en goed theater: een leefbare streek
de culturele behoeften van de
bevolking. Het aantal professionele
voorstellingen is gegroeid van 40 naar
16 per jaar. Zo'n 25.000 bezoekers
inden jaarlijks hun weg naar de
schouwburg dankzij vooral de kwaliteit
van het gebodene.
In principe hoeft geen Zeeuwsch-
Vlaming meer de regio uit voor een
avondje podiumkunst. Ballet, toneel,
r ime, musical: het is er allemaal.
Slechts enkele grote produkties
kunnen we niet plaatsen.
Regionale betekenis
Als regionaal theater is het Zuidland
theater van grote betekenis. Ongeveer
55% van de bezoekers komt uit de
Gemeente Terneuzen. De rest komt uit
geheel Zeeuwsch-Vlaanderen en
België.
Kleinere theaters zoals Den Dullaert
en het Ledeltheater vormen geen echte
concurrentie. Beide theaters
piogrammeren slechts 1/10 van het
aantal voorstellingen van het Zuidland
theater. Door met hen samen te
werken bij de programmering en bij de
abonnementenverkoop (Den Dullaert)
werken de theaters eerder aanvullend
dan concurrerend. Door de
Scheldebarrière heeft het Zuidland
theater ook al niets te duchten van de
Schouwburg in Middelburg.
Al met al heeft het Zuidlandtheater
een riante plaats ingenomen. Zelfs
België is geen échte concurrent.
Natuurlijk heeft het Vlaamse achterland
cultureel veel te bieden. Steden als
Antwerpen, Gent en Brugge zijn met
hun architectuur en musea niet te
vr rgelijken met de steden in
Zceuwsch-Vlaanderen. En toch is er
v-einig te duchten van de podia in deze
aden. De programmering in België
verschilt nogal met die van Nederland.
oor cabaret komen onze Zuiderburen
i aar het Zuidlandtheater. Voor musicals,
assieke of populaire muziek ook.
en klein aantal Zuidlandbezoekers
aeft een opera-abonnement genomen
c p de vernieuwde Opera van Gent.
aar hier staat tegenover dat er in het
aidlandtheater weer opera-liefhebbers
t Gent op bezoek komen die houden
an het meer traditionelere genre.
Zo heft het een het ander op.
Al deze aspekten in aanmerking
genomen zit het wel goed met het
aidlandtheater.
Het Gemeentebestuur zal nu kiezen
of het theater belangrijk genoeg is voor
Terneuzen (en/of de streek) om in te
investeren. Niet investeren betekent
een culturele achteruitgang.
Wel investeren betekent een flinke
financiële aderlating voor de stad, die
reeds gekozen heeft voor een aantal
nieuwbouwprojekten dat handen vol
geld kost (Steenen Beer, Sprong over
de Kreek, Axelse Dam, Garage onder
de Kolk).
Terneuzen saai?
Daarom is het belangrijk dat het
Gemeentebestuur antwoord geeft op
de vraag: "wat willen we met een
theater?" Hoe belangrijk is een theater
voor een snelgroeiende stad. In welke
periode van de groei is het belangrijk
om naar de cultuur te kijken? Wordt er
eerst in het aantal woningen geïnves
teerd en daarna pas, als er geld over
zou zijn, in cultuur?
Het lijkt alsof Terneuzen voor dit
laatste heeft gekozen. Men is wel
theaterminded, maar de afgelopen
jaren heeft Terneuzen duidelijke
keuzes gemaakt wat betreft zijn
investeringen en daar zat het theater
niet (meer) bij.
De vraag is, wat het belangrijkste is
om te creëren in een stad: huizen,
winkels, parkeergarages, een stads
kantoor en misschien een hele tijd later
een schouwburg? Maar die huizen
moeten toch worden bewoond, de
winkels worden gekocht. Wil men wel
komen wonen in een stad met een
theater dat er niet uitziet, waar geen
behoorlijke stoelen in zitten en waar
geen café bij hoort? Willen winkeliers
of de horeca wel investeren in een stad
waar het na 17.00 uur akelig stil is,
waar niets valt te beleven? Wat is er
het eerst, de kip of het ei?
Hebben we echt een theater
nodig?
Ook de overige gemeentes van
Zeeuwsch-Vlaanderen kunnen zich
deze vragen stellen. Er zijn m.i. een
paar hele goede redenen om een goed
funktioneel theater te behouden dat
dienstbaar is aan de gehele streek.
De belangrijkste reden is de
leefbaarheid in Zeeuwsch-
Vlaanderen. Hoe aangenaam is het
voor u in Zeeuwsch-Vlaanderen? Valt
er iets te beleven, zijn er voldoende
uitgaansmogelijkheden. Dit geldt voor
de mensen die hier al wonen, maar
ook voor bedrijven die zich in
Zeeuwsch-Vlaanderen zouden willen
vestigen en.werknemers van elders
moeten aantrekken. In een goed
cultureel klimaat gaat dat gemakkelijker
dan in een streek die als een soort
voorstad van Gent zou kunnen worden
beschouwd.
Het sociale aspekt van een
streekschouwburg is ook niet te
negeren. Een theater dicht bij huis,
waar men bekenden ontmoet, waar
men ook op een doordeweekse avond
heen kan, is zeer waardevol.
Een theater zoals het Zuidland
theater heeft een advies en service-
funktie in de regio voor amateur- en
professionele groepen. Wij helpen
organisaties met het opstellen van
contracten, verhuren materiaal en het
gebouw is natuurlijk geschikt als
repetitie- of uitvoeringsruimte voor
plaatselijke of regionale groepen.
Het Zuidlandtheater neemt, zoals
bekend, een centrale plaats in wat
betreft de organisatie van het Festival
van Zeeuwsch-Vlaanderen. Je kunt
wel stellen dat zonder dit theater het
Festival er nooit was geweest.
Nog een goede reden om in een
theater te investeren is het edukatieve
aspekt. In Terneuzen wordt met zorg
theaterprogramma's in het theater zelf
geprogrammeerd voor kinderen vanaf
de kleuterschool tot aan de hoogste
klassen van de middelbare school.
Met werkelijk zeer lage prijzen wordt
getracht de drempel voor de jeugd zo
laag mogelijk te houden. Maar ook
voor de volwassenen heeft een theater,
afgezien van zijn recreatieve funktie,
nog een edukatieve funktie. Een goed
theater- of muziekprogramma brengt
het niveau van een stad of een streek
omhoog.
Tot slot
Het Zuidlandtheater is dankzij de
Gemeente Terneuzen en een goed
beleid gegroeid en heeft de regio en de
stad op een zeker niveau gebracht
Het is belangrijk, dat het niveau
behouden blijft, waardoor er geen
verlies ontstaat van economische en
maatschappelijk kapitaal. Want om het
daarna weer uit het slop te halen wordt
een moeilijke en dure klus.
101