Mengelberg, Willem Breuker, noem ze maar
op. Dat waren de voorvechters voor de
nieuwe muziek, maar dat zijn nog steeds
vechters, ze zijn nog steeds niet erkend".
Zeeland had ook zo z'n voorvechters. Geen
componisten maar bestuursleden van Jeugd
en Muziek. Gijs Bergman, de directeur van
de Zeeuwse Muziekschool, Nico van den
Boezem, beeldend kunstenaar, en Ad van 't
Veer. Een bijzonder drietal dat vond dat
nieuwe muziek moest. Ook in Zeeland, of
juist in Zeeland. Vooral door hen kwam het
naar deze provincie, weet Ad van 't Veer:
"Wij hadden er oor voor om deze mensen
op te vangen. We zagen wat eigenlijk de
taak was van Jeugd en Muziek. Met z'n
drieën begrepen we meteen waar het heen
moest. Gijs Bergman was een vrij alternatie
ve vogel binnen het Zeeuwse milieu, had
alleen twee kleppen. De ene - overdag - was
de muziekschool, die hij niet kon hervormen
vanwege allerlei tegenstromen, en de ande
re - 's avonds - was nieuwe muziek. Nico
van den Boezem was vanuit zijn vak - de
beeldende kunst - erg thuis in de nieuwe
muziek. Hij zocht ook naar nieuwe wegen.
Met z'n drieën waren we dan avonden aan
het nadenken over hoe we de jeugd bij de
moderne klanken moesten krijgen.
Gemakkelijk ging het niet, het was een
kwestie van volhouden. De Volharding naar
Zeeland brengen, Mischa Mengelberg naar
hier halen en voor weinig publiek stug door
gaan. Aantonen wat de nieuwe weg was.
Met - zeg maar gerust - fanatisme hebben
we dat proberen duidelijk te maken. Het
jammere is alleen dat het elders wel kon
groeien door overheidssteun en dat het hier
altijd aan de bodem is blijven hangen. We
zijn als voortrekker van de hedendaagse
muziekpraktijk in Nederland voorbijge
streefd door navolgers in de Randstad, die
over veel ruimere budgetten beschikken".
Nico van den Boezem
Eind juni 1 994. Het is aangenaam weer,
opnieuw zomers. De Ooststraat in Middel
burg. De verslaggever zoekt de voormalige
kleuterschool van Brigdamme. Daar woont
en werkt sinds ruim een jaar beeldend kun
stenaar Nico van den Boezem. Het oude
klaslokaal ademt de sfeer van een Zeeuwse
zomeravond. De deuren slaan uitnodigend
open naar de tuin. Daar gaat het gesprek
over het prille begin, de argeloosheid, het
succes en de teleurstelling, het gebrek aai
durf en de toekomst.
"Het was gewoon vanzelfsprekend. Er
gebeurde hier toen (1963) heel weinig op
cultureel gebied, heel traditioneel gedoe. E i
om je eigen positie, je eigen beweringe i
een basis te geven, had je andere kunste
naars om je heen nodig. Je deed het dus
ook voor jezelf, om een klimaat te laten
ontstaan waardoor je als kunstenaar ook
beter kon functioneren. Om m'n eigen cu -
turele eenzaamheid op te heffen. Als er al
een kunstklimaat was geweest zou de
behoefte om iets te doen veel minder zijn
geweest. Juist door de leegte, ontstond er
een zekere boosheid, een instelling van: da n
er maar eens flink tegen aan. Ik kwam u t
Leerdam, daar had je de glasindustrie, mer-
sen met een bredere kijk op kunst en cu -
tuur en de invloed daarvan op de samenle
ving. Mensen die ik daar ontmoette (on -
werpers als A.D. Copier en H.P. Berlage)
waren met van alles bezig. Bemoeiden zich
met allerlei disciplines. Er waren toen veel
minder strikte scheidingen tussen de kun
sten. Een heel andere optiek. Veel breder
georiënteerd, het hield niet op bij het eigen
werk. Dat zag ik in de nieuwe muziek oof
John Cage, Buktti, dat waren ook mensen
die veel breder georiënteerd waren dan
enkel maar hun eigen enge vakgebiec.
Kunst gaat over filosofie, gaat over menin
gen en een mening houdt niet op in een
vierkant, of een lijst, dat gaat verder, wil
zich toch voortzetten en waar het kan
daar leg je je eitje. Ik heb me in mijn
beroepspraktijk toen en nog altijd met van
alles bemoeid, afleidingen van je eigen vak
gebied. Er waren hier ook wel mensen die
wat meer wilden (Adriaan Venema, Ben van
Wiet, Andreas Oosthoek), maar die zaten
allemaal erg verspreid, die konden geen
kant op.
Jeugd en Muziek werd een beetje de kataly
sator van dat soort nieuwe dingen. Het ging
dus om meer dan muziek alleen. Jeugd en
muziek was de aanjager voor een hele sub
cultuur, vernieuwend, spannend, anders. We
probeerden uit alle hoeken en gaten dingen
op te sporen die het nieuwe in zich droe
gen, het experiment. Dat was toen vr j
uniek, is nu overgenomen door alle fest