Signalementen
Leven en werk van Willem Emmery
de Perponcher Sedlnitzky
(1741-1819)
Francis Bulhof
IIRIIIIIIIIIIillll
Arjen van den Houten
9892 348 9379
Ma patrie est au ciel.
Leven en werk van Willem Emmery de
Perponcher Sedlnitzky (1714-1819).
Francis Bulhof
Uitg. Verloren
Hilversum 1993
ISBN 90-6550-362-5
Prijs 42,00
Baron Willem Emmery de Perponcher
(1741 -1819), Heer van Wolfaartsdijk,
was een buitengewoon veelzijdig man.
Levend in een tijd vol van nieuwe
inzichten besteedde hij in zijn oeuvre
onder andere aandacht aan ethiek,
opvoeding en godsdienst. Hij was
bovendien een van de vroegste
beoefenaars van de esthetica in
Nederland. Naast deze culturele
bedrijvigheid leidde Perponcher ook
een actief bestaan als politicus,
staatsman en grootgrondbezitter.
Hoe is het mogelijk dat een dergelijk
eminent Nederlands cultuurdrager in
de vergetelheid is geraakt. Volgens de
schrijver komt dat door zijn traditionele
opvattingen, oninteressant voor de na
hem komende generaties, die leefden
met de traditie van de moderniteit.
Deze opmerkelijke achttiende-eeuwer
verdient volgens Bulhof een beter lot
en dit boek kan daar zeker toe
bijdragen.
De eerste vier hoofdstukken zijn
historisch-biografisch van karakter.
Daarna gaat de schrijver in op het
omvangrijke oeuvre van De
Perponcher. Een deel hiervan heeft
betrekking op Zeeland. De familie De
Perponcher verkreeg in de 17e en 18e
eeuw grote belangen in Zuid-Beveland,
waaronder de ambachtsheerlijkheid
Wolfaarstdijk. Uit het landbouwdicht
De Zeeuwse graanbouw en ook
De Zuidbevelandse dorpsleraar blijkt
zijn belangstelling voor het landleven
van zijn Zeeuwse pachters.
In de bijlagen vinden we onder andere
een overzicht van oplagen en
verkoopcijfers van De Perponchers
werk en een stamboom van het
geslacht De Perponcher.
Jan de Prentenknipper.
Zeeuwse volkskunst langs 's Heeren
wegen.
Joke en Jan Peter Verhave
Uitg. De Koperen Tuin
Goes 1993
ISBN 90-72138-279
Prijs 59,90
Meer dan een eeuw geleden zwierf in
Zeeland een kleine en kromme
verkoper rond. Deze Jan de
Prentenknipper ventte langs de deuren
zijn zelfgesneden en ingekleurde
bijbelprentjes uit. Voor gastvrije
landbouwers maakte hij in ruil voor
kost en inwoning een prent van de
boerderij.
201