O
orum 1977-1987. Een verkenning
van kunst in de luwte
Kunstenaars Forum en
scène 1984.
Foto: W. Rtemens
Forum: markt, plein te Rome waar het volk
samen kwam om de publieke zaken te
bespreken en recht te doen. Bijeenkomst
waarop een of meer deskundigen c.q. kun
stenaars een inleiding houden over een
bepaald onderwerp en daarna in discussie
treden met het publiek. Verplaats in uw
gedachten Rome naar Middelburg, het zoele
zuiden naar het zilte Zeeland in lente en
herfst en ziedaar het fundament, waar de
manifestatie Forum haar naam aan heeft
ontleend.
In de periode 1 977-1 987 heeft de
Stichting Forum manifestaties georgani
seerd op het grensgebied van beeldende
kunst en theater/architectuur/design/
muziek/dans enzovoort met een accent op
de beeldende kunst. Eigentijdse kunst werd
aan de orde en ter discussie gesteld in
workshops, lezingen, discussies, installaties,
tentoonstellingen en audiovisuele presenta
ties. Belangrijke kunstenaars uit binnen- en
buitenland werden uitgenodigd om op loca
ties kunstwerken te realiseren binnen het
monumentale stadsdecor van Middelburg.
Naast het tonen van de "levende goden",
zoals Jan Floet het in zijn openingsspeech
in 1983 enigszins bombastisch uitdrukte,
vond Forum het van belang jonge nog
onbekende kunstenaars uit te nodigen.
Bindend thema was de historische architec
tuur van de stad. Het Abdijcomplex
(Wandelkerk, Abdijplein, Koorgangen,
Lange Jan), de Kuiperspoort en de Vleeshal
hebben daarin een dominante rol gespeeld.
Doel was de confrontatie tussen eigentijdse
kunst en de eeuwenoude locaties als inspi
ratiebron te hanteren voor nieuwe denk
beelden. Het tonen van kunst in de geëi
gende ruimtes als musea en galerieën werd
binnen Forum van meet af aan doorbroken.
Om een paar voorbeelden te noemen:
Lothar Baumgarten maakte een werk geïns
pireerd op de geschiedenis van de VOC in
Middelburg dat hij vorm gaf in een project
voor twaalf vlaggen, uitgevoerd op de
MARIA-ROSA BOEZEM
twaalf torens van de Abdij getiteld: 'Roots
de blik naar het Westen en terug'. Een
maand lang wapperden deze vlaggen op de
statige torens van de Abdij. Anne en Patrick
Poirier waren getroffen door een tekst ove
een 'langhe barcke' die zij ontdekten in de
Wandelkerk en die sterk overeenkwam me
een droom die zij kort daarvoor hadden. Di
resulteerde in het werk 'de ziel van de inge
slapen reiziger'.
Kuiperspoort
Naast de realisatie van kunstwerken werder
door de kunstenaars workshops en lezinger
over eigen werk gegeven. Door de directe
confrontatie/deskundigen met het publiel
werd een breed inzicht geboden in werk er
persoon van de kunstenaar. De emotionele
visie van de kunstenaar, gekoppeld aan de
meer wetenschappelijke benadering van de
deskundigen in de lezingen, maakten de cir
kel rond en leidden tot een verdieping var
het geheel. Cultureel Centrum De Kuipers
poort was de plek waar deskundigen er
nieuwsgierigen elkaar troffen om intensie
deel te nemen aan en van gedachten te
wisselen over de gepresenteerde thema's
Meningen werden verkondigd, opvattinger
getoetst, zienswijzen gehandhaafd of aan
gepast. Vele vastgeroeste ideeën werden
richting Noordzee geblazen. De keuze var
zowel kunstenaars als theoritici verzekerde
een kennismaking en confrontatie me
opvattingen van diegenen, die binnen he
eigen vakgebied vanaf het eerste uur als
pioniers baanbrekend werk verrichtten er
hun specifieke opvattingen op eigen wijze
hebben vormgegeven.
Neerslag
Het Ministerie van WVC, het Prins Berhard
Fonds, de Provincie Zeeland en de
Gemeente Middelburg hebben subsidie
beschikbaar gesteld voor de realisatie van
een boek, dat een documentair overzicht