en goed theater: een leefbare streek de culturele behoeften van de bevolking. Het aantal professionele voorstellingen is gegroeid van 40 naar 16 per jaar. Zo'n 25.000 bezoekers inden jaarlijks hun weg naar de schouwburg dankzij vooral de kwaliteit van het gebodene. In principe hoeft geen Zeeuwsch- Vlaming meer de regio uit voor een avondje podiumkunst. Ballet, toneel, r ime, musical: het is er allemaal. Slechts enkele grote produkties kunnen we niet plaatsen. Regionale betekenis Als regionaal theater is het Zuidland theater van grote betekenis. Ongeveer 55% van de bezoekers komt uit de Gemeente Terneuzen. De rest komt uit geheel Zeeuwsch-Vlaanderen en België. Kleinere theaters zoals Den Dullaert en het Ledeltheater vormen geen echte concurrentie. Beide theaters piogrammeren slechts 1/10 van het aantal voorstellingen van het Zuidland theater. Door met hen samen te werken bij de programmering en bij de abonnementenverkoop (Den Dullaert) werken de theaters eerder aanvullend dan concurrerend. Door de Scheldebarrière heeft het Zuidland theater ook al niets te duchten van de Schouwburg in Middelburg. Al met al heeft het Zuidlandtheater een riante plaats ingenomen. Zelfs België is geen échte concurrent. Natuurlijk heeft het Vlaamse achterland cultureel veel te bieden. Steden als Antwerpen, Gent en Brugge zijn met hun architectuur en musea niet te vr rgelijken met de steden in Zceuwsch-Vlaanderen. En toch is er v-einig te duchten van de podia in deze aden. De programmering in België verschilt nogal met die van Nederland. oor cabaret komen onze Zuiderburen i aar het Zuidlandtheater. Voor musicals, assieke of populaire muziek ook. en klein aantal Zuidlandbezoekers aeft een opera-abonnement genomen c p de vernieuwde Opera van Gent. aar hier staat tegenover dat er in het aidlandtheater weer opera-liefhebbers t Gent op bezoek komen die houden an het meer traditionelere genre. Zo heft het een het ander op. Al deze aspekten in aanmerking genomen zit het wel goed met het aidlandtheater. Het Gemeentebestuur zal nu kiezen of het theater belangrijk genoeg is voor Terneuzen (en/of de streek) om in te investeren. Niet investeren betekent een culturele achteruitgang. Wel investeren betekent een flinke financiële aderlating voor de stad, die reeds gekozen heeft voor een aantal nieuwbouwprojekten dat handen vol geld kost (Steenen Beer, Sprong over de Kreek, Axelse Dam, Garage onder de Kolk). Terneuzen saai? Daarom is het belangrijk dat het Gemeentebestuur antwoord geeft op de vraag: "wat willen we met een theater?" Hoe belangrijk is een theater voor een snelgroeiende stad. In welke periode van de groei is het belangrijk om naar de cultuur te kijken? Wordt er eerst in het aantal woningen geïnves teerd en daarna pas, als er geld over zou zijn, in cultuur? Het lijkt alsof Terneuzen voor dit laatste heeft gekozen. Men is wel theaterminded, maar de afgelopen jaren heeft Terneuzen duidelijke keuzes gemaakt wat betreft zijn investeringen en daar zat het theater niet (meer) bij. De vraag is, wat het belangrijkste is om te creëren in een stad: huizen, winkels, parkeergarages, een stads kantoor en misschien een hele tijd later een schouwburg? Maar die huizen moeten toch worden bewoond, de winkels worden gekocht. Wil men wel komen wonen in een stad met een theater dat er niet uitziet, waar geen behoorlijke stoelen in zitten en waar geen café bij hoort? Willen winkeliers of de horeca wel investeren in een stad waar het na 17.00 uur akelig stil is, waar niets valt te beleven? Wat is er het eerst, de kip of het ei? Hebben we echt een theater nodig? Ook de overige gemeentes van Zeeuwsch-Vlaanderen kunnen zich deze vragen stellen. Er zijn m.i. een paar hele goede redenen om een goed funktioneel theater te behouden dat dienstbaar is aan de gehele streek. De belangrijkste reden is de leefbaarheid in Zeeuwsch- Vlaanderen. Hoe aangenaam is het voor u in Zeeuwsch-Vlaanderen? Valt er iets te beleven, zijn er voldoende uitgaansmogelijkheden. Dit geldt voor de mensen die hier al wonen, maar ook voor bedrijven die zich in Zeeuwsch-Vlaanderen zouden willen vestigen en.werknemers van elders moeten aantrekken. In een goed cultureel klimaat gaat dat gemakkelijker dan in een streek die als een soort voorstad van Gent zou kunnen worden beschouwd. Het sociale aspekt van een streekschouwburg is ook niet te negeren. Een theater dicht bij huis, waar men bekenden ontmoet, waar men ook op een doordeweekse avond heen kan, is zeer waardevol. Een theater zoals het Zuidland theater heeft een advies en service- funktie in de regio voor amateur- en professionele groepen. Wij helpen organisaties met het opstellen van contracten, verhuren materiaal en het gebouw is natuurlijk geschikt als repetitie- of uitvoeringsruimte voor plaatselijke of regionale groepen. Het Zuidlandtheater neemt, zoals bekend, een centrale plaats in wat betreft de organisatie van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Je kunt wel stellen dat zonder dit theater het Festival er nooit was geweest. Nog een goede reden om in een theater te investeren is het edukatieve aspekt. In Terneuzen wordt met zorg theaterprogramma's in het theater zelf geprogrammeerd voor kinderen vanaf de kleuterschool tot aan de hoogste klassen van de middelbare school. Met werkelijk zeer lage prijzen wordt getracht de drempel voor de jeugd zo laag mogelijk te houden. Maar ook voor de volwassenen heeft een theater, afgezien van zijn recreatieve funktie, nog een edukatieve funktie. Een goed theater- of muziekprogramma brengt het niveau van een stad of een streek omhoog. Tot slot Het Zuidlandtheater is dankzij de Gemeente Terneuzen en een goed beleid gegroeid en heeft de regio en de stad op een zeker niveau gebracht Het is belangrijk, dat het niveau behouden blijft, waardoor er geen verlies ontstaat van economische en maatschappelijk kapitaal. Want om het daarna weer uit het slop te halen wordt een moeilijke en dure klus. 101

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 23