Vijf jaar Zeeland Cultuurmaand (1989-1993) zijn ook een aantal algemene kenmerken waar te nemen. Bij 56% van de bezoekers van buiten Zeeland blijkt het plaatsvinden van de Zeeland Cultuurmaand en onderdelen daarvan zoals het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen een grote en/of kleinere rol te hebben gespeeld bij hun keuze naar Zeeland te gaan. Gevoegd bij de constatering dat er een steeds grotere groep van trouwe bezoekers van binnen en buiten de provincie van de Zeeland Cultuurmaand is, kan geconstateerd worden dat het fenomeen van de "Zeeland Cultuurmaand-toerist" ontstaan is. Uit het onderzoek bleek ook dat de informatievoorziening het meest via het aparte Zeeland Cultuurmaand-magazine, het magazine van het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen, de dag- en weekbladen en de lokale en regionale VVV's is verlopen. Een andere belangrijke constatering was dat 65% van de bezoekers zeer positief en 33% positief over de kwaliteit van het programma waren. Het onderzoek heeft tenslotte een behoorlijk aantal positieve en negatieve reacties opgeleverd. Variërend van het slechte zicht op de uitvoerenden, en de stemming van de piano tot de programmering en de wijze waarop deze aangekondigd c.q. toegelicht wordt. Opmerkingen waarmede de organisatoren van (onderdelen van) de Zeeland Cultuurmaand hun voordeel kunnen doen om daar waar nodig de kwaliteit op een nog hoger plan te brengen. Opvallende uitkomst van het onderzoek is de toch wel hoge gemiddelde leeftijd van de bezoekers. In de 5e Zeeland Cultuurmaand worden eerste aanzetten gedaan ook meer jongeren voor (onderdelen van de) Cultuurmaand te interesseren. Niet alleen dit onderzoek toont aan dat de Zeeland Cultuurmaand, om maar in schaatstermen te spreken, goed op schema ligt. Het kost tenslotte in de regel enige jaren om een stabiel imago te veranderen. Ik noem nog enkele illustratieve voorbeelden: Het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig en volwassen onderdeel van het internationaal zeer goed aangeschreven Festival van Vlaanderen. Genoeg reden voor de minister van WVC dit festival in het kader van haar kunstenplan 1993-1996 voor een strukturele subsidie op te nemen. De Zeeland Cultuurmaand is een jaarlijks vast terugkomend gebeuren geworden en wordt ook als zodanig gezien, getuige de provinciale erkenning ervan. De eerste vier edities van de Cultuurmaand zijn op provinciaal niveau steeds gecoördineerd door een (ambtelijke) werkgroep. Vanaf 1993 zijn deze werkzaamheden verzelfstandigd en ondergebracht in de Stichting Zeeland Cultuurmaand. Provinciale Staten van Zeeland hebben op 6 november 1992 besloten deze stichting struktureel te gaan subsidiëren met een bedrag van f 65.000,— per jaar. De Stichting is opgenomen in de concept-nota "Met cultuur in zee" als een van de belangrijkere culturele voorzieningen in de provincie Zeeland. Niet alleen de provincie Zeeland maar ook de hoofdsponsors van de Cultuurmaand, PTT/Telecom en Koninklijke Maatschappij de Schelde en een 154

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 28