25 jaar Nieuwe Muziek in Zeeland PETER VAN HOUTE muziek zaait verwarring en vertwijfeling bij mensen, die op hun beurt nu weer gewend zijn om naar muziek van Bach en Mozart te luisteren. Zo anders is het allemaal nie alleen moeten we helemaal opnieuw begir- nen. En niemand weet precies waar we heet moeten". Michiko Hirayama spreekt over een muziek- tijdperk van overgang. "Na 1945 waren alle klassieke manieren van muziekmaken al gebruikt en hadden haar effect in de wereld van toen. Dat te gaan herhalen is niet juis Het culturele, sociale en economische leven is immers zo sterk veranderd; de muziek van toen paste in het systeem, maar slu t niet meer aan bij het huidige. Het zoeken is dus naar een nieuwe weg, nieuwe vormer, die beter aansluiten bij de nieuwe omstan digheden en gevoelens van ons, moderna musici". Dat zoeken begint in Zeeland ergens in de jaren zestig. Jeugd en Muziek Zeeland on wikkelt zich van een gezellige club voor jor gelui die willen musiceren tot een eigenzir- nig kunstgezelschap. Van volkse muziek- soos tot avant-garde, die vaak tegen beter weten in anders wil en ook doet. Het wordt een strijd tegen onbegrip, vooi- oordelen en subsidieregelingen. Eei gevecht om het bestaan, want altijd bedreigd door gebrek aan geld. Maar ook: een reeks muzikale happenings, bijzondere concerten, festivals, tentoonstellingen, compositie-opdrachten. En: - langzaam maar zeker - waardering, bewondering, soms zelfs wat afgunst, eerder buiten Zeeland dan in de eigen provincie. Ad van 't Veer December 1 990. De donkere dagen voo' kerstmis. Een gesprek in een Zeeuwss radiostudio met Ad van 't Veer, sinds jaar en dag directeur van Nieuwe Muzie Zeeland. 'Zijn' festival is net, niet voor t eerst, van de ondergang gered door steun Begin juli 1979. Het is warm, zonnig met een zwoele wind uit het zuiden. Inderdaad: Zomer in Zeeland. In Middelburg is het vier de Festival Nieuwe Muziek een paar dagen aan de gang. Japan is het thema. Nieuwe geluiden en nieuwe namen, zeker voor Zeeland. Maki Ishii, Akira Tamba, Toshi Ichianagi en ook: Michiko Hirayama. Al een paar dagen probeert de jonge verslaggever deze Japanse sopraan te strikken voor een vraaggesprek voor de krant. Als ze uiteindelijk instemt weet hij zich even geen raad: praten over nieuwe muziek met wat al snel de ster van het festival wordt genoemd. Het valt vreselijk mee. Ze is aardig, voorkomend zelfs en spreekt heel behoorlijk Engels. En: ze heeft net zo veel twijfels. Over hoe ze het moet zeggen, hoe ze het goed onder woorden kan brengen. "Nieuwe muziek is een enorm pro bleem", noteert de verslag gever. Vol vuur is de Japanse om alle vooroorde len te bestrijden: "Zo gaat het nu altijd. Veel mensen denken dat er een groot verschil is tussen klassieke en moderne muziek, dat het zelfs niet met elkaar te verenigen is. Dat is niet waar. Als je de geschiedenis van de muziek bekijkt zie je dat iedere componist in welke eeuw dan ook, toen hij leefde tot de avant-garde behoorde. Kijk maar naar Bach, Mozart en zelfs Puccini of Rossini. Toen zij hun muziek schreven was dat iets nieuws. Het verraste de mensen, ze waren immers gewend aan de oude, bekende muziek. Met die nieuwe vormen waren ze helemaal niet gelukkig. Hetzelfde merk je nu ook weer. De moderne Duo Fernando Grillo (1976). Foto: W. Riemens 128

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 10