De smaak van roem is waterproof Nico Out Een ambitieus programma van beeldende kunst in de Watertoren van Oost-Souburg Watertoren O.-Souburg/Vlissingen. Tentoonstelling grensgebieden 1990. Annemie v. Kerckhoven (B), 3e etage. Foto: Lex de Meester. Aan het einde van de A58, ter hoogte van Oost-Souburg, passeren auto's, veel auto's de markante Watertoren. De meeste razen naar de boot of rijden door naar Vlissingen. Het verkeer dat de afslag naar Oost-Souburg verkiest, heeft daar meestal niet-artistieke redenen voor. Maar steeds meer is ook de beeldende kunst in de Watertoren bestemming. De toren kan trouwens ook prima per fiets worden bereikt. Behalve wanneer je van ver komt, wat voor veel bezoekers geldt. Temidden van repeterende stoplichten en verkeersbewegingen oogt de recht lijnige toren onverstoorbaar. Een degelijk bouwsel dat jaren een functie vervulde in de waterhuishouding. Sinds 1988 echter een ruimte waar kunst te vinden is, althans gedurende een aantal maanden per jaar. Hoge ruimtes, een robuust betonskelet, een verticale strook ramen, steile stalen trappen en hier en daar dikke buizen: een avontuurlijke omgeving. Knusheid ontbreekt hier volkomen. Misschien juist daarom gedijt hedendaagse beeldende kunst er prima. De ruimte koestert niet, maar heeft iets van 'aan de slag'. En dat moet je immers met kunst van nu. Een confrontatie met jezelf, via vormgegeven denkbeelden van anderen. Ik zag er uiteenlopende tentoonstel lingen met werk van kunstenaars uit binnen- en buitenland. Dat laatste is in het Zeeuwse niet vaak aan de orde. Men is er blijkbaar in geslaagd de toren als een voor kunstenaars interessante expositie-plek te presenteren. En er is een publiek voor: vonden in 1988 327 mensen de weg naar de wereld van Alex Vermeulen, vorig jaar kwamen 1.750 kijkers af op de drie tentoonstellingen in de toren. En er is alle reden om te verwachten dat dat aantal flink zal toenemen. Het aantal geplande exposities per jaar stijgt; in dit seizoen staan er vier op het programma. Aanpassingen zullen het gebouw toegankelijker en praktischer maken. En publicitair gezien timmert de voor exploitatie verantwoordelijke Culturele Raad Vlissingen ook aan de weg. Men programmeert regelmatig samen met andere organisatoren, wat de bekendheid ten goede komt. Maar uiteindelijk is kwaliteit de norm en heeft het streven om vooral in aantallen en toeristische arrangementen te denken nog niet toegeslagen. In januari 1994 wordt de Watertoren verbouwd. Een nieuw trappenstelsel maakt de gang naar boven gemak kelijker. Een publieksruimte, een documentatiehoek en een toiletgroep verhogen de gebruikswaarde. Ook de verlichting wordt aangepast. Na de verbouwing, als het ronde water reservoir op de derde verdieping toegankelijk wordt, is de Watertoren een unieke exoositieruimte rijker. Ontwerper Hans Bommelje uit Vlissingen tekent voor de nieuwe aanblik. Hij bedacht een geraffineerd kleurenschema en ontwierp speciaal voor de toren meubilair. 112

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 32