De smaak van roem is waterproof stevige 17e eeuwse moraal van Steen, Brouwer of Jordaens laat hij de beschouwer met twijfels achter. Adam en Eva in het paradijs zijn bij Bergsma een naakte jongeman en dito vrouw die, zich bewust van de fotograaf, een onbeholpen glimlach tonen, terwijl zij hun geslachtskenmerken achter polaroids van vijgebladeren bedekken. Eva toont een foto van een appel met een hapje eruit en in de natuurlijk aanwezige boom zijn net zulke foto's geprikt, maar dan nog ongeschonden. Ondanks of dankzij de platte ironie vraagt het beeld om een plaats bepaling van de waarnemer. Wat betekent de voorstelling van Adam en Eva eigenlijk? Hoe zit het met schaamte? Bestaat er een heden daagse zondeval en wie speelt daarin welke rol? Wat is het verschil tussen beeld en de werkelijkheid waaruit het voorkomt? Ik heb de bijdragen van Bergsma aan de 'Hall of Fame', zoals de expositie gaat heten, nog niet gezien. Maar zijn aanpak maakt me nieuwsgierig. Zal zijn portrettenreeks - 'Wall of Fame' - de bekende en onbekenden die poseerden de sterrenstatus geven? Of worden ze in hun van sterren voorziene kleding en voor het sterrendecor slachtoffers van een lege mythe? Bergsma gaf zijn andere werk de titel mee 'The most famous city in town'. Hij laat zo weten dat hij in zijn visie op roem ook prestigieuze ondernemingen niet schuwt. Het zit er niet in dat hij de hoogste kerk, de hoogste Euromast en de meest opvallende kleurstelling zal sparen. Cultuur is vies, roem is lekker Het streven naar roem blijkt door de drie Zweedse collega's van Bergsma al even inspirerend. Voor hen speelt de specifieke positie van hedendaagse kunstenaars in hun land sterk mee. Per 'Horna' Lindgren heeft het in zijn toelichting op het project over een regel: "Denk maar niet dat je iets of iemand bent; kunst en cultuur zijn voor hen die niet willen werken en zichzelf als lest bijzonders zien. Een houding gecreeerd door Martin Luther en de Protestantse kerk". Maria Isakson stelt dat het in Zweden "moeilijker is om je werk als kunstenaar te verkopen" In Nederland ontmoette zij mensen "Die geïnteresseerd zijn in en Hall of Fame projekt. "The 1993 Celebraties". Per Horna Lindgren Kunstenaar. enthousiast over je werk". In haar geboorteland is cultuur volgens Hannelore Rap "Nog steeds een vies woord". Hun inbreng in het Hall of fame-project overstijgt echter de beschouwing van hun eigen positie als kunstenaar. Hannelore Rap combineert het begrip roem met de behoefte aan bevestiging, "Het oneindige verlangen naar liefde". Zij fotografeerde een tijd lang Barbie en Ken, die als ideaalbeelden en rolmodellen van ontelbare tieners gelden. In haar recente foto's van gewone mannen en vrouwen verwerkt zij subtiel addertjes onder het gras. Waardoor in het alledaagse het verlangen naar roem onthullend zichtbaar wordt. Maria Isakson is geboeid door de rol van de roddelbladen met verhalen en foto's over het geld en de glamour van beroemde mensen. Zij zag ook fans die alles verzamelen wat ze van hu idool kunnen vinden, groupies die minuten of uren met rocksterren 'sparen' en anderen die zich om beroemdheden verdringen om deel te hebben aan de faam van de sterren. Al die 'bevoorrechten' komen bijeen in een foto waarin zij niet alleen zichzelf maar ook elkaar aanbidden: "They are all claiming to fame". Isakson was zelf ooit model in een reclame-campagne en weet dus zelf hoe het is om je gezicht duizendvoudig op affiches terug te zien. Die ervaring gebruikt zij in een ander project: "See your face all over the place". Per 'Horna' Lindgren is behalve fotograaf ook beeldhouwer en maakt daarnaast installaties. Zijn aandeel in de Hall of Fame gaat over het verzamelen van spullen van beroemdheden. "Kan ik beroemd zijn als ik iets bezit wat van Madonna is geweest?" Het Hall of fame-project is zelfs de Watertoren CHK te groots. Want ook in het Stedelijk Museum Vlissingen en in bioscoop Alhambra zijn onderdelen te zien. 114

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 34