De smaak van roem is waterproof "Alle ratio is absurde nonsens en dient als zodanig serieus genomen te worden". Een uitspraak van Pierre Schwartz (1944-1987) die twintig jaar geleden het Flup Ju Bedrijf startte. De smeedijzeren objecten van Schwartz spelen vanaf het begin een grote rol in de Flup Ju-experimenten op het grensgebied van (poppen theater, beeldende kunst, muziek en bewegingstheater. Thema's als groei, dood, geweld en vrijheid krijgen poëtisch vorm in absurdistische optredens. Het Flup Ju Bedrijf is springlevend en speelt overal ter wereld. Zo gaf de groep tweemaal acte de presence op de Dokumenta van Kassei. Het vierde lustrum wordt gevierd met de manifestatie 'Het lllustrum'. Zaterdag 11 september om 16.00 uur geeft het gezelschap een performance in de Watertoren. Daarmee start een tentoonstelling van objecten die in hun optredens worden gebruikt. In het Zeeuws Museum is vanaf vrijdag 24 september een tentoonstelling te zien die ondermeer een reconstructie omvat van de expositie die het Flup Ju Bedrijf in 1973 maakte in het Stedelijk Museum, Amsterdam. Ter gelegenheid van de opening brengt het Flup Ju Bedrijf een groot buiten-optreden, terwijl daarna in de Watertoren CHK het feest wordt voortgezet. Als afsluiting van de tentoonstelling in de Watertoren CHK geeft het gezelschap op vrijdag 17 oktober om 17.00 uur een vuurbeeld-performance. Heden en verleden in Vietnamese kunst Vietnam. De oorlog. Onafzienbare wouden waarin af toe op de meest onverwacht plekken dorpjes zijn geprikt. Sprookjesachtig heuvel landschap. Land doorsneden door rivieren. De delta en de plantages. Bedrijvige mensen, waardige mensen. Slagveld, maanlandschap, gevolg van de strijd tussen twee ideologieën. Een gespleten land, met in het Zuiden het gezicht op de Westerse beschaving. En in het Noorden de blik op China en traditionele waarden. Sinds 1975 toch weer een. Hersenspoeling, werkkampen. Nog meer vluchtelingen. En dan later toch weer een zweem van rust. In de 80er jaren de 'Doi Moi', de perestroika van een geteisterd land dat langzaam zichzelf hervindt. Het Westerse beeld van Vietnam wordt nog steeds in sterke mate bepaald door de oorlog en haar nasleep. Het Medisch Comité Nederland Vietnam (MCNV), dat in 1993 25 jaar bestaat wil ter correctie de kennis over het hedendaagse Vietnam vergroten. Met de Gate Foundation, die de communicatie tussen Aziatische en Europese moderne kunst stimuleert en verschillende culturele instellingen organiseert het MCNV een Vietnam- festival met voorstellingen en exposities. Enkele daarvan betreffen beeldende kunst en fotografie. Vlissingen is een van de centra waar aktueel Vietnam gepresenteerd wordt. Het dorp centraal Je zou vergeten dat Vietnam van oudsher - net als bijvoorbeeld China - een zeer hoogontwikkeld en verfijnde cultuur had. Hofcultuur, maar vooral volkscultuur. Die laatste speelde zich af rond de 'Dinhor' het gemeenschaps huis in de dorpen met altaren voor goden en voorouders; een ruimte begeesterd met sculptuur. Expressief en niet gebonden aan naturalistische weergave rijgen de voorstellingen zich aaneen. Dorpelingen in hun dagelijks leven: werkend, jagend, drinkend, schaak spelend, dansend en flirtend. En natuurlijk de goden, eeuwig en intens aanwezig. Geest en materie in een harmonieuze dynamiek. Kunst zoals wij die kennen kwam via de Fransen in Vietnam. In 1925 kreeg Hanoi een kunstacademie op Europese leest. In die tijd ging de academie voorbij aan de voor die tijd recente ontwikkelingen. Fauvisme en abstractie waren uit den boze, de Vietnamese artiesten maakten vriendelijke landschappen en knus huiselijk scenes. En in 1945 was dat weer afgelopen, want de revolutie vroeg om plichtsgetrouwe afbeeldingen van socialistisch geïnspireerde boeren en arbeiders. Hoewel de traditionele houtsneden en ook het volkstheater, het poppenspel en de eeuwenoude liederen niet volledig verdwenen. Nguyen Do Cung (1912-1977) en Nguyen Tu Nghiem (1922) waren schilders die het erfgoed onder de aandacht brachten; de beelden, de keramiek en de volksschilderkunst. En zo ontwikkelde zich in het Noorden naast de propagandakunst in de 70er jaren een eigentijdse Vietnamese kunst die zonder contact met Matisse en Picasso toch werkte met levendige kleurtegenstellingen, zware contouren, door elkaar heen schuivende plans en verschuivende perspectieven. In het Zuiden kreeg de Franse belle peinture, op moderne leest geschoeid, voet aan de grond. Expressie van het innerlijk Na de eenwording van Noord en Zuid krijgt op den duur ook kunst weer ruimte en ontstaat een typisch Vietnamese verbeelding, voortbou wend op de expressieve traditie. "Ik wil een intense beleving van gevoelens uitdrukken", zegt Dang Xuan Hoa (1959), "dus ik schilder niet wat ik zie, maar wat daarachter ligt". Tran Trong Vu (1964), zowel opgeleid in Hanoi als in Parijs, komt zelf en met werk naar Vlissingen. In zijn schilderijen brengt hij alledaagse objecten en mensen samen in een vormentaal die vereenvoudigd en speels is. "Innerlijk leven concreet maken; de wonderen en de schoonheid van de wereld tonen", is zijn adagium. Vinh Phuong (1956) is beeldhouwer en leeft in Nederland en zal met nog een derde te selecteren collega ook in Vlissingen exposeren. Hij is geboeid door de kunst en architectuur van zijn land. Zijn ervaringen zet hij om in eigentijdse sculptuur, waarin slechts af en toe resten van traditionele motieven terugkomen. Open en gesloten vormen, geraffineerde combinaties van materialen brengt hij samen tot beelden waarin de krachten van de natuur en die geest van de mens elkaar ontmoeten. Thema's als geborgenheid en dreiging zijn ook uit zijn werk af te lezen. Dialoog Het Vlissingse Vietnamproject omvat ook een dialoog tussen de drie Vietnamese exposanten en drie kunstenaars uit Zeeland: Eveline van Duyl, Jan Haas en David Van de Kop. Tussen 11 en 18 oktober zijn ontmoetingen gepland, waaronder drie 115

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 35