vals. Die vanzelfsprekendheid waarmee wij vonden dat, - of het nou pop was, of under ground, of jazz of klassieke muziek of dans -, het allemaal gelijkwaardige kunstvormen varen. Het ene ging niet ten koste van het andere, het één werd niet ondergeschoven onder het andere, dat was bijzonder toen. Het v as ook helemaal niet elitair, is het nooit geweest. De toegangskaarten kostten een rijksdaalder, voor twee popconcerten In de muziekschool betaalde je toen twaalfvijftig, laagdrempelig als maar zijn kan. Uniek was dat teen. Dat bleek ook: we hadden een publiek van écht jonge mensen, ook bij stukken van Xenakis. Er was in die tijd, dat weet ik zeker, geen stad in Nederland waar mensen zo geïn formeerd waren over nieuwe kunst, als hier in Middelburg. Zo 'n duizend composities die door de rest van Nederland gegaan zijn en hier in Middelburg begonnen zijn. Nieuwe films die hier voor 't eerst te zien waren. En ook de beeldende kunst, Mass Movement, de ten- t onstellingen in De Vleeshal, Forum, dat waren ook allemaal nieuwe ontwikkelingen, dat greep allemaal in elkaar, had met elkaar te maken. We hebben ons altijd zo opgesteld van: wat die kunstenaar wil, dat moet gerealiseerd wor den, hoe of wat dan ook. En er wordt daarin niet geknokt, gemanipuleerd, of zo. Dwingend z: n we nooit geweest. Die componisten en musici maakten uit wat er gebeurde, wat het ti erna was, hoe en wat er werd gespeeld. Ik heb me er nooit zo mee geprofileerd van kijk ons eens, nee we vonden het allemaal vrij nor maal, zo hoorde dat. Ad is ook zo, vandaar dat we ook die sympathie hadden bij c mponisten en musici, juist omdat je het niet deed vanuit - hoe moet ik het z-ggen - een 'BoBo-gevoel'. Willem Breuker bijvoorbeeld heeft dat ook altijd bij- z nder gevonden, die man speelt al 15 jaar in Middelburg. Die vanzelfsprekend heid, dat is waarom het zo gegroeid is hier in Middelburg. Wij hadden natuurlijk r et de middelen overal achterheen te gaan, naar de Scala in Milaan te gaan, of c eral elders te gaan beluisteren. Maar als iemand zei, met respect voor Ad, we r. oeten Bussotti eens uitnodigen, nou dan deed je dat. En je zou het gek gevon- den hebben als die man niet gekomen was. Ik weet het nog goed, die man die s apt die Vleeshal binnen, ik was er nog aan het bouwen (we waren dag en nacht bezig) en die trekt gelijk zijn jasje uit, stroopt de mouwen op en aan de s ag. Bussotti zelf de trap op, spotjes richten, naar ons roepen: dan doen we dat z s en zo. Moet je nagaan, die man werd in Italië op handen gedragen, etherisch gedoe en hier, wat ik zeg: gewoon vanzelfsprekend, heel normaal, 't Was ook een andere tijd, nu is alles genormaliseerd. Als je vroeger iets beter deed dan a> deren, dan mocht je het doen. Daar was geen enkele belemmering in, welk bt roep je ook uitoefende, of ging uitoefenen. Maar je had ook een grote verant woordelijkheid voor je werk. Je hebt het maar goed te doen, jouw vak en enkel dat vak, anders moet je een ander beroep kiezen. Die instelling is nodig voor deze dingen, die vind je ook terug in de muziekwereld. Het zijn er vee! meer dan Mass and Individual moving 'Human Incubation' ,1973, Vleeshal. Foto: W. Riemens

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 13