Galerie Esprit: hedendaags vakmanschap Haar geheim 60 x 80 cm 1993 gem. techniek Iris Slock (1962). Zij exposeert met Petra Koonstra van 12 december tot en met 16 januari 1994. Oorspronkelijkheid Iris Slock wil schilderen zoals Afrika danst: spontaan, direct en met gevoel. Die keus komt voort uit de wens te zoeken naar wat in de kern menselijk is. Haar eigen angsten en verlangens herkent zij in oude Afrikaanse culturen, die puur en vitaal het aardse en het bovenaardse samensmeden. In die werelden heeft de koele zakelijkheid het nog niet gewonnen van de 'primitieve' levensdrang. Iris Slock heeft haar talent van geen vreemde; haar grootvader kreeg bekendheid als schilder van sfeervolle landschappen en ook haar vader schildert en geeft les. Zij volgde de lerarenopleiding tekenen en studeerde daarna aan de Academie van Rotterdam en aan Academie Minerva in Groningen, waar zij sinds 1989 woont. Juist om zich los te maken van de daar opgedane ervaringen richt Iris zich op de cultuur van Afrika. Meestal is het vrouwelijk model uitgangspunt; in brede lijnen zet zij de figuur neer: stevige, gedeformeerde lijven, vol van de oerkracht die in de aarde schuilt. De vrouwen zijn in gezelschap van vogels of vissen, symbolen van vrijheid en beweging. De omgeving is vaak niet nader aangeduid, maar soms suggereren enkele lijnen iets van een eenvoudig dorp. Waren haar kleuren in '91 vaak nog sober, sindsdien is het palet van Iris Slock verbreed tot heldere expressieve kleuren. En bovendien breidt het repertoire aan voorstellingen zich uit tot combinaties van figuren. Die kunnen door deformaties of toevoegingen als een extra oog ook een magisch karakter krijgen. Zij lijken dan nadrukkelijk specifieke natuurkrachten te belichamen. Haar mede-exposant is Petra Koonstra (1962), die ook woont en werkt in Groningen, waar zij aan Academie Minerva zowel de leraren opleiding als de kunstvakopleiding volgde. Zij maakte beelden in hout, metaal of combinaties daarvan, maar verwerkte ook zachte materialen als tule en kant in haar sculpturen. Uit grote brokken hout bouwde zij bijvoorbeeld een beeldengroep: man, vrouw en kind, inclusief meubilair uit hout en metaal; krachtig, expressief en confronterend. Zij schept ook speelse tegenstellingen door een met blauw tule bedekte salontafel te voorzien van een in metaaldraad uitgevoerd profiel van een dier. Haar beelden van de laatste tijd zijn meer elementair: met hout en papiermaché vormt zij schalen of scupturen met een sterk vereen voudigde mensfiguur. De laatste, Blauwmens', hangt machteloos aan een constructie van twee gebogen buizen. De schalen, die in Clinge te zien zijn, doen denken aan oude culturen; het zijn dragers van herinneringen. Hun elementaire vormgeving verbindt, zo lijkt het, deze objecten met het werk van Iris Slock. Het zou een frisse, spannende tentoonstelling kunnen worden, daar in Clinge 243

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1993 | | pagina 37