Berichten in Blauw Werk van Tien Heestermans Ton Brandenbarg "De Bewaerschole", een voormalig kleuterschoolgebouwtje uit 1874, kreeg ruim tien jaar geleden een culturele bestemming. De Stichting Westerschouwen Kultureel exploiteert o.a. deze mooie ruimte, waarin jaarlijks een 14-tai exposities plaatsvindt. Deze exposities zijn zeer wisselend van aard. Naast beeldende kunst krijgen ook ambachtelijke en educatieve activiteiten aandacht. Het afgelopen jaar werd b. v. een tentoonstellingenreeks rond het thema: "Tussen hemel en aarde" afgesloten. Dit jaar start een nieuwe serie exposities met als titel "Gelezen uit het landschap". Foto: Wim Riemens. De "Stichting Westerschouwen Kultureel" organiseerde in februari 1994 een expositie van werk van de in Noordgouwe woonachtige beeldend kunstenares Tien Heestermans in de Bewaerschole in Haamstede. De expositie werd met de hieronder volgende toespraak geopend door Ton Brandenbarg, directeur van het Museum Meermanno Westreenianum, Museum van het Boek te Den Haag. Op mijn werkkamer in Den Haag hangt een schets voor een drieluik met als thema "Zeeland". Een onleesbaar gemaakte tekst op het middenpaneel en water en stenen in de zijluiken. Bij navraag blijkt de tekst verband te houden met het literaire werk van Arthur Rimbaud, de zijluiken verwijzen naar de elementen aarde en water. Het spirituele tegenover het materiële; tijd tegenover eeuwigheid. Mijn introductie bij deze tentoonstel ling is niet bedoeld als een kunsthistori sche beschouwing, of als een analyse van een museumdirecteur, al zijn er wel raakvlakken met het Museum van het Boek. Ik wil het werk vanuit een persoonlijk standpunt benaderen, met het werk communiceren. Zo gauw het op de academische snijtafel terecht komt, is de kans groot dat de ziel eruit gesneden wordt. De titel klinkt bij eerste gehoor nogal zakelijk en neutraal: "Berichten in Blauw". Willekeurig denk je daarbij aan de nieuwslezer die ons dagelijks informeert over de toestand in de wereld, zonder blijk te geven van eigen emotie. Maar de aandachtige toeschouwer van deze kunst merkt al gauw dat hier geen sprake is van zakelijke berichten of afstandelijkheid. Integendeel. Deze berichten zijn soms zo persoonlijk dat de echte boodschap slechts in verhulde vorm tot ons komt: in de kleur blauw, met teksten die veelal onleesbaar zijn gemaakt, verkreukt en verdwijnend, "ins Blaue hinein"! Centraal staat de literatuur van Arthur Rimbaud (1854-1891), de wonderlijke dichter, de poète maudit, die tussen zijn vijftiende en negentiende jaar een poëtisch oeuvre opbouwde van een uitzonderlijk formaat en die eindigde als avonturier en zwerver. Nog geen 37 jaar oud stierf hij aan botkanker of aan syfilis, dat is niet geheel duidelijk. Er is nauwelijks een pregnanter beeld te vinden van te vroeg ingezet verval, van het proces van een explosie aan creativiteit naar de ontluistering van de aftakeling en het uiteindelijk ten onder gaan aan wellicht een "overmaat van jeugd". Tot zijn beroemdste gedichten behoort ongetwijfeld L'Eternité, in 1872 in Parijs geschreven, dus toen hij 18 jaar oud was, in de euforie van het succes en in de gedachte dat het volmaakte geluk nog te bereiken was. Het gedicht opent met de onsterfelijke regels: Elle est retrouvée Quoi?- L'Eternité. C'est la mer allée Avec Ie soleil. (vrij vertaald) Zij is weergevonden. Wat?- De Eeuwigheid. 't Is de zee verbonden Met de zonneschijn. 69

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 31