"f Beest in Goes moet de trend aanvoelen en weten hoe de promotie van acts in het clubcircuit verloopt. Een ontwikkeling die ik eigenlijk wel goed vind, is dat het informele, zeg maar "underground"- gebeuren steeds belangrijker wordt De smaak hoeft niet langer van bovenaf gedicteerd te worden, of dat nou door de VPRO-radio of door de major platenmaatschappijen is. Er is de laatste jaren een heel netwerk onstaan van independent labels, fanzines, krantjes, vrije radio en noem maar op, van Spanje tot Hongarije, van België tot de USA, helemaal buiten de grote maatschappijen om. Als dan bijvoor beeld een band als Nirvana opeens wordt "ontdekt" en er in een mum van tijd een hype ontstaat, komt het topje van een hele grote ijsberg boven water. Daaronder gaat ongelooflijk veel nieuws schuil. Die wetenschap houdt je als programmeur wel bij de tijd." Avant-garde Jullie programmering wijkt nogal af van wat in Zeeland gebruikelijk is. "Muziek waar geen ontwikkeling meer in zit, komt bij ons niet op de planken. Mijn opvatting is dat progressief programmeren domweg een kwestie van overleven is. Een programmeur die zich erover beklaagt dat zijn publiek vergrijst, moet eerst maar eens kijken naar het genre bands dat hij laat komen. Jongeren zitten nou eenmaal niet te wachten op weer een rhythm bluesbandje. Het klinkt misschien arrogant uit mijn mond, maar volgens mij programmeert bijna geen enkele zaal in Zeeland om de inhoud van de muziek. Of het lekker klinkt, en of er genoeg publiek op af komt, dat zijn de criteria. Ik vrees dat je het daarmee op de lange termijn niet redt." Nou schop je tegen nogal wat zere benen. Je zult de kritiek wel kennen die veel Zeeuwse popmuzikanten op 't Beest hebben: "ze voelen zich daar zeker te goed voor ons. Ze laten de Zeeuwse bands in de kou staan". "Zo simpel is het dus niet. Maar ik programmeer geen Zeeuwse bands alleen maar omdat ze uit Zeeland komen en goed kunnen spelen. De Zeeuwse popgroepen moeten ook in Zeeland kunnen concurreren met de rest. Ik krijg per jaar zo'n drieduizend demootjes in de bus en ik kan hooguit 60 bands kontrakteren. Dus ik kan me de luxe niet permitteren om voor Zeeuwse bands een ander criterium aan te leggen. Er is één uitzondering, de beginnende popgroepen die bij ons in het centrum hun oefenruimte hebben. Dat zijn er meestal zo'n tien, twaalf die bij ons terecht kunnen voor een optreden, vaak hun eerste voor een echt publiek. En reken maar dat ze bij ons een flinke dosis podiumervaring opdoen. Het lijkt me dat 't Beest op die manier wel degelijk een rol speelt in de ondersteuning van de Zeeuwse pop." Lonely Beast 't Beest als springplank naar de grote wereld? "Zoiets. En dat is in Zeeland wel nodig want er is hier hoegenaamd geen popcultuur. Naar mijn idee vereist een bloeiende popcultuur een aantal zaken: een goed podium, een goed gesorteerde platenzaak, en oefenruimte. Het is de makke van Zeeland dat er geen enkele goede platenzaak is, goede oefenruimtes zijn met een lampje te zoeken en podia... Ik vind het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat Middelburg, Vlissingen of Terneuzen geen poppodium kennen zoals 't Beest. Dat is voor ons ook een ongezonde zaak." Lonely at the top? "Een beetje wel ja. Ik denk wel eens dat wij de enige zaal in het Zuidwesten van Nederland zijn met een beetje pretenties in de progressieve popprogrammering. Pas in Breda of Dordrecht zijn centra met een soortgelijke programmering. En in België natuurlijk: in de regio van Gent of Kortrijk. Dat is geen goede zaak. Per slot van rekening blijft Goes toch ook maar een klein provinciestadje. Onze basis is heel smal, er hoeft maar weinig te gebeuren of wij zijn weg en dan is er waarschijnlijk niets meer." Nogmaals, het is me een raadsel waarom er op Walcheren of Zeeuws- Vlaanderen gebieden met meer dan 100.000 inwoners, geen andere zalen te vinden zijn die stevig programmeren. De gemeenten interesseert het blijkbaar niet en niemand durft het aan om iets te beginnen. Zo zal Zeeland dus wel gedoemd zijn om altijd provinciaal te blijven." Popjargon acts: engelse term voor het optreden of de optredende band, zelf. clubcircuit; de grote en middelgrote zalen in Nederland die van belang zijn voor bands uit binnen- en buitenland die hier op tournee zijn. Het clubcircuit is toonaangevend voor de popprogram mering en trekt een belangrijk deel van het publiek. demo: cassette met enkele songs, onontbeerlijk als "visitekaartje" voor een popgroep. fanzine: blad van een fanclub voor een bepaalde band of voor een muziekstroming, vaak met underground-karakter, niet zelden internationaal verspreid, hype: plotselinge populariteitsgolf van een band of stroming, kunstmatig ontstaan door toedoen van media, major en independent labels: de zgn. "majors" zijn de grote concerns als CBS, EMI, Phonogram, die de grote artiesten onder kontrakt hebben en ook de grootste promotie-budgetten voor hun artiesten over hebben. Het is echter voor de gemiddelde popgroep bijna onmogelijk om bij een "major" binnen te komen. Kleinere, onafhankelijke labels zijn met name voor bands die niet bij het grote publiek in de smaak vallen, vaak de enige manier om hun geluidsdragers uit te kunnen brengen. metal: verzamelnaam voor stromingen ontstaan uit de zeventiger-jaren hardrock. mtv: Music Television zendt 24 uur per dag pop uit. punk: muziekstijl, in de late jaren '70 in Engeland ontstaan, die zich kenmerkt door verzet en agressie tegen gevestigde orde en tradities, ook in muzikaal opzicht. In dit interview wordt vooral de recentere, hoofdzakelijk uit Los Angeles en Seattle (VS) afkomstige variant bedoeld, trash, crunch: benamingen voor stijlen, veelal van amerikaanse origine, ontstaan na 1985 en sterk beinvloed door enerzijds punk en anderzijds hardrock. Kenmerkt zich door "snel, hard, en ruig". Voor de programmering zie de Culturele Agenda. 61

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 23