O orum 1977-1987. Een verkenning van kunst in de luwte Kunstenaars Forum en scène 1984. Foto: W. Rtemens Forum: markt, plein te Rome waar het volk samen kwam om de publieke zaken te bespreken en recht te doen. Bijeenkomst waarop een of meer deskundigen c.q. kun stenaars een inleiding houden over een bepaald onderwerp en daarna in discussie treden met het publiek. Verplaats in uw gedachten Rome naar Middelburg, het zoele zuiden naar het zilte Zeeland in lente en herfst en ziedaar het fundament, waar de manifestatie Forum haar naam aan heeft ontleend. In de periode 1 977-1 987 heeft de Stichting Forum manifestaties georgani seerd op het grensgebied van beeldende kunst en theater/architectuur/design/ muziek/dans enzovoort met een accent op de beeldende kunst. Eigentijdse kunst werd aan de orde en ter discussie gesteld in workshops, lezingen, discussies, installaties, tentoonstellingen en audiovisuele presenta ties. Belangrijke kunstenaars uit binnen- en buitenland werden uitgenodigd om op loca ties kunstwerken te realiseren binnen het monumentale stadsdecor van Middelburg. Naast het tonen van de "levende goden", zoals Jan Floet het in zijn openingsspeech in 1983 enigszins bombastisch uitdrukte, vond Forum het van belang jonge nog onbekende kunstenaars uit te nodigen. Bindend thema was de historische architec tuur van de stad. Het Abdijcomplex (Wandelkerk, Abdijplein, Koorgangen, Lange Jan), de Kuiperspoort en de Vleeshal hebben daarin een dominante rol gespeeld. Doel was de confrontatie tussen eigentijdse kunst en de eeuwenoude locaties als inspi ratiebron te hanteren voor nieuwe denk beelden. Het tonen van kunst in de geëi gende ruimtes als musea en galerieën werd binnen Forum van meet af aan doorbroken. Om een paar voorbeelden te noemen: Lothar Baumgarten maakte een werk geïns pireerd op de geschiedenis van de VOC in Middelburg dat hij vorm gaf in een project voor twaalf vlaggen, uitgevoerd op de MARIA-ROSA BOEZEM twaalf torens van de Abdij getiteld: 'Roots de blik naar het Westen en terug'. Een maand lang wapperden deze vlaggen op de statige torens van de Abdij. Anne en Patrick Poirier waren getroffen door een tekst ove een 'langhe barcke' die zij ontdekten in de Wandelkerk en die sterk overeenkwam me een droom die zij kort daarvoor hadden. Di resulteerde in het werk 'de ziel van de inge slapen reiziger'. Kuiperspoort Naast de realisatie van kunstwerken werder door de kunstenaars workshops en lezinger over eigen werk gegeven. Door de directe confrontatie/deskundigen met het publiel werd een breed inzicht geboden in werk er persoon van de kunstenaar. De emotionele visie van de kunstenaar, gekoppeld aan de meer wetenschappelijke benadering van de deskundigen in de lezingen, maakten de cir kel rond en leidden tot een verdieping var het geheel. Cultureel Centrum De Kuipers poort was de plek waar deskundigen er nieuwsgierigen elkaar troffen om intensie deel te nemen aan en van gedachten te wisselen over de gepresenteerde thema's Meningen werden verkondigd, opvattinger getoetst, zienswijzen gehandhaafd of aan gepast. Vele vastgeroeste ideeën werden richting Noordzee geblazen. De keuze var zowel kunstenaars als theoritici verzekerde een kennismaking en confrontatie me opvattingen van diegenen, die binnen he eigen vakgebied vanaf het eerste uur als pioniers baanbrekend werk verrichtten er hun specifieke opvattingen op eigen wijze hebben vormgegeven. Neerslag Het Ministerie van WVC, het Prins Berhard Fonds, de Provincie Zeeland en de Gemeente Middelburg hebben subsidie beschikbaar gesteld voor de realisatie van een boek, dat een documentair overzicht

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 16