Over Cornelis de Vos: (1584/5-1651)
Foto 4. Cornelis de Vos, Portret van een echtpaar, Raby Castle (Co. Durham), ca. 1628.
gevarieerde thematiek van zijn
historiestukken zegt meteen iets over
zijn professionele veelzijdigheid. Naast
de vele portretten schilderde hij tal van
religieuze voorstellingen ontleend aan
het Oude of Nieuwe Testament
(Samson en Dalila; De vinding van
Moses; David geeft raad aan Salomon;
(foto 2) Aanbidding van de herders en
de koningen; H.-Familie; de
Emmaüsgangers; de wonderbare
broodvermenigvuldiging; marteling van
St.-Sebastiaan; onthoofding van
St.-Jacobus etc.), mythologische
schènes (Artemisia drinkt de beker met
de asse van Mausolus; Geboorte van
Venus; Cimon en Iphigenia etc.),
allegorische taferelen (Vanitas;
Bekroning van een overwinnaar etc.);
historiestukken in de eerste betekenis
van het woord (Ontmoeting van
Cleopatra en Antonius; Alexander de
Grote en Diogenes) en genrestukken
(Tric-trac-en kaartspelers; 'galante
conversaties' etc.).
Reeds vanaf 1615 had De Vos enkele
leerlingen opgeleid. Tussen ca. 1620
en 1622 werkte Jan Cossiers in zijn
atelier, zowat de enige onder zijn
leerlingen wiens naam bekend bleef.
Ongeveer een decennium later (1633-
1634) werd Willem van Eversdijck,
zoon van de Zeeuwse schilder
Cornelis Willemsz., als leerling van De
Vos ingeschreven. Deze laatste was in
Antwerpen in 1619 en verbleef ook bij
het begin van de jaren dertig aldaar.
Hoelang Willem van Eversdijck bij
Cornells de Vos actief was, is niet
bekend. Wel wijst de keuze van de
Zeeuw voor de Antwerpse portret-
219