Redactioneel
Paul van der Velde
Mexico, Mexico!
Nauw verbonden met de Zeeland
Cultuurmaand is het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen, dat een
onderdeel vormt van het Festival van
Vlaanderen. Verleden jaar werd dit
cultureel grensverleggende evenement
door het minsterie van WVC op
kwaliteitsgronden een structurele
subsidie voor drie jaar toegezegd.
Dit jaar wordt tijdens het festival
muziek uit Mexcico ten gehore
gebracht. Zonder uitzondering is het
werk van (hedendaagse) Mexicaanse
componisten een reflectie op de
Azteekse wortels van de Mexcicaanse
muziek. De musicologe Monique
Verken maakt ons duidelijk hoeveel
moeite de Spaanse conquistadores
deden om alle sporen van vroegere
beschavingen en godsdiensten uit te
wissen. Zo viel ook de rijke Azteekse
muziektraditie ten offer aan het
zogenaamde beschavingsoffensief en
slechts door intensief onderzoek
hebben musicologen zich een 'gehoor'
kunnen vormen van hoe die Azteekse
muziek geklonken zou kunnen hebben.
Marx en Freud
In een interview met beeldend
kunstenares Iris de Leeuw, geeft de
journalist Kees Slager een beeld van
de onwikkeling van De Leeuw. Zij is
een kind van de jaren zestig. Van het
ludieke provo kwam ze terecht in de
geëngageerde studentenbeweging en
toen die te extreem werd, streek ze na
enige omzwervingen in Zeeland neer
waar ze nu nog steeds woont.
Wij kennen haar als de ontwerpster
van de affiche van de Zeeland
Cultuurmaand. In Veere is onder de
titel 'Marx, Freud en de vrijheid' van 11
september tot en met 16 oktober in de
Grote Kerk een expositie van haar
werk te zien.
Naseizoeners en Biesheuvelen
Arjen van den Houten belicht in zijn
artikel 'Educatief toerisme' de zich
steeds verder uitbreidende activiteiten
van de Stichting Educatief Toerisme
Zeeland, die in de wandelgang kortweg
Is*
Nieuwe affiche Zeeland Cultuurmaand.
Ontwerp: Iris de Leeuw.
'Oranjezon' wordt genoemd. Naast
historische wandelingen biedt
'Oranjezon' de naseizoeners ook de
mogelijkheid een talencursus of een
cursus schilderen te volgen. Wanneer
beschijnt de 'Oranjezon', die vooral op
Walcheren en Beveland opereert eens
andere delen van Zeeland?
De Angry old man heeft heel Zeeland
als werkterrein. Zijn ongenoegen richt
zich dit maal op het lakse optreden van
de overheid bij de schippersrellen.
Hij vindt dat er minder gebiesheuveld
en doeltreffender opgetreden moet
worden. Over de vrijheid van
meningsuiting in de provincie maakt hij
zich ook zorgen. Juist bij een instelling
waar deze gewaarborgd zou moeten
zijn, blijkt hij uit de lucht gegrepen.
De angry old man vraagt zich af
waarom het algemeen bestuur van
Omroep Zeeland, dat is samengesteld
uit diverse geledingen van de Zeeuwse
samenleving, niet meer van zich heeft
laten horen.
Abraham en Sara
In de bijdrage 'Vijf jaar Zeeland
Cultuurmaand', blikt Jack van Aspert
terug op vijf jaar Zeeland
Cultuurmaand. Een van de
belangrijkste conclusies die hij op
basis van een onderzoek van S. van
der Zee en B. Zielschot van het Bureau
Economie en Onderwijs van de
provincie trekt, is dat de gemiddelde
leeftijd van de bezoekers rond de 50
ligt en dat 75% van het totale aantal
bezoekers uit de provincie zelf komt.
Het lijkt zinnig een soortgelijk
onderzoek dit jaar te herhalen om vast
te kunnen stellen of het streven van de
Stichting Zeeland Cultuurmaand (SZC)
jongere bezoekers en meer niet-
Zeeuwen te trekken succesvol is
geweest.
Ober....Zahlen?
in de serie 'Allochtone vrouwen in
Zeeland' laat Hannie Vonk de van
origine Duitse pedagoge Hannelore
Gens aan het woord. Ze werkt nog drie
dagen per week in Duitsland.
De botsing tussen de twee culturen die
ze in het begin voelde, heeft zich
gaandeweg vertaald in een krachtige
impuls voor haar huidige werk: het
invoeren van een Nederlandse
gezinstherapie in Duitsland.
De therapie slaat ook in Duitsland aan.
De grenzen lijken steeds verder
te vervagen.
Flup Yu
20 jaar bestaat inmiddels het Flup Yu
Bedrijf dat grossiert in grensvervaging.
Het is een collectief van beeldend
kunstenaars en musici, van spelers,
makers en bouwers. Het werkterrein
van Flup Yu ligt op het grensgebied
van (poppen) theater, beeldende kunst,
muziek en bewegingstheater. Het
treedt vooral in de rest van Nederland
en het buitenland op en is daarom
binnen de provincie betrekkelijk
onbekend. Ineke Spaander, directeur
van het Zeeuws Museum, gaat in op
het werk van Flup Yu Bedrijf in
relatie tot de beeldende kunst. Ze vindt
dat vooral Fluxus en het surrealisme
maar ook Goya invloed op het werk
van het Bedrijf hebben uitgeoefend.
130