnen zijn voor de goede
wil van de gemeente.
"Voor ons staat vast dat de
zaalcapaciteit moet worden vergroot
en onze faciliteiten voor popconcerten
verbeterd moeten worden. Anders
zullen we de aansluiting met het
clubcircuit niet kunnen behouden.
Daarom staat dat uitdrukkelijk in ons
plan. Bij een verbouwing van 't Beest
moeten ze dus niet alleen aan een
theaterzaal denken omdat Goes nou
toevallig een probleem heeft met een
theateraccommodatie."
Clubcircuit
Hoe denk je over de toekomst van het
clubcircuit? Je hoort wel eens
verhalen dat de klad erin zit omdat de
popmuziek teveel versplinterd zou zijn,
of dat de live-popmuziek het aflegt
tegen MTV.
"Het gaat niet slecht met het
clubcircuit, de gemiddelde
bezoekersaantallen nemen toe. Wel is
er geen harde kern bezoekers meer.
De taak van de programmeur wordt
moeilijker, elke keer weer moet je het
publiek bespelen, de programmeur
60