"f Beest in Goes
moet de trend aanvoelen en weten hoe
de promotie van acts in het clubcircuit
verloopt. Een ontwikkeling die ik
eigenlijk wel goed vind, is dat het
informele, zeg maar "underground"-
gebeuren steeds belangrijker wordt
De smaak hoeft niet langer van
bovenaf gedicteerd te worden, of dat
nou door de VPRO-radio of door de
major platenmaatschappijen is. Er is de
laatste jaren een heel netwerk onstaan
van independent labels, fanzines,
krantjes, vrije radio en noem maar op,
van Spanje tot Hongarije, van België
tot de USA, helemaal buiten de grote
maatschappijen om. Als dan bijvoor
beeld een band als Nirvana opeens
wordt "ontdekt" en er in een mum van
tijd een hype ontstaat, komt het topje
van een hele grote ijsberg boven
water. Daaronder gaat ongelooflijk veel
nieuws schuil. Die wetenschap houdt
je als programmeur wel bij de tijd."
Avant-garde
Jullie programmering wijkt nogal af
van wat in Zeeland gebruikelijk is.
"Muziek waar geen ontwikkeling meer
in zit, komt bij ons niet op de planken.
Mijn opvatting is dat progressief
programmeren domweg een kwestie
van overleven is. Een programmeur die
zich erover beklaagt dat zijn publiek
vergrijst, moet eerst maar eens kijken
naar het genre bands dat hij laat
komen. Jongeren zitten nou eenmaal
niet te wachten op weer een rhythm
bluesbandje. Het klinkt misschien
arrogant uit mijn mond, maar volgens
mij programmeert bijna geen enkele
zaal in Zeeland om de inhoud van de
muziek. Of het lekker klinkt, en of er
genoeg publiek op af komt, dat zijn de
criteria. Ik vrees dat je het daarmee op
de lange termijn niet redt."
Nou schop je tegen nogal wat zere
benen. Je zult de kritiek wel kennen
die veel Zeeuwse popmuzikanten op
't Beest hebben: "ze voelen zich daar
zeker te goed voor ons. Ze laten de
Zeeuwse bands in de kou staan".
"Zo simpel is het dus niet. Maar ik
programmeer geen Zeeuwse bands
alleen maar omdat ze uit Zeeland
komen en goed kunnen spelen.
De Zeeuwse popgroepen moeten ook
in Zeeland kunnen concurreren met de
rest. Ik krijg per jaar zo'n drieduizend
demootjes in de bus en ik kan hooguit
60 bands kontrakteren. Dus ik kan me
de luxe niet permitteren om voor
Zeeuwse bands een ander criterium
aan te leggen.
Er is één uitzondering, de beginnende
popgroepen die bij ons in het centrum
hun oefenruimte hebben. Dat zijn er
meestal zo'n tien, twaalf die bij ons
terecht kunnen voor een optreden,
vaak hun eerste voor een echt publiek.
En reken maar dat ze bij ons een flinke
dosis podiumervaring opdoen. Het lijkt
me dat 't Beest op die manier wel
degelijk een rol speelt in de
ondersteuning van de Zeeuwse pop."
Lonely Beast
't Beest als springplank naar de grote
wereld?
"Zoiets. En dat is in Zeeland wel nodig
want er is hier hoegenaamd geen
popcultuur. Naar mijn idee vereist een
bloeiende popcultuur een aantal zaken:
een goed podium, een goed
gesorteerde platenzaak, en
oefenruimte. Het is de makke van
Zeeland dat er geen enkele goede
platenzaak is, goede oefenruimtes zijn
met een lampje te zoeken en podia... Ik
vind het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat
Middelburg, Vlissingen of Terneuzen
geen poppodium kennen zoals
't Beest. Dat is voor ons ook een
ongezonde zaak."
Lonely at the top?
"Een beetje wel ja. Ik denk wel eens
dat wij de enige zaal in het Zuidwesten
van Nederland zijn met een beetje
pretenties in de progressieve
popprogrammering. Pas in Breda of
Dordrecht zijn centra met een
soortgelijke programmering. En in
België natuurlijk: in de regio van Gent
of Kortrijk. Dat is geen goede zaak. Per
slot van rekening blijft Goes toch ook
maar een klein provinciestadje. Onze
basis is heel smal, er hoeft maar
weinig te gebeuren of wij zijn weg en
dan is er waarschijnlijk niets meer."
Nogmaals, het is me een raadsel
waarom er op Walcheren of Zeeuws-
Vlaanderen gebieden met meer dan
100.000 inwoners, geen andere zalen
te vinden zijn die stevig programmeren.
De gemeenten interesseert het
blijkbaar niet en niemand durft het aan
om iets te beginnen. Zo zal Zeeland
dus wel gedoemd zijn om altijd
provinciaal te blijven."
Popjargon
acts: engelse term voor het optreden
of de optredende band, zelf.
clubcircuit; de grote en middelgrote
zalen in Nederland die van belang zijn
voor bands uit binnen- en buitenland
die hier op tournee zijn. Het clubcircuit
is toonaangevend voor de popprogram
mering en trekt een belangrijk deel van
het publiek.
demo: cassette met enkele songs,
onontbeerlijk als "visitekaartje" voor
een popgroep.
fanzine: blad van een fanclub voor
een bepaalde band of voor een
muziekstroming, vaak met
underground-karakter, niet zelden
internationaal verspreid,
hype: plotselinge populariteitsgolf van
een band of stroming, kunstmatig
ontstaan door toedoen van media,
major en independent labels: de zgn.
"majors" zijn de grote concerns als
CBS, EMI, Phonogram, die de grote
artiesten onder kontrakt hebben en ook
de grootste promotie-budgetten voor
hun artiesten over hebben. Het is
echter voor de gemiddelde popgroep
bijna onmogelijk om bij een "major"
binnen te komen. Kleinere,
onafhankelijke labels zijn met name
voor bands die niet bij het grote publiek
in de smaak vallen, vaak de enige
manier om hun geluidsdragers uit te
kunnen brengen.
metal: verzamelnaam voor stromingen
ontstaan uit de zeventiger-jaren
hardrock.
mtv: Music Television zendt 24 uur per
dag pop uit.
punk: muziekstijl, in de late jaren '70 in
Engeland ontstaan, die zich kenmerkt
door verzet en agressie tegen
gevestigde orde en tradities, ook in
muzikaal opzicht. In dit interview wordt
vooral de recentere, hoofdzakelijk uit
Los Angeles en Seattle (VS)
afkomstige variant bedoeld,
trash, crunch: benamingen voor
stijlen, veelal van amerikaanse origine,
ontstaan na 1985 en sterk beinvloed
door enerzijds punk en anderzijds
hardrock. Kenmerkt zich door "snel,
hard, en ruig".
Voor de programmering zie de
Culturele Agenda.
61