ook een puur artistieke poot te geven. Een leuk initiatief was de voor de gelegen heid opgezette drive-in-bioscoop op het terrein van McDonalds in Middelburg. Tientallen auto's zochten daar een plekje om te kunnen kijken naar de nostalgische film 'American Graffiti'. Deze film speelt zich zeer toepasselijk af rond een drive-in hamburgertent. Het geluid was via de auto radio te horen. Het derde festival trok ongeveer evenveel bezoekers als het tweede. De grootste winst was volgens Roepman dat het Zeeuwse publiek de minder toegankelijke films beter was gaan waarderen. "Vorig jaar hadden we nog wel eens een film met 5 of 6 toeschouwers. Nu hebben we geen enkele film gehad die minder dan dertig mensen trok". De belangstelling voor de moeilijke film 'Prospero's Books' van Peter Greenaway was zo groot dat dit meester werk uiteindelijk vier keer vertoond is. Sober De vierde editie van het Zeeuwse Filmfestival was veel soberder van opzet en week hiermee af van de vorige festivals. Deze keus was deels noodzaak. Het vorige festival slokte ruim 160.000 gulden op. Dit jaar moest er gewerkt worden met een begroting van 97.000 gulden. Oorzaak hier van was onder meer het 'overlopen' van hoofdsponsor Grolsch naar de Nederlandse filmdagen in Utrecht. Een andere reden was de precaire financiële situatie waarin de Middelburgse filmtheaters waren geraakt. Roepman betreurde het niet dat hij niet zo duur kon doen als men van het festival gewend was. Deels was het ook een bewust besluit om van dit festival een intiemer eve nement te maken. Geen openluchtspekta kels, dure muzikale acts, horror-nachten of drive-in voorstellingen. Roepman: "Eerdere festivals scoorden alles bij elkaar waar schijnlijk meer bezoekers. Maar veel van die mensen kwamen op de muzikale acts af. Nu zie je dat men speciaal komt voor de films. En daar is het ons ook om begonnen. De films lopen beter. Daar zit voor ons de groei in". Het vierde festival werd het festival met de best bezette zalen. Ook de films die in het kader van het bijprogramma Black Cinema draaiden, werden zeer goed be zocht. Een aantal was zelfs uitverkocht Voor dit programma was subsidie verkregen van WVC. Noodfestival Vlak na het vierde festival, in november 1 992, ging de Stichting Filmtheaters Middelburg, waaronder de bioscopen Electro en Schuttershoftheater vielen, failliet. Da betekende dat Middelburg geen bioscoop meer had. Daarmee was Middelburg de enige provinciehoofdstad van Nederland zonder een bioscoop! Pas in juni 1993 opende het Schuttershoftheater zijn deuren weer. Electro was inmiddels omgebouwd to* een disco. Door al deze problemen mag he een klein wonder worden genoemd dat er toch nog een festival van de grond kwam. Vanwege de korte voorbereidingstijd was het aanbod klein. Er waren slechts 18 pro- dukties te zien, waarvan tien voorpremiè res. Met het wegvallen van Electro was er ook nog maar één doek beschikbaar. Voor een interessant bijprogramma kon niet op tijd subsidie worden aangevraagd bij WVC De vijfde editie kan met recht een noodfes tival worden genoemd en dat terwijl de volle zalen van het vorige jaar zulke goede vooruitzichten boden. Peter Greenaway Voor het komende festival is de begroting weer iets ruimer. Dat komt vooral doordat er subsidie is verkregen van het ministerie van WVC voor het Peter Greenaway-pro- gramma. In dit programma zullen vooral veel van de korte films van deze regisseur te zien zijn. Daarnaast kunt u (nog een keer) genieten van zijn eerste lange speel film 'The Draughtman's Contract.' Roepman hoopt verder zo'n 20 a 25 avant- premières binnen te halen. En als het alle maal lukt, zullen die films niet alleen in het Schuttershoftheater te zien zijn, maar ook in de tijdelijk tot bioscoop omgebouwde Stadsdanszaal. Wat is er verder allemaal te beleven op het zesde Filmfestival Zeeland. Vorig jaar wer den de bezoekers van het festival verrast door de vertoning van korte animatie-films in het voorprogramma van elke hoofdfilm.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 20