Verrassing en vanzelfsprekendheid bezig met tekenen en schilderen en het maken van objecten. Hij heeft onder andere geëxposeerd in de Middelburgse Vleeshal, galerie Van den Berge in Goes en kunstcentrum De Twee Wezen in Enkhuizen. De provincie Zeeland heeft werk van hem aangekocht. Ook van hem is nog Ontwerp Bellingplein, Hulst met "The Foundation". worden staal, steen en - in Hulst - ook brons toegevoegd. Kleur heeft in haar werk lang een belangrijke rol gespeeld en ook haar warme belangstelling voor poëzie komt erin tot uiting. Wies de Bles maakt, zoals gezegd, objecten en installaties. Objecten van De Bles bevinden zich in de collecties van het Rijk, de provincie Zeeland en diverse musea. Zij exposeerde met installaties in onder andere De Vleeshal in Middelburg en het Museum Catharijnegasthuis in Gouda. Haar laatste installatie is nog tot eind december te zien in het project Fort Ad Hoe aan de Van de Spiegelstraat in Goes. Martin McNamara is geboren in de Ierse hoofdstad Dublin. Daar studeerde hij af als architect aan het University College. In 1977 vestigde hij zich in Nederland waar hij eveneens aan de Vrije Akademie in Den Haag studeerde. Tegenwoordig woont en werkt hij in Heinkenszand. De architectonische afkomst is van de ruimtelijke objecten van McNamara af te lezen. Hij hanteert doorgaans strakke vormen die een dialoog aangaan met de ruimte. Zijn objecten zijn stil maar suggereren tegelijkertijd beweging. De beschouwer wordt daarmee uitgenodigd de imaginaire ruimte die McNamara in gedachten heeft te betreden. In zoverre is een poëtische inslag ook aan zijn werk niet vreemd. Martin McNamara houdt zich "Op Deltahoogte", Gemeentehuis Borsele. een installatie te zien in het Goesse project Fort Ad Hoe. De eerste ontmoeting tussen Wies de Bles en Martin McNamara als beeldend kunstenaars speelt zich af in 1982 in Wenen wanneer zij beide meedoen aan het Agora-project in de Burggarten. Geleidelijk aan ontstaat hieruit een samenwerking, met name in het monumentale werk. Hun eerste gezamenlijke project is een tijdelijke kunsttoepassing aan en bij de voormalige Scheldesmederij in Vlissingen in 1987. Het monumentale werk van De Bles en McNamara kenmerkt zich door een mengeling van verrassing en vanzelfsprekendheid. Op het eerste gezicht is het werk heel eenvoudig, maar bij nader inzien is er meer aan de hand. Dat laat zich het beste verduidelijken met twee voorbeelden van kunstopdrachten die toevalligerwijs ook voor gemeentehuizen in Zeeland zijn gerealiseerd. De transparante muur Enkele jaren geleden werd het gemeentehuis van Tholen in Sint Maartensdijk uitgebreid. Op de grens van het oude gebouw en de 229

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 23