Verrassing en vanzelfsprekendheid
bezig met tekenen en schilderen en
het maken van objecten. Hij heeft
onder andere geëxposeerd in de
Middelburgse Vleeshal, galerie Van
den Berge in Goes en kunstcentrum
De Twee Wezen in Enkhuizen.
De provincie Zeeland heeft werk van
hem aangekocht. Ook van hem is nog
Ontwerp Bellingplein, Hulst met "The Foundation".
worden staal, steen en - in Hulst - ook
brons toegevoegd. Kleur heeft in haar
werk lang een belangrijke rol gespeeld
en ook haar warme belangstelling voor
poëzie komt erin tot uiting. Wies de
Bles maakt, zoals gezegd, objecten en
installaties. Objecten van De Bles
bevinden zich in de collecties van het
Rijk, de provincie Zeeland en diverse
musea. Zij exposeerde met installaties
in onder andere De Vleeshal in
Middelburg en het Museum
Catharijnegasthuis in Gouda. Haar
laatste installatie is nog tot eind
december te zien in het project Fort Ad
Hoe aan de Van de Spiegelstraat in
Goes.
Martin McNamara is geboren in de
Ierse hoofdstad Dublin. Daar studeerde
hij af als architect aan het University
College. In 1977 vestigde hij zich in
Nederland waar hij eveneens aan de
Vrije Akademie in Den Haag
studeerde. Tegenwoordig woont en
werkt hij in Heinkenszand.
De architectonische afkomst is van
de ruimtelijke objecten van McNamara
af te lezen. Hij hanteert doorgaans
strakke vormen die een dialoog
aangaan met de ruimte. Zijn objecten
zijn stil maar suggereren tegelijkertijd
beweging. De beschouwer wordt
daarmee uitgenodigd de imaginaire
ruimte die McNamara in gedachten
heeft te betreden. In zoverre is een
poëtische inslag ook aan zijn werk niet
vreemd. Martin McNamara houdt zich
"Op Deltahoogte", Gemeentehuis Borsele.
een installatie te zien in het Goesse
project Fort Ad Hoe.
De eerste ontmoeting tussen Wies
de Bles en Martin McNamara als
beeldend kunstenaars speelt zich af in
1982 in Wenen wanneer zij beide
meedoen aan het Agora-project in de
Burggarten. Geleidelijk aan ontstaat
hieruit een samenwerking, met name in
het monumentale werk. Hun eerste
gezamenlijke project is een tijdelijke
kunsttoepassing aan en bij de
voormalige Scheldesmederij in
Vlissingen in 1987.
Het monumentale werk van
De Bles en McNamara kenmerkt zich
door een mengeling van verrassing en
vanzelfsprekendheid. Op het eerste
gezicht is het werk heel eenvoudig,
maar bij nader inzien is er meer aan de
hand. Dat laat zich het beste
verduidelijken met twee voorbeelden
van kunstopdrachten die toevalligerwijs
ook voor gemeentehuizen in Zeeland
zijn gerealiseerd.
De transparante muur
Enkele jaren geleden werd het
gemeentehuis van Tholen in Sint
Maartensdijk uitgebreid. Op de grens
van het oude gebouw en de
229