ook een puur artistieke poot te geven.
Een leuk initiatief was de voor de gelegen
heid opgezette drive-in-bioscoop op het
terrein van McDonalds in Middelburg.
Tientallen auto's zochten daar een plekje
om te kunnen kijken naar de nostalgische
film 'American Graffiti'. Deze film speelt
zich zeer toepasselijk af rond een drive-in
hamburgertent. Het geluid was via de auto
radio te horen.
Het derde festival trok ongeveer evenveel
bezoekers als het tweede. De grootste
winst was volgens Roepman dat het
Zeeuwse publiek de minder toegankelijke
films beter was gaan waarderen. "Vorig jaar
hadden we nog wel eens een film met 5 of
6 toeschouwers. Nu hebben we geen enkele
film gehad die minder dan dertig mensen
trok". De belangstelling voor de moeilijke
film 'Prospero's Books' van Peter
Greenaway was zo groot dat dit meester
werk uiteindelijk vier keer vertoond is.
Sober
De vierde editie van het Zeeuwse
Filmfestival was veel soberder van opzet en
week hiermee af van de vorige festivals.
Deze keus was deels noodzaak. Het vorige
festival slokte ruim 160.000 gulden op. Dit
jaar moest er gewerkt worden met een
begroting van 97.000 gulden. Oorzaak hier
van was onder meer het 'overlopen' van
hoofdsponsor Grolsch naar de Nederlandse
filmdagen in Utrecht. Een andere reden was
de precaire financiële situatie waarin de
Middelburgse filmtheaters waren geraakt.
Roepman betreurde het niet dat hij niet zo
duur kon doen als men van het festival
gewend was. Deels was het ook een bewust
besluit om van dit festival een intiemer eve
nement te maken. Geen openluchtspekta
kels, dure muzikale acts, horror-nachten of
drive-in voorstellingen. Roepman: "Eerdere
festivals scoorden alles bij elkaar waar
schijnlijk meer bezoekers. Maar veel van die
mensen kwamen op de muzikale acts af. Nu
zie je dat men speciaal komt voor de films.
En daar is het ons ook om begonnen. De
films lopen beter. Daar zit voor ons de groei
in". Het vierde festival werd het festival
met de best bezette zalen. Ook de films die
in het kader van het bijprogramma Black
Cinema draaiden, werden zeer goed be
zocht. Een aantal was zelfs uitverkocht
Voor dit programma was subsidie verkregen
van WVC.
Noodfestival
Vlak na het vierde festival, in november
1 992, ging de Stichting Filmtheaters
Middelburg, waaronder de bioscopen Electro
en Schuttershoftheater vielen, failliet. Da
betekende dat Middelburg geen bioscoop
meer had. Daarmee was Middelburg de
enige provinciehoofdstad van Nederland
zonder een bioscoop! Pas in juni 1993
opende het Schuttershoftheater zijn deuren
weer. Electro was inmiddels omgebouwd to*
een disco. Door al deze problemen mag he
een klein wonder worden genoemd dat er
toch nog een festival van de grond kwam.
Vanwege de korte voorbereidingstijd was
het aanbod klein. Er waren slechts 18 pro-
dukties te zien, waarvan tien voorpremiè
res. Met het wegvallen van Electro was er
ook nog maar één doek beschikbaar. Voor
een interessant bijprogramma kon niet op
tijd subsidie worden aangevraagd bij WVC
De vijfde editie kan met recht een noodfes
tival worden genoemd en dat terwijl de
volle zalen van het vorige jaar zulke goede
vooruitzichten boden.
Peter Greenaway
Voor het komende festival is de begroting
weer iets ruimer. Dat komt vooral doordat
er subsidie is verkregen van het ministerie
van WVC voor het Peter Greenaway-pro-
gramma. In dit programma zullen vooral
veel van de korte films van deze regisseur
te zien zijn. Daarnaast kunt u (nog een
keer) genieten van zijn eerste lange speel
film 'The Draughtman's Contract.'
Roepman hoopt verder zo'n 20 a 25 avant-
premières binnen te halen. En als het alle
maal lukt, zullen die films niet alleen in het
Schuttershoftheater te zien zijn, maar ook
in de tijdelijk tot bioscoop omgebouwde
Stadsdanszaal.
Wat is er verder allemaal te beleven op het
zesde Filmfestival Zeeland. Vorig jaar wer
den de bezoekers van het festival verrast
door de vertoning van korte animatie-films
in het voorprogramma van elke hoofdfilm.