Galerie Esprit: hedendaags vakmanschap Nico Out Salontafel met dier. Hout/Metaal/tulelKantlVerenstaal/rubber 1992. H. 90 cm. x L. 60 cm. x Br. 45 cm. Sinds 1985 hebben kunst en Clinge iets met elkaar. Althans, wie geïnteresseerd is in beeldende kunst kan niet om Galerie Esprit heen. Het grensdorp Clinge lijkt in eerste instantie geen ideale plaats voor een onderneming in kunst. De bebouwde kom is immers niet meer dan een kilometerslange straat, met een paar dwarstraten, zonder dat er iets te bespeuren valt van zinderende culturele activiteit. Het is wellicht tekenend dat waar nu geëxposeerd wordt voordien groenten en fruit aan de man werden gebracht. Wat verklaart dan toch het succes? Want wie het acht jaar volhoudt, terwijl menige zich galerist noemende kunstliefhebber de liefde weer anoniem belijdt, kan met recht geslaagd genoemd worden. Liet Smulders en haar toenmalige, inmiddels naar Australië verhuisde collega Heieen Hofstede, wisten het al bij de oprichting: „Het is niet zo belangrijk waar een galerie staat, als het goed is komen de mensen op je af". Maar dan moet er natuurlijk wel iets zijn wat een bezoek de moeite waard maakt. Dat is klaarblijkelijk het geval: de ruimte is groot, honderd meter muuroppervlak, en heeft prettige verhoudingen; een entrée wordt gevolgd door twee expositiezalen, een royale en een kleinere. Met hier en daar een meubelstuk en een zitje, hangt er een sfeer die je huiselijk zou mogen noemen. In die ambiance presenteert Esprit professioneel werk van uiteenlopende aard, figuratief en abstract, twee- en drie-dimensionaal. Wanneer ik het getoonde zou moeten karakteriseren komt bij mij de term 'modern klassiek' op. Esprit brengt kunst die vakmanschap en esthetiek paart aan een persoonlijke verwerking van de grote stromingen van voor en na de oorlog. Thema's als reflectie op het medium zelf en conceptueel werk zul je in Clinge niet vinden. De kunst daar wordt meer gevoed door een gevoelsmatige benadering. Een greep uit de exposanten Onder de exposerende schilders en grafici kwam ik de afgelopen jaren oud-gedienden tegen als Nico Molenkamp, met breed geschilderde en toch uiterst genuanceerde gouaches, en Ru van Rossem, de etser met een fabelachtige techniek, zin voor experiment en een liefde voor oude culturen. En, niet te vergeten Ans Wortel met haar tegendraadse, emotionele gouaches over vrouwen en mannen in de beperkingen van zichzelf en de wereld. Ik zag werk van jongeren als Paul Beckers, met verfstructuren die tegelijkertijd landschappen zijn: Petrie Klinckhamers, expressief en fantasie rijk in het verbeelden van individu en relatie. En Henk Vierveijzer, die uit de strijd met verf oergestalten en dier vormen laat ontstaan: De generatie daartussen is ondermeer vertegen woordigd door Beniti Cornelis, spontane tekens vanuit het onder bewuste: Hendrik van Veenendaal, die natuurkrachten vertaalt in beweeglijke vlakken met landschappelijke associaties: Paul de Vilder verandert een stuk groente of een vel opgerold papier in een intrigerende vorm die vanaf een zwart glanzend fond oplicht. En Evert van Hemert toonde speelse verwerkingen van thema's als ruiter en paard, die hij ook ruimtelijk vormgeeft in kleine bronzen. Andere kunstenaars die in de sector drie-dimensionaal opereren, zijn Lebuïn D'Haese en wijlen Kees Keijzer. D'Haese boetseert gestalten in klei; ze hebben een tijdloze monumentaliteit en houden de beschouwer een psychologische spiegel voor. In Kees Keijzer's laste speelse metaalsculpturen, werden geometrie en spontane vorm gecombineerd met accenten in andere materialen. Ook 'Kunst uit Zeeland', zoals de titel van een jaarlijkse tentoonstelling luidt, komt in Esprit aan bod, in groeps- en solopresentaties. Keramist Jan van Wilgenburg bijvoorbeeld, liet golvende vrouwenfiguren zien die een sterke verbondenheid met het landschap vertonen; Ernest Joachim, glad gepolijste bronzen met groei als centraal thema; Leendert Buth verbeeldde in steen natuurkrachten en spanningen. Ton Lamper bracht etsen die culturen met gestalten en situaties uit heden en verleden met elkaar verbinden. En Wim Bakker exposeerde grote materie-schilderijen, geheimzinnige beelden over de indrukken die de stad en het landschap bij hem achterlieten. Eén van de jongere Zeeuwen bij galerie Esprit is 242

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 36