Over Cornelis de Vos: (1584/5-1651) Foto 4. Cornelis de Vos, Portret van een echtpaar, Raby Castle (Co. Durham), ca. 1628. gevarieerde thematiek van zijn historiestukken zegt meteen iets over zijn professionele veelzijdigheid. Naast de vele portretten schilderde hij tal van religieuze voorstellingen ontleend aan het Oude of Nieuwe Testament (Samson en Dalila; De vinding van Moses; David geeft raad aan Salomon; (foto 2) Aanbidding van de herders en de koningen; H.-Familie; de Emmaüsgangers; de wonderbare broodvermenigvuldiging; marteling van St.-Sebastiaan; onthoofding van St.-Jacobus etc.), mythologische schènes (Artemisia drinkt de beker met de asse van Mausolus; Geboorte van Venus; Cimon en Iphigenia etc.), allegorische taferelen (Vanitas; Bekroning van een overwinnaar etc.); historiestukken in de eerste betekenis van het woord (Ontmoeting van Cleopatra en Antonius; Alexander de Grote en Diogenes) en genrestukken (Tric-trac-en kaartspelers; 'galante conversaties' etc.). Reeds vanaf 1615 had De Vos enkele leerlingen opgeleid. Tussen ca. 1620 en 1622 werkte Jan Cossiers in zijn atelier, zowat de enige onder zijn leerlingen wiens naam bekend bleef. Ongeveer een decennium later (1633- 1634) werd Willem van Eversdijck, zoon van de Zeeuwse schilder Cornelis Willemsz., als leerling van De Vos ingeschreven. Deze laatste was in Antwerpen in 1619 en verbleef ook bij het begin van de jaren dertig aldaar. Hoelang Willem van Eversdijck bij Cornells de Vos actief was, is niet bekend. Wel wijst de keuze van de Zeeuw voor de Antwerpse portret- 219

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 13