Berichten in Blauw "Bericht in Blauw 3", 150 cm x 120 cm. Eerder waren exposities te zien van een reeks kleine drieluiken in onder andere Rotterdam en Middelburg. Het getal drie is een heilige ordening. Het is de symbolische uitdrukking van het volmaakte, het heilige, het goddelijke. Niet alleen in de christelijke wereld, maar ook in die van de klassieken en hun navolgers: zo staat de Drieëenheid naast bijvoorbeeld de drie Gratiën van Botticelli. Het drieluik verwijst dan naar het eeuwige, het volmaakte, het harmonische. Wat we zien is de finale van een jarenlange ontwikkeling met het imposante drieluik "Bericht in Blauw" als middelpunt. De vorm en de kleur ondersteunen de thematiek op passende wijze. In de middeleeuwen had de kleur blauw meestal de betekenis van kuisheid (zoals in afbeeldingen van Maria), oprechtheid en hoop, maar ze kon ook verwijzen naar de dwaasheid van het bestaan. Later werd deze kleur opgevat als de uitdrukking van het goddelijke (De Laraisse). In onze tijd worden er weer andere betekenissen aan gegeven. In het werk van Tien Heestermans houdt de diepe blauwe kleur in de eerste plaats een verwijzing in naar het eeuwige, het tijdloze. De vorm van het drieluik, als volmaakte triade, ondersteunt die visie. Met de licht geëtste berichten op dit drieluik is intussen iets vreemds. De zinken bladen, aangevreten door de tijd, tarten de wetten van de zwaartekracht en dwarrelen flinterdun en onleesbaar van de aarde naar de hemel. Dergelijke vluchtige ooodschappen verwarren de :oeschouwer door het onverwachte, maar zij hebben ons meer te zeggen dan het uitgeschreven verhaal ooit zou kunnen. Ze bepalen ons bij het momentane, het vergankelijke en fascineren door de paradox van de begrensde eeuwigheid. De drie schilderijen, eveneens getiteld Bericht in Blauw" (1, 2 en 3) hebben zich losgemaakt van het drieluik als op zichzelf staande boodschappen. De handgeschreven bladzijden lijken soms weg te zweven van de waar nemer. Altijd zijn de berichten aangetast, onleesbaar gemaakt, verkreukt, verbruikt of weggeworpen. Ongrijpbaar geworden voor de nieuwsgierige toeschouwer. Wat is er momentaner en hermetischer dan deze persoonlijke notities? Het werk van Tien is niet bij voorbaat een open boek. De verheven symboliek staat in schril contrast met de loodzware materialen die gebruikt worden. De berichten komen niet verder dan de rand van het schilderij. De loden begrenzing laat geen ruimte voor ontsnapping en kluistert ons aan de aardse werkelijkheid. Deze kunst laat je niet wegdromen, maar werpt je terug op jezelf. Einde bericht. In het kleine luik met de titel "De Muze van Cahors" zijn de berichten gegrift in lood. Ze zijn ontleend aan het al meermalen genoemde gedicht "L'Eternité". Het afgedane materiaal deed oorspronkelijk dienst als wikkels van wijnflessen. Zo wordt de "spiritualiteit" in blauw gebonden aan de aarde, de thematiek gecentreerd vereeuwigd. Een nieuwe en krachtige creatieve fase is aangebroken, die nieuwsgierig maakt en uitdaagt voor een vervolg. Tien Heestermans zal ons niet met rust laten, naar ik hoop! Ik kan niet passender eindigen dan met de laatste regels van de cyclus "Vakgenoot". "Ik hoef je niets te zeggen. Geest verspreid je in de menigte Verschrik ze verder. Sterkte. 71

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 33