Mengelberg, Willem Breuker, noem ze maar op. Dat waren de voorvechters voor de nieuwe muziek, maar dat zijn nog steeds vechters, ze zijn nog steeds niet erkend". Zeeland had ook zo z'n voorvechters. Geen componisten maar bestuursleden van Jeugd en Muziek. Gijs Bergman, de directeur van de Zeeuwse Muziekschool, Nico van den Boezem, beeldend kunstenaar, en Ad van 't Veer. Een bijzonder drietal dat vond dat nieuwe muziek moest. Ook in Zeeland, of juist in Zeeland. Vooral door hen kwam het naar deze provincie, weet Ad van 't Veer: "Wij hadden er oor voor om deze mensen op te vangen. We zagen wat eigenlijk de taak was van Jeugd en Muziek. Met z'n drieën begrepen we meteen waar het heen moest. Gijs Bergman was een vrij alternatie ve vogel binnen het Zeeuwse milieu, had alleen twee kleppen. De ene - overdag - was de muziekschool, die hij niet kon hervormen vanwege allerlei tegenstromen, en de ande re - 's avonds - was nieuwe muziek. Nico van den Boezem was vanuit zijn vak - de beeldende kunst - erg thuis in de nieuwe muziek. Hij zocht ook naar nieuwe wegen. Met z'n drieën waren we dan avonden aan het nadenken over hoe we de jeugd bij de moderne klanken moesten krijgen. Gemakkelijk ging het niet, het was een kwestie van volhouden. De Volharding naar Zeeland brengen, Mischa Mengelberg naar hier halen en voor weinig publiek stug door gaan. Aantonen wat de nieuwe weg was. Met - zeg maar gerust - fanatisme hebben we dat proberen duidelijk te maken. Het jammere is alleen dat het elders wel kon groeien door overheidssteun en dat het hier altijd aan de bodem is blijven hangen. We zijn als voortrekker van de hedendaagse muziekpraktijk in Nederland voorbijge streefd door navolgers in de Randstad, die over veel ruimere budgetten beschikken". Nico van den Boezem Eind juni 1 994. Het is aangenaam weer, opnieuw zomers. De Ooststraat in Middel burg. De verslaggever zoekt de voormalige kleuterschool van Brigdamme. Daar woont en werkt sinds ruim een jaar beeldend kun stenaar Nico van den Boezem. Het oude klaslokaal ademt de sfeer van een Zeeuwse zomeravond. De deuren slaan uitnodigend open naar de tuin. Daar gaat het gesprek over het prille begin, de argeloosheid, het succes en de teleurstelling, het gebrek aai durf en de toekomst. "Het was gewoon vanzelfsprekend. Er gebeurde hier toen (1963) heel weinig op cultureel gebied, heel traditioneel gedoe. E i om je eigen positie, je eigen beweringe i een basis te geven, had je andere kunste naars om je heen nodig. Je deed het dus ook voor jezelf, om een klimaat te laten ontstaan waardoor je als kunstenaar ook beter kon functioneren. Om m'n eigen cu - turele eenzaamheid op te heffen. Als er al een kunstklimaat was geweest zou de behoefte om iets te doen veel minder zijn geweest. Juist door de leegte, ontstond er een zekere boosheid, een instelling van: da n er maar eens flink tegen aan. Ik kwam u t Leerdam, daar had je de glasindustrie, mer- sen met een bredere kijk op kunst en cu - tuur en de invloed daarvan op de samenle ving. Mensen die ik daar ontmoette (on - werpers als A.D. Copier en H.P. Berlage) waren met van alles bezig. Bemoeiden zich met allerlei disciplines. Er waren toen veel minder strikte scheidingen tussen de kun sten. Een heel andere optiek. Veel breder georiënteerd, het hield niet op bij het eigen werk. Dat zag ik in de nieuwe muziek oof John Cage, Buktti, dat waren ook mensen die veel breder georiënteerd waren dan enkel maar hun eigen enge vakgebiec. Kunst gaat over filosofie, gaat over menin gen en een mening houdt niet op in een vierkant, of een lijst, dat gaat verder, wil zich toch voortzetten en waar het kan daar leg je je eitje. Ik heb me in mijn beroepspraktijk toen en nog altijd met van alles bemoeid, afleidingen van je eigen vak gebied. Er waren hier ook wel mensen die wat meer wilden (Adriaan Venema, Ben van Wiet, Andreas Oosthoek), maar die zaten allemaal erg verspreid, die konden geen kant op. Jeugd en Muziek werd een beetje de kataly sator van dat soort nieuwe dingen. Het ging dus om meer dan muziek alleen. Jeugd en muziek was de aanjager voor een hele sub cultuur, vernieuwend, spannend, anders. We probeerden uit alle hoeken en gaten dingen op te sporen die het nieuwe in zich droe gen, het experiment. Dat was toen vr j uniek, is nu overgenomen door alle fest

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 12