Galerie Esprit: hedendaags vakmanschap
Haar geheim
60 x 80 cm
1993
gem. techniek
Iris Slock (1962). Zij exposeert met
Petra Koonstra van 12 december tot en
met 16 januari 1994.
Oorspronkelijkheid
Iris Slock wil schilderen zoals Afrika
danst: spontaan, direct en met gevoel.
Die keus komt voort uit de wens te
zoeken naar wat in de kern menselijk
is. Haar eigen angsten en verlangens
herkent zij in oude Afrikaanse culturen,
die puur en vitaal het aardse en het
bovenaardse samensmeden. In die
werelden heeft de koele zakelijkheid
het nog niet gewonnen van de
'primitieve' levensdrang.
Iris Slock heeft haar talent van geen
vreemde; haar grootvader kreeg
bekendheid als schilder van sfeervolle
landschappen en ook haar vader
schildert en geeft les. Zij volgde de
lerarenopleiding tekenen en studeerde
daarna aan de Academie van
Rotterdam en aan Academie Minerva
in Groningen, waar zij sinds 1989
woont. Juist om zich los te maken van
de daar opgedane ervaringen richt Iris
zich op de cultuur van Afrika.
Meestal is het vrouwelijk model
uitgangspunt; in brede lijnen zet zij de
figuur neer: stevige, gedeformeerde
lijven, vol van de oerkracht die in de
aarde schuilt. De vrouwen zijn in
gezelschap van vogels of vissen,
symbolen van vrijheid en beweging.
De omgeving is vaak niet nader
aangeduid, maar soms suggereren
enkele lijnen iets van een eenvoudig
dorp. Waren haar kleuren in '91 vaak
nog sober, sindsdien is het palet van
Iris Slock verbreed tot heldere
expressieve kleuren. En bovendien
breidt het repertoire aan voorstellingen
zich uit tot combinaties van figuren.
Die kunnen door deformaties of
toevoegingen als een extra oog ook
een magisch karakter krijgen. Zij lijken
dan nadrukkelijk specifieke
natuurkrachten te belichamen.
Haar mede-exposant is Petra
Koonstra (1962), die ook woont en
werkt in Groningen, waar zij aan
Academie Minerva zowel de leraren
opleiding als de kunstvakopleiding
volgde. Zij maakte beelden in hout,
metaal of combinaties daarvan, maar
verwerkte ook zachte materialen als
tule en kant in haar sculpturen.
Uit grote brokken hout bouwde zij
bijvoorbeeld een beeldengroep: man,
vrouw en kind, inclusief meubilair uit
hout en metaal; krachtig, expressief en
confronterend. Zij schept ook speelse
tegenstellingen door een met blauw
tule bedekte salontafel te voorzien van
een in metaaldraad uitgevoerd profiel
van een dier. Haar beelden van de
laatste tijd zijn meer elementair: met
hout en papiermaché vormt zij schalen
of scupturen met een sterk vereen
voudigde mensfiguur. De laatste,
Blauwmens', hangt machteloos aan
een constructie van twee gebogen
buizen. De schalen, die in Clinge te
zien zijn, doen denken aan oude
culturen; het zijn dragers van
herinneringen. Hun elementaire
vormgeving verbindt, zo lijkt het, deze
objecten met het werk van Iris Slock.
Het zou een frisse, spannende
tentoonstelling kunnen worden, daar in
Clinge
243