Redactioneel Paul van der Velde Mexico, Mexico! Nauw verbonden met de Zeeland Cultuurmaand is het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, dat een onderdeel vormt van het Festival van Vlaanderen. Verleden jaar werd dit cultureel grensverleggende evenement door het minsterie van WVC op kwaliteitsgronden een structurele subsidie voor drie jaar toegezegd. Dit jaar wordt tijdens het festival muziek uit Mexcico ten gehore gebracht. Zonder uitzondering is het werk van (hedendaagse) Mexicaanse componisten een reflectie op de Azteekse wortels van de Mexcicaanse muziek. De musicologe Monique Verken maakt ons duidelijk hoeveel moeite de Spaanse conquistadores deden om alle sporen van vroegere beschavingen en godsdiensten uit te wissen. Zo viel ook de rijke Azteekse muziektraditie ten offer aan het zogenaamde beschavingsoffensief en slechts door intensief onderzoek hebben musicologen zich een 'gehoor' kunnen vormen van hoe die Azteekse muziek geklonken zou kunnen hebben. Marx en Freud In een interview met beeldend kunstenares Iris de Leeuw, geeft de journalist Kees Slager een beeld van de onwikkeling van De Leeuw. Zij is een kind van de jaren zestig. Van het ludieke provo kwam ze terecht in de geëngageerde studentenbeweging en toen die te extreem werd, streek ze na enige omzwervingen in Zeeland neer waar ze nu nog steeds woont. Wij kennen haar als de ontwerpster van de affiche van de Zeeland Cultuurmaand. In Veere is onder de titel 'Marx, Freud en de vrijheid' van 11 september tot en met 16 oktober in de Grote Kerk een expositie van haar werk te zien. Naseizoeners en Biesheuvelen Arjen van den Houten belicht in zijn artikel 'Educatief toerisme' de zich steeds verder uitbreidende activiteiten van de Stichting Educatief Toerisme Zeeland, die in de wandelgang kortweg Is* Nieuwe affiche Zeeland Cultuurmaand. Ontwerp: Iris de Leeuw. 'Oranjezon' wordt genoemd. Naast historische wandelingen biedt 'Oranjezon' de naseizoeners ook de mogelijkheid een talencursus of een cursus schilderen te volgen. Wanneer beschijnt de 'Oranjezon', die vooral op Walcheren en Beveland opereert eens andere delen van Zeeland? De Angry old man heeft heel Zeeland als werkterrein. Zijn ongenoegen richt zich dit maal op het lakse optreden van de overheid bij de schippersrellen. Hij vindt dat er minder gebiesheuveld en doeltreffender opgetreden moet worden. Over de vrijheid van meningsuiting in de provincie maakt hij zich ook zorgen. Juist bij een instelling waar deze gewaarborgd zou moeten zijn, blijkt hij uit de lucht gegrepen. De angry old man vraagt zich af waarom het algemeen bestuur van Omroep Zeeland, dat is samengesteld uit diverse geledingen van de Zeeuwse samenleving, niet meer van zich heeft laten horen. Abraham en Sara In de bijdrage 'Vijf jaar Zeeland Cultuurmaand', blikt Jack van Aspert terug op vijf jaar Zeeland Cultuurmaand. Een van de belangrijkste conclusies die hij op basis van een onderzoek van S. van der Zee en B. Zielschot van het Bureau Economie en Onderwijs van de provincie trekt, is dat de gemiddelde leeftijd van de bezoekers rond de 50 ligt en dat 75% van het totale aantal bezoekers uit de provincie zelf komt. Het lijkt zinnig een soortgelijk onderzoek dit jaar te herhalen om vast te kunnen stellen of het streven van de Stichting Zeeland Cultuurmaand (SZC) jongere bezoekers en meer niet- Zeeuwen te trekken succesvol is geweest. Ober....Zahlen? in de serie 'Allochtone vrouwen in Zeeland' laat Hannie Vonk de van origine Duitse pedagoge Hannelore Gens aan het woord. Ze werkt nog drie dagen per week in Duitsland. De botsing tussen de twee culturen die ze in het begin voelde, heeft zich gaandeweg vertaald in een krachtige impuls voor haar huidige werk: het invoeren van een Nederlandse gezinstherapie in Duitsland. De therapie slaat ook in Duitsland aan. De grenzen lijken steeds verder te vervagen. Flup Yu 20 jaar bestaat inmiddels het Flup Yu Bedrijf dat grossiert in grensvervaging. Het is een collectief van beeldend kunstenaars en musici, van spelers, makers en bouwers. Het werkterrein van Flup Yu ligt op het grensgebied van (poppen) theater, beeldende kunst, muziek en bewegingstheater. Het treedt vooral in de rest van Nederland en het buitenland op en is daarom binnen de provincie betrekkelijk onbekend. Ineke Spaander, directeur van het Zeeuws Museum, gaat in op het werk van Flup Yu Bedrijf in relatie tot de beeldende kunst. Ze vindt dat vooral Fluxus en het surrealisme maar ook Goya invloed op het werk van het Bedrijf hebben uitgeoefend. 130

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 4