Japans VOC porselein opnieuw gemaakt Overzicht van het aangeboden porselein in het Zeeuws Museum te Middelburg. Wan-li decor dat in kobaltblauw onder het glazuur was aangebracht. Het was dit type blauw-witte porselein dat in 1602 voor het eerst in Middelburg werd geveild. Al spoedig werden ook andere soorten objecten besteld, zoals bierkannen, mosterdpotten, po's, scheerbekkens, enz., die de Chinese pottenbakkers soms namaakten naar Europese modellen. Deze voorwerpen kregen een nieuw type decoratie in blauw-wit, dat Overgangsgoed genoemd wordt. De fabrieken in het Japanse Arita gingen op bestelling van de VOC modellen produceren die zij overnamen van het Chinese Overgangsgoed en van Europese voorbeelden. De versieringen in blauw wit ontleenden zij aan de Chinese Wan-li en Overgangs decors. Ook werden beschilderingen in een eigen Japanse stijl aangebracht. Slechts sporadisch zijn Europese invloeden terug te vinden in de decoratie: het betreft dan vooral letters, monogrammen en wapenschilden. Naast de grote hoeveelheden in blauw-wit onderglazuur gedecoreerd porselein gingen de Japanse fabrieken ook met emailkleuren - óp het glazuur - beschilderd porselein voor de export vervaardigen. Dit veelkleurige goed bleek een succes in Europa. De techniek en de stijl werden in een korte tijd ontwikkeld. Op basis van de specifieke stijl van versiering worden twee typen onderscheiden: Kakiemon (ter beschikking voor de export vanaf omstreeks 1680) en Imari (ontwikkeld aan het eind van de 17de eeuw). Het Kakiemon is waarschijnlijk genoemd naar een van de belang rijkste familie-werkplaatsen die zich in de produktie en decoratie van dit type hadden gespecialiseerd. Het strakke, melkwitte glazuur is slechts spaarzaam beschilderd met een asymmetrische versiering in de emailkleuren groen, blauw, geel en rood. Een ander type Kakiemon vertoont een combinatie van onderglazuur-blauw en op het glazuur aangebrachte Kakiemon-emails. Het Imari heeft zijn naam ontleend aan de gelijknamige uitvoerhaven. Het decor is veel meer vlak vullend en heeft vaak een bont effect. Onderglazuur-blauw wordt gecombineerd met op het glazuur aangebrachte emails in groen, zwart, rood, goud en bleek-roze luster. Een ander type Imari is overdadig gedecoreerd in onderglazuur-blauw, ijzerrood en veel goud. Veel voorkomende motieven op het Imari zijn dieren en figuren in een landschap, een vaas met bloemen op een terras, bloemen en planten. Imari bleef de gehele achttiende eeuw in trek bij het Nederlandse publiek. Ondanks de populariteit van het 194

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 28