Galerie P. C. Wondergem (1892-1974) Frank de Klerk Landschappen en stillevens Op 14 maart 1892 werd te Vlissingen P.C. Wondergem geboren. Na een jeugd waarover geen gegevens bekend zijn ging hij werken als leerling bij een huisschilder. Twintig jaar oud was hij toen hij begon met het maken van schilderijen. Zijn vroegst bekende werk dateert uit 1914, een (nageschil derd) heidelandschap met schaap herder en kudde, wel curieus doch weinig bezienswaardig. Zelf zei hij over zijn passie voor het kunstschilderen: "Je weet niet waarom. Het is een drang. Je ziet overal schilderijen in. Het zal wel dezelfde reden geweest zijn, die een ander er toe brengt. Je kunt er geen verklaring voor geven." Invloed van Jacobs Inmiddels stond de wereld aan de vooravond van één van haar grote beproevingen in deze eeuw: de Eerste Wereldoorlog. Tijdens de oorlog ontvluchtten veel Belgen hun door de Duitsers bezette land en kwamen als vluchteling onder meer naar neutraal Nederland. Eén van die ontheemden was de in eigen land reeds bekende kunstschilder Gerard A.M. Jacobs. Deze Antwerpenaar trok in 1915 met zijn vrouw Josephine Hendrickx naar Vlissingen. Zij bleven daar de rest van hun leven wonen. Aanvankelijk, in het België van rond de eeuwwisseling, richtte hij zich in zijn werk op de schaduwkanten van de maatschappij: hij maakte portretten van verschop pelingen, liederlijke taferelen, dronkaards. Na de eeuwwisseling kreeg hij een meer open kijk op het leven, en werden zijn schilderijen dromeriger en intiemer. We kunnen spreken van het schildersechtpaar Jacobs, want ook zijn vrouw werkte als zelfstandig kunstschilder. Haar grootste talenten lagen in het schilderen van bloemenstillevens. Jacobs was een gedreven persoonlijk heid die reeds enkele maanden na zijn aankomst in Vlissingen een verkoop tentoonstelling van eigen werk organiseerde. Binnen het jaar volgde daarop een grote expositie met werk van twintig Belgische en Nederlandse kunstenaars. Hij startte in Vlissingen al spoedig met het geven van lessen aan Stilleven, 1956, aquarel. leerling-schilders, waarvan hij er in deze tijd al zo'n 25 om zich heen wist te verzamelen. Dezen, amateurs, kregen van de Belgische artiest de grondbeginselen van de beeldende kunst gedoceerd. Onderzijn leerlingen van het eerste uur, de Jacobsjes, was Piet Wondergem. Hij ontwikkelde zich tot een technisch zeer bekwaam schilder. Op zijn beurt droeg Wondergem zijn vaardigheden weer over op anderen. De Vlissingse schilder Bram Phil, wiens werk plotseling in brede kring waardering vond, sprak over Wondergem: "De grootste duw heb ik wel gekregen van de heer Wondergem, met wie ik in m'n vrije uren zo'n jaar of drie ben opgetrokken. Met hem heb ik vaak buiten geschilderd. Ik mag dan ook wel zeggen, dat ik de grondslagen van het schilderen van hem heb geleerd." Jacobs en veel van zijn leerlingen behoorden niet tot de modernsten onder de kunstschilders. De algemene opvatting was dat zodra schilderwerk zijn herkenbaarheid verloor het geen kunst meer was. Kunstkring Het Zuiden Piet Wondergem ging vanaf 1920, het jaar van oprichting, deel uitmaken van de Kunstkring Het Zuiden, die elk jaar in Vlissingen exposities hield in het Badpaviljoen aan de Boulevard. De bloeitijd van de vereniging lag in de jaren twintig. Het aantal leerlingen klom op naar vijftig. Wondergem verfijnde zijn vakmanschap steeds verder en oogstte daar in die tijd veel waardering en bewondering mee. Zijn schilderijen ademen rust en een alledaagse intimiteit uit, en vooral natuur getrouwheid. Naast lid van de Kunstkring was hij ook betrokken bij de natuurvereniging De Natuurvrienden te Vlissingen. Aanvankelijk, in de jaren twintig en dertig, schilderde hij wat impressionistisch. Ongetwijfeld onderging hij veel invloed van Jacobs, en wellicht nog meer van diens vrouw. Rustig, ingetogen, voornaam werk. Wondergems schilderijen werden na 117

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 37