Ongenoegen
wov
Angry old man
Op en neer
Voor de oorlog, toen de wegen
weinig en de wateren vele waren,
bestond er tussen de republiekjes, die
samen de provincie Zeeland vormden,
een opgewekt verkeer van schuiten en
schuitjes om de verbindingen tussen
de onderdelen in stand te houden.
In m'n jeugd heb ik vaak gefascineerd
staan kijken in de veerhaven van
Vlissingen, als de schoepen van de
radarboten langzaam begonnen te
draaien en in een brei van kwallen en
krabben, gemengd met sinaasappel
en citroenschillen uit de kombuis, de
veerboot in de richting Breskens
dreven. In die dagen waren
stoomboten, veren en ponten voor de
infrastructuur van levensbelang. Niet
alleen om in Terneuzen of Zierikzee te
komen, maar ook om van Veere naar
Kamperland te gaan of van Kortgene
naar Wolphaartsdijk.
TGV
De moderne tijd heeft dit allemaal
veranderd. Particulier initiatief leverde
ons de Zeelandbrug, een nationale
ramp het Deltaplan met wegen, sluizen
en dijkverhogingen. Tevreden?
Nee, helemaal niet. De moderne tijd
gaat onverbiddelijk zijn eigen weg.
Zeeland heeft een tijdje meegelopen,
maar begint nu weer lelijk achteraan te
sukkelen. Een maand of wat geleden
heb ik al gewaarschuwd tegen plannen
met de spoorlijn. De drinkbeker is net
aan ons voorbij gegaan, stoptrein
station-netjes mogen nog een paar
jaar bestaan, maar dan gaan ze
onherroepelijk weg. Daar kun je gif op
innemen. En wat doen onze
bestuurders? Storten ze zich nu met
een verbeten elan op een verbetering
van het openbaar vervoer, vooral op de
bussen? Zorgden ze er nu al voor dat
Zeeland kan meepraten over alles wat
er in Roosendaal gaat gebeuren i.v.m.
de T.G.V.? Roosendaal wordt een
belangrijk knooppunt, niet alleen voor
reizigers en vracht richt Parijs, ook
voor richting Duitsland. Van Vlissingen
uit vertrok vroeger de Mitropa-expres
naar Midden-Duitsland. Al plannen om
die lijn te laten herleven. Kennelijk niet,
want een rechtstreekse verbinding met
Arnhem en Nijmegen, een mengsel
van boemel en expres, heeft men zich
al laten afnemen zonder een woord
van protest. Toch zijn dit de lijnen van
de toekomst. En nou niet zeggen: je
weet toch, dat er geen geld is, je weet
toch dat er bezuinigd moet worden?
Ja, dat weet ik, dat lied is tot vervelens
toe gezongen, maar dat ontslaat geen
bestuurder van de plicht vooruit te zien,
desnoods voor de muziek uit
marcheren en te studeren op een
eigen inbreng, op eigen initiatieven,
zodat je niet, als de stoet voorbij is,
bedremmeld moet mompelen: verdorie,
daar had ik ook wel bij willen zijn, stom
dat ik er niet aan heb gedacht. U moet
ze leren denken, zoals u denkt, u moet
ze zo hinderlijk volgen, dat ze het wel
uit hun hoofd laten u niet bij de zaken
te betrekken. Laat ook maar eens een
paar proefballonnen op en dan van
betere kwaliteit dan die waarmee
mevrouw Maij pleegt te frutselen.
En, zoek de publiciteit. Plak niet de
muren van uw achterkamers vol met
geheime ideeën, maar breng ze naar
buiten, zodat u lang te voren de
publieke opinie kunt mobiliseren en
zorg ervoor dat de resultaten van uw
discussies niet om zeep worden
geholpen door de arrogantie van de
Haagse macht. Ik heb vaak het idee,
dat Middelburg in Den Haag als
quantité négligeable wordt beschouwd,
niet eens belangrijk genoeg voor een
etentje in de Bistroquet.
De W.O.V. is ook zo'n verhaal.
Hoe lang stoeien we al niet met dat
idee. Miljoenen zijn er al weggezogen
door adviescommissies, die haarfijn
uitlegden, waarom dit wel en dat niet
kon. Wij haspelden al met die
oeververbinding nog voor er iemand
over de Betuwelijn had gerept.
Nu dreigt die lijn (daar zit een
Rotterdamse lobby achter) naar voren
te worden geschoven en de Zeeuwen
blijven zitten met de regionale, eigenlijk
nationale schande, iedere middag via
het A.N.P. te moeten vernemen dat het
verkeer op de lijn Vlissingen-Breskens
rekening moet houden met een
vertraging van minstens een uur. In het
verlengde hoogseizoen komt de lijn
Kruiningen-Perkpolder in de ellende
delen. Wij bedienen ons zelf en onze
Zeeuws-Vlaamse broeders wel op een
beschamend nonchalante wijze! Op de
Scheldewerf wordt nu een nieuwe
veerboot afgetimmerd en als die
eenmaal in de vaart is zal hij zeker
soulaas bieden, maar hij is niet de
oplossing van het probleem, die boot is
in aantocht, omdat men niet langer kon
wachten tot de bevoegde instanties het
eens waren over de W.O.V. Tot op
heden zijn ze het nog niet. Duidelijk is
alleen, dat de Zeeuwen aan het lijntje
worden gehouden en gedoemd zijn tot
knopen tellen. "Hij komt welHij
komt nietIk ga maar lopen
ledereen voelt aan zijn water dat een
geboorde tunnel de beste oplossing is,
maar niemand durft dit hardop zeggen
als het over de W.O.V. gaat. Waarom
niet? Nu we aan het bezuinigen slaan,
ontdekt men overal hoe er door gebrek
aan controle, door overmatige
bureaucratie, door tijd-rekkend
optreden, op vele departementen voor
vele miljoenen door de vingers zijn
gegleden. Dat geld komt er heus wel
als er een wil is en een zorgvuldiger
beheer dan voorheen. Waarom durft
men niet te denken in grotere
verbanden?
Eurregio Scheldemond
Waarom denken we niet veel sterker
aan Vlaanderen? Rotterdam kan z'n
Rijnmond laten herleven en er nog een
Betuwelijn achteraan zetten. We zijn
toch een transport- en distributieland!
Wel, in Zeeland kunnen we een regio
Scheldemond opzetten, met Vlissingen
en Zeebrugge aan het begin,
Antwerpen aan het eind en Terneuzen
in het midden. Grenzen heten te zullen
vervallen en aan mogelijkheden voor
een aansluiting op het TGV-net met
Frankrijk en Duitsland is via
Roosendaal en Antwerpen geen
gebrek. Nemen we daarbij in
aanmerking dat Antwerpen en Gent
over prima universiteiten beschikken
en Brugge een Europees College
heeft, dan is daarmee een prachtige
regio gedefinieerd, die Zeeuws-
Vlaanderen zowel omsluit als ontsluit.
Dat heeft niets met stille annexatie te
maken, wel met het vormen van een
belangengemeenschap waar ieder van
profiteert. Laat het Noorden de
noordelijke boontjes maar doppen,
voor Zeeland wijst de richtingwijzer
naar Vlaanderen.
215